Trainen dmv. longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Trainen dmv. longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:38

Ik rijd sinds de zomer een 17-jarige KWPN'er, Premier, bij. Zijn eigenaresse heeft hem naar het M gereden en is toen gestopt met de wedstrijden. Inmiddels staat hij al een jaartje of 4 bij haar thuis op stal, en wordt hij alleen nog maar recreatief gereden voor lange buitenritten. Op stal beschik ik dus niet over een bak. Ik heb door mijn opleiding erg weinig tijd om te rijden, en daarom heb ik besloten om Prum elke week mee te nemen naar mijn manegelessen aan de overkant. Toen ik twee weken geleden een privéles had kwam hier uit dat hij moeite heeft met nageven, omdat hij door het buitenrijden aan een lang teugeltje nogal een onderhals heeft ontwikkeld. Het zou voor hem goed zijn om hem weer wat meer te laten werken en zijn spieren weer wat meer te laten gebruiken. Omdat we op stal geen bak hebben en ik dus 'alleen' buitenritten kan maken, wil ik hem ook weer wat vaker gaan longeren. Wat is een goede manier of techniek die ik kan gebruiken met het longeren, waarbij Prum kan gaan ontspannen en zijn spieren weer wat meer gaan gebruiken? Ik neem aan dat doelloos rondjes lopen niet heel veel zin heeft...

Ik ben natuurlijk ook van plan om met het buitenrijden hem af en toe wat op te pakken en misschien op een breed pad eens een pasje wijken mee te nemen.

NH_trainer

Re: Trainen dmv. longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:14

Je zou m kunnen trainen aan de dubbele lange lijnen. Je kunt werken vanuit de centrumpositie, wat vergelijkbaar is met longeren en in de menpositie, hierbij loop je achter je paard. Een erg goede manier om spiertjes te kweken en een super afwisseling op het rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:20

Daar moet je wel een beetje handig voor zijn..

Ik zou kiezen voor zo'n EJ longeerhulp. Gebruik ik ook bij de mijne die ook alleen voor buitenritten gebruikt wordt. Bij het longeren is het dan belangrijk dat ze juist lekker kunnen ontspannen, lang en laag en goed over de rug lopen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 21:49

Oke bedankt voor de reacties! Ik ga me er eens in verdiepen. Zo'n longeerhulp kun je ook makkelijk maken met halstertouwen toch?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:53

Ik longeer ook regelmatig, soms lang en laag soms hoger bijgezet, vind persoonlijk dat je dmv tempo wisselingen ed wel degelijk een paard dmv longeren kunt trainen.
Ik blijf meestal niet in het midden staan maar loop mee zodat mijn paard ook stukjes rechtuit loopt, daarnaast belast je de bodem op die manier minder.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:51

Ja klopt! Al vind ik gewone halstertouwen wel te kort. Dus ik heb twee lange soort van halstertouwen voor mijn pony. Die hangen heel los. Maar mijn pony is al heel los en ontspannen dus daar hoeft het ook niet. Jouw paard heeft waarschijnlijk (in het begin) wel een eerdere grens nodig, waardoor hij zijn koppie niet helemaal naar boven kan doen.