[VIDEO] Wolling's Linnetta voor het eerst in VD-ITP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

[VIDEO] Wolling's Linnetta voor het eerst in VD-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:57

Hallo Bokkers,

Dit is het eerste topic van Linnetta en mij in dit gedeelte van het forum. Linnetta is een 10 jarige welshmerrie uit Horsegat Linnet en is mede mogelijk gemaakt door Den Bramel's Rio ;)
We zijn nu sinds een jaar zo nu en dan bezig met vrijheidsdressuur, de laatste maand vaker aangezien ze nu zelf aanbied dat ze veel wilt leren. Daarmee komen we ook gelijk bij de reden dat ze nu al kan steigeren, ze steigert namelijk wel eens tijdens het spelen met Lissy (de shet die je ook voorbij ziet komen). Toen heb ik een commando erop gezet en ze deed het, ze misbruikt het niet maar zodra ze het ook maar ooit gaat misbruiken dan ga ik het ook niet meer doen.
De jambette, het kusje, het flemen en volgen heb ik uiteraard wel gedaan vandaag maar me moeder vond het toen nog te koud om te filmen.
Ik ben ervan bewust dat het steigeren nog veel gecontroleerder moet, ze kan het steigeren vanaf de grond echter pas sinds vrijdag. Daarom plaats ik dit topic ook, om tips. Ook wil ik binnenkort als de grond weer beter is de buiging weer aanleren/uitbreiden.

Ik sta dus open voor commentaar maar niet dat iedereen herhaalt wat 1 iemand al zei. En ook dat je niet alleen zegt wat beter moet maar ook hoe het beter kan.

Groetjes Fenne

Edit: Dit voorjaar gaan Linnetta en ik een les krijgen van HALP ( Nienke v/d Werf en Cahtleen Leerkotte). Ik ga dan dus ook vragen hoe ik de dingen verbeteren kan en/of kan uitbreiden.

MarlindeRooz

Re: [VIDEO] Wolling's Linnetta voor het eerst in VD-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:11

Ziet er goed uit hoor! :D

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 00:31

Dankjewel Marlinde :)

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:10

Ziet er leuk uit :D
Stijger gaat al goed :))

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 23:22

Dankjewel Jolijn! Ja, ik ben er ook al zeer tevreden over!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:53

Leuk hoor! Alleen oppassen dat je met de jambette afstand houd en met steigeren erop is het misschien handig om eerst even met zadel te oefenen want je knalt nu wel hard op haar rug neer :+

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:22

Tjaa ik weet het maar ik ging er vanuit dat ze lager ging en ze had t er weer mee gehad dus ze ging een beetje kloten ahaha! Met zadel doe ik het inderdaad ook maar dan steigert ze lager! Maarach, ik blijf dooroefenen het gaat nu al weer beter met het zitten.

Van de jambette klopt maar ik moest haar net iets motiveren dus vergat de afstand!

Dankje voor de tips!

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:19

Ziet er goed uit! Steigeren gaat ook top! :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:30

Ik vind het er al erg netjes uitzien!
Zeker het steigeren, je zegt wel dat het ongecontroleerd is, maar vind er nog erg veel controle inzitten :j Je pony komt keurig op commando omhoog en is gelijk redelijk goed in balans :j
Probeer nog niet te trainen vanaf de zijkant, dat kan later nog wel, eerst even lekker je paardje recht trainen in het steigeren, komt goed! Wat je eens zou kunnen proberen is haar een paar stapjes naar je toe te laten lopen en dan omhoog vragen, meestal zet een paard de achterhand er dan nét wat lekkerder onder :)

Probeer 1 commando aan de jambette te gaan koppelen, de ene keer sta je er naast en dan weer ervoor (probeer dat met iets meer afstand te doen, pas op voor je knietjes!)
Bedenk goed WAAROM je een bepaald commando gaat gebruiken, als je bijvoorbeeld de jambette aan de zijkant blijft vragen word de spaanse pas lastig maar sta je wel veilig, als je hem van voor vraagt is de spaanse pas laagdrempeliger maar moet je goed afstand houden :)

En met het steigeren als je er op zit: ontspan! laat de hals los, pak een een plukje manen en ga met de beweging mee. Als je zo naar voren duikt en de hals vastpakt breng je je paardje uit balans, verkramp je je eigen lichaam en kom je dus best hard neer :)
Probeer gewoon lekker ontspannen te zitten, blijf van de hals af en probeer de beweging van je pony te volgen :)

Succes!

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:31

Dankjewel! Ik ben vandaag inderdaad die hals gaan loslaten met het steigeren en het ging inderdaad beter! Ze gaat nu ze weet dat ik fijner land ook hoger! Wat je zegt over de jambette klopt inderdaad, maar ik ben nog een beetje aan het zoeken hoe ze het het beste snapt! Dat is inderdaad nu wel van voren! Dankjewel voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen!

loveannax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:58

Waaaauw gaaaf!
doe indd wat met de tips & ga zo door! _/-\o_

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 22:20

Dankjewel loveannax, ik ga inderdaad zeker wat met de tips doen !