Net begonnen met de lange lijnen... Brave poon!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvaantje

Net begonnen met de lange lijnen... Brave poon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:05

Hoi!

Sinds kort ben ik met mijn pony Lori (20 jaar) bezig met een beetje werken aan de lange lijnen. Ze doet het onwijs braaf en heeft er veel plezier in. Vanwege haar artrose mag ze eigenlijk heel weinig, en het wandelen was ze een beetje zat. Hier wordt ze helemaal blij van :) Vroeger heeft ze voor de kar gestaan (wel zeker vijf jaar terug) en daar hebben we nu profijt van: alle commando's kent ze nog. Waar ik op moet letten is dat ik mijn lijnen gelijk hou en niet te lang laat worden. Ik heb verder geen ervaring met lange lijnen en ben ook nog een beetje aan het zoeken met de afstand waarop ik achter haar loop (tips zijn welkom!)
Eigenlijk zou een longeersingeltje handig zijn, maar vanwege de artrose in haar rug durf ik dat niet zo goed te proberen. Dit is ook de reden dat we niet in de bak oefenen maar meteen naar buiten gaan; bochten zijn niet goed voor haar. Ben in ieder geval wel erg trots op haar!

Afbeelding
Eerste keer... nog een beetje hulp nodig aan de zijkant. En lijnen te lang.

Filmpje van de eerste keer.

Afbeelding
Tweede keer... ging al véél makkelijker dan de eerste keer.

Nu heb ik nog twee verschillende touwen maar het is wel de bedoeling dat dat twee dezelfde gaan worden :)

Afbeelding

:evaw:

Maureen95

Re: Net begonnen met de lange lijnen... Brave poon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:06

ziet er leuk uit!

NH_trainer

Re: Net begonnen met de lange lijnen... Brave poon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:21

Je ziet duidelijk dat jullie er lol in hebben! Leuk om zo samen bezig te zijn, n goed alternatief als het rijden niet meer gaat. Veel plezier verder!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:58

Ziet er leuk uit! En fijn dat je haar op deze manier toch een beetje beweging kunt geven waar jullie beiden plezier in hebben!

Om je lijnen'probleem' op te lossen kun je eigenlijk 2 dingen doen. Toch een longeersingeltje gebruiken. Dit hoeft verder helemaal geen effect te hebben verder, het zorgt er vooral voor dat de lijnen niet op de grond/tussen de benen van het paard kunnen komen. En het houdt voor jou wat makkelijker vast omdat je niet steeds de lijnen 'omhoog' hoeft te houden. Je kunt ze door de bovenste ringen doen zoals wanneer je zou mennen. Of door de ringen ter hoogte van de buik, zodat de lijnen langs haar lijf lopen en je vaak iets makkelijker kunt sturen.

De tweede optie is om er meer schuin naast de achterhand/buik te gaan lopen en de lijn van je buitenhand (dus als je er links naastloopt is dat je rechterteugel) over de rug te laten lopen. Ook dan kan de lijn niet op de grond/tussen de benen raken en houdt het wederom een stuk prettiger vast!

Ook vind ik persoonlijk dat je er wat dicht achter loopt. Als ze onverhoopt schrikt of in 1 keer stil staat dan zit je bovenop dr achterbenen, en ook het allerbraafste paard kan een rare sprong maken uit schrik :) (weet ik helaas uit ervaring) En dat hoeft niet eens je eigen schuld te zijn. Ik zou er dus of nog een stukje verder achter lopen, als je er graag recht achter loopt, dan heb je wat meer ruimte om te reageren als er iets gebeurt. Of juist naast de achterhand/buik, dat je er niet recht achter loopt. Dan sluit je al een hoop risico uit.

En veel plezier natuurlijk verder samen!

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 13:04

Dankjewel, daar heb ik wat aan! Ik zal het eens proberen met mijn longeersingel, het lastige is dat haar artrose direct achter de schoft begint en ik niet weet of ze daar een beetje druk op accepteert. Het zou wel eens enorm mee kunnen vallen (reageert met poetsen ook nergens op) dus ga het wel proberen :) Mijn ene touw is te kort om er verder achter te kunnen lopen maar binnenkort heb ik er nog een langere bij en dan is dat probleem opgelost. Zat ook al te twijfelen of ik er niet te dicht achter loop inderdaad, want ze is wel super braaf, maar je weet het natuurlijk nooit... Bedankt!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:06

je zou dan ook nog een wat dikkere pad/schapenbontje tussen de singel en de schoft kunnen doen, om de eventuele druk achter de schoft nog beter te verdelen!