[AR] Ouder paard laten beleren voor de wagen, verstandig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Ouder paard laten beleren voor de wagen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 21:28

Hallo,

is het verstandig een ouder paard te laten beleren voor de wagen, het gaat om een kwpn merrie van 16 jaar, goed gereden, in verleden z dressuur gelopen, goed verkeersmak. Ivm rugproblemen van mijzelf zit ik eraan te denken of mennen met haar een optie zou zijn? Wie heeft hier een mening over, tips en/of ervaringen?

Groetjes

lisetteexx

Re: Ouder paard laten beleren voor de wagen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:29

jahoor waarom niet!
dan kan je nog wel wat leuks doen met je paard

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:30

onze pony is ook beleerd toen die al rond de 14/15 was, heb er nog jaren plezier mee gehad.

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:36

Tuurlijk geen reden om het niet te doen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:58

Even de zoekfunctie gebruiken je komt een hele hoop topics tegen met vrijwel precies dezelfde vraag ;)
[AR] wel of niet laten beleren wat zouden jullie doen!!!
[AR] Zou het nog kunnen?
[AR] 18jarige shet nog voor de kar zetten?
[AR] paard nu nog beleren?
[AR] Shetlander van 10 nog beleren voor de koets?
[AR] Ouder paard (western) nog te beleren voor de kar?

Etc. etc. ;)

Laat je paard wel beleren door een ervaren beleerder die ruim ervaring heeft met het beleren van groene paarden voor de wagen. Ga niet zelf aanprutsen.
I.v.m. met je rugproblemen zou ik wel even goed kijken wat voor type/merk/model wagen je wil gaan aanschaffen, en dan zou ik met name toch kijken naar het bokkussen en je beenruimte etc. en je daarin evt. laten adviseren door een goede wagenbouwer evt. in samenspraak met je fysio/behandelaar/arts.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:21

16 is toch niet oud? Dat beestje is nog in de kracht van haar leven!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:28

Ik heb een 18 jarige staan die als 13 jarige pas in handen gekomen is. Daarvoor als fulltime fokmerrie gediend en altijd alleen in het land gelopen. Die loopt als een trein voor de wagen, super braaf en heel fijn te rijden. Door een chronische blessure maar 2x uitgebracht, maar wel meteen 2 winstpuntjes gehaald.

Die is vorige maand voor het eerst mee gegaan een binnenbak in om daar een indoor marathon training mee te lopen en deed dit ook probleemloos en met veel plezier (nadat ze afgelopen 3 jaar misschien totaal max 10x voor de wagen gestaan heeft door tijd gebrek, word wel onder het zadel gereden).

Ga anders eerst een paar keer met iemand mee, of neem een paar lessen met een ervaren paard zodat je er zelf aan kan proeven wat het is. Het zou zonde zijn als je er veel geld in stop (mennen is nu eenmaal een stuk duurder dan ohz rijden) en je vind er zelf helemaal niets aan.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:48

Is soms alleen maar makkelijker aangezien ze al heel veel kennen. Stuur zit erop, rem en gas zit er op, verkeersmak en al helemaal netjes opgevoed en niet meer zo kijkerig van alles.
Leuk!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:07

Ja hoor kan makkelijk. 16 vind ik niet eens oud, mooie leeftijd.

Pony van een stalgenoot hebben we beleerd toen hij 20/21 was en hij doet het super.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:08

Als je voor een kar gaat kijken (eerst maar eens proberen, zoals Dennis al schreef), kan ik je een wagen op luchtvering erg aanraden. Ik heb voor de paarden bladvering, voor de pony luchtvering. Laatste zit een heel stuk comfortabeler.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:35

Aangezien Joyciej hier al genoeg voorbeeld topics van heeft gegeven, hier een slotje.