Compliment.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Compliment.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 14:26

Ik ben nu eigenlijk al zo'n jaar bezig aan het compliment maar eigenlijk heb ik het nog nooit op commando gezet omdat ik ook niet weet hoe het moet :+ Dus nu gaat het nog altijd, eerst spagaat en dan met een snoepje tussen de benen :P

Afbeelding
(foto is heel recent) enig commentaar?

Maar wie o wie weet me de beste manier te vertellen hoe men het op commando zet? :D
Want meneer gaat meteen terug naar boven bijna.
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 12-01-13 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

minajtje

Re: Compliment.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:28

elke keer als ze het compiment doet moet je een commando zeggen. dit heel vaak herhalen, maar uiteindelijk weten ze dat dat commando bij het compiment hoort. kan wel even duren ;)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 14:34

Welk woordje zou dan het makkelijkst zijn? :D en ook eventueel met het zweepje op de plaats van de singel tikjes geven ofzo?
Ik moet me dringen eens een klicker aanschaffen ook :o

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:38

ja een tikje geven op die plek werkt ook. en gewoon zelf een woord bedenken wat je makkelijk vindt ;) een klikker werkt trouwens beter, omdat je dan beter kunt timen.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:00

ik heb hetzelfde, mijn pony doet het keurig met een snoepje tussen haar benen en dan lokken, maar de overgang naar een commando met zweep lukt me echt nog niet.... Ik zou niet weten hoe ik dat zou kunnen doen :O

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:07

Pas wel op dat ie zijn hoofd niet op de grond legt LauraJoy, dat is gevaarlijk.
Wat TS doet is wel goed, ik gebruik zelf het woord 'neer' .

En bij buigen 'buig'.

Clicker heb ik ook maar ik moet bekennen dat ik veel te druk ben om me echt ermee bezig te houden :=

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:16

S_uus schreef:
Pas wel op dat ie zijn hoofd niet op de grond legt LauraJoy, dat is gevaarlijk.
Wat TS doet is wel goed, ik gebruik zelf het woord 'neer' .

En bij buigen 'buig'.

Clicker heb ik ook maar ik moet bekennen dat ik veel te druk ben om me echt ermee bezig te houden :=

Weet ik! Ik gebruik ook het woord compliment, ik ben nu bezig haar hoofd meer tussen ipv van onder haar benen te houden. :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:18

Goed :D

Compliment kan een te lang woord zijn maar moet je even kijken hoe het werkt :j

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:19

S_uus schreef:
Goed :D

Compliment kan een te lang woord zijn maar moet je even kijken hoe het werkt :j

Ik zeg het altijd zo: cooooooooooooooooooooooooompliment! Daar reageert ze wel goed op :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:20

Haha oke!

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:21

S_uus schreef:
Haha oke!

Weet jij hoe ik het beter kan doen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:49

Gebruik je zweepknop inplaats van je hand als hulp :)
En gebruik een commando zoals 'kom' misschien? Klinkt als compliment en is makkelijk te onthouden :)

Als je paard snapt dat hij op zweepknop kan vertrouwen als hulp kun je dat steeds iets gaan afbouwen, dus de zweep iets uitschuiven waardoor je uiteindelijk maar met de zweep het voetje aantikt en je paard snapt dat dat het commando en dus de minimale hulp is voor het compliment :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:56

Bedankt voor de tips! wat hij dus wel al soms doet is dus, hij staat in de spagaat. Dan weet hij natuurlijk dat hij naar het compliment moet en dan durft hij al wel eens bij enige aanraking zijn been al op te heffen om naar achter te gaan. Misschien moet ik daar op in gaan en dit uitbreiden ?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:58

Gewoon aanpakken en op ingaan :)
Zorg er wel voor dat je er gelijk een commando aan gaat plakken, zodat hij niet zodra hij in de spagaat word gezet doorzakt naar het compliment :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 01:03

Ja :)
wat zou eigenlijk een goed commando zij voor de spagaat.. ik ben hier zoo slecht in :+ voor het liggen gebruik ik 'down' (maar hij kan het nog bijlange niet hoor, nu is het ook niet het seizoen om daarop in te gaan). Maar de spagaat daar heb ik ook geen commando op eigenlijk, ik maak alleen een gebaar met mijn handen :P en snoepjes natuurlijk <<)
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 13-01-13 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:03

ik gebruik meestal wijd of strek :P

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 01:04

Oke :Y)

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:47

xTitanic schreef:
wat zou eigenlijk een goed commando zij voor de spagaat.. ik ben hier zoo slecht in :+ voor het liggen gebruik ik 'down' (maar hij kan het nog bijlange niet hoor, nu is het ook niet het seizoen om daarop in te gaan). Maar de spagaat daar heb ik ook geen commando op eigenlijk, ik maak alleen een gebaar met mijn handen :P en snoepjes natuurlijk <<)

Ik zeg altijd 'bij' en tik met de zweep op haar knie. En bij de jambette zeg ik 'pas' en tik ik op haar schouder, zodat ze de dingen niet door elkaar haalt :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:55

laurajoy15 schreef:
xTitanic schreef:

Ik zeg altijd 'bij' en tik met de zweep op haar knie. En bij de jambette zeg ik 'pas' en tik ik op haar schouder, zodat ze de dingen niet door elkaar haalt :D

Maar kun jij voor de spaanse pas nog wel bij de schouder om commando's te geven? :)*
Zelf kies ik altijd voor tussen koot en knie voor de jambette, dit omdat je dan meer afstand kunt houden en makkelijkere commando's kunt maken voor de spaanse pas.

Het meest makkelijk voor je spagaat is gewoon je hand uitstrekken, zelf iets laag maken en op de grond tikken oid, denk goed na over je commando's, zodat je niet je volgende oefeningen per ongeluk in het nauw brengt :)

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:58

Citaat:

Citaat:
Maar kun jij voor de spaanse pas nog wel bij de schouder om commando's te geven? :)*
Zelf kies ik altijd voor tussen koot en knie voor de jambette, dit omdat je dan meer afstand kunt houden en makkelijkere commando's kunt maken voor de spaanse pas.

Het meest makkelijk voor je spagaat is gewoon je hand uitstrekken, zelf iets laag maken en op de grond tikken oid, denk goed na over je commando's, zodat je niet je volgende oefeningen per ongeluk in het nauw brengt :)

Ja dat gaat heel prima ;) Gister voor het eerst de spaanse pas geprobeerd. Ging super. Ik tik telkens de linker, dan de rechter, de linker en weer de rechter schouder etc. aan. En als stemcommando klik ik er bij. Werkt prima ';)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:05

Kom je dan niet veel te dichtbij je paard? En moet je dan niet gruwelijk snel wisselen met je zweep? :P

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:09

VisibreTeam schreef:
Kom je dan niet veel te dichtbij je paard? En moet je dan niet gruwelijk snel wisselen met je zweep? :P

Nee hoor, ik heb een lange dressuur zweep en een lang touw en het gruwelijk snel wisselen kan in het begin worden opgelost met twee zwepen.
Later kun je het overzetten op een enkel stemcommando. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:12

Waar ik dus op doel:
Heel veel paarden gaan de spagaat commando's verwisselen voor de spaanse pas commando's, nu kun je het geluk hebben dat jouw paard het toevallig niet doet natuurlijk, maar heb al heel veel paarden gezien die dus zo de spagaat kenden, en er daarna máánden over doen om de spaanse pas nog te leren. Omdat ze namelijk denken dat ze de spagaat moeten doen. Je staat op dezelfde uitgangspositie als voor de spagaat, je zit óók aan de benen. Het is erg lastig om vanuit die hulpen de achterhand er goed bij te houden. :)

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:04

VisibreTeam schreef:
Waar ik dus op doel:
Heel veel paarden gaan de spagaat commando's verwisselen voor de spaanse pas commando's, nu kun je het geluk hebben dat jouw paard het toevallig niet doet natuurlijk, maar heb al heel veel paarden gezien die dus zo de spagaat kenden, en er daarna máánden over doen om de spaanse pas nog te leren. Omdat ze namelijk denken dat ze de spagaat moeten doen. Je staat op dezelfde uitgangspositie als voor de spagaat, je zit óók aan de benen. Het is erg lastig om vanuit die hulpen de achterhand er goed bij te houden. :)

Tsja maar zo kun je op alles wel wat verzinnen. Je moet gewoon zien waar je paard het beste op reageert.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:18

laurajoy15 schreef:
VisibreTeam schreef:
Waar ik dus op doel:

Tsja maar zo kun je op alles wel wat verzinnen. Je moet gewoon zien waar je paard het beste op reageert.

Stel je voor, jij leert dat als je op je knie word aangeraakt dat je wijd moet gaan staan, en op je heup moet je een been omhoog gooien.
Als je dus op je heup word getikt maar verder krijg je alle signalen door dat je wijd moet gaan staan, ga je wijd staan en snap je niet dat je je been omhoog moet gooien en moet lopen. Dat is namelijk minder logisch.

En ja, zo kun je ook op alles iets verzinnen, maar ik krijg zovaak de vraag dat een paard de spaanse pas niet meer snapt en in de spagaat gaat staan, dat ik dénk dat er toch wel een logica achter zit :)