[AR] Slee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Slee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:55

Hallo bokkers!

Ik ben al een tijd bezig om mijn 5-jarige Shetje rustig aan te beleren voor de wagen/slee.
Nu begint hij dit steeds beter en beter te doen, dus wil ik eens gaan sleeën.

Hij is wel gewend om te trekken (in de zomer sleept hij bomen uit het bos en doet dit super) en verder kent hij eigenlijk alles wel al. Halthouden/stap/draf (galop nog niet, zo hard kan ik namelijk niet lopen... :+ Dus dat komt vanzelf wel), rem, gas en stuur zit er allemaal op.

Maar het punt is, ik heb alleen een plastic sleetje (zo'n schotel idee zeg maar), maar deze is erg glad (leuk natuurlijk als je zonder pony de berg af wilt). Aangezien wij bergen hebben, haalt de slee de pony in en dat lijkt mij nu juist niet zo een goed idee. Ik moet namelijk ook erg voorzichtig zijn met meneertje, want als er iets een beetje fout gaat of wat hij eng vind kan ik weer opnieuw beginnen nadat ik hem een aantal weken met "rust" gelaten heb.
En alleen berg op sleeën gaat ook niet zo makkelijk! -O-

Ik wil dus graag zelf een slee gaan maken, maar hoe? Waar moet ik op letten, etc?
Het mag wel een degelijke slee zijn en zowel voor hem als voor mij prettig in gebruik, zodat ik m ook vaak kan gebruiken (er ligt zo'n 5 maanden per jaar sneeuw... haha).

xSCWx

Re: Slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 02:12

Kan je niet beter een cavalettie kopen? Daar kan je een slee onderstel op zetten.
En anders met je voeten afremmen op de plastic slee?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 02:17

In een land met zoveel sneeuw, is er vast wel nagedacht over dit soort dingen.
Het lijkt me vooral belangrijk om een slee hebben met een goed functionerende rem (soort ankers die je in de sneeuw kunt trekken). Anders zit je zo de pony op de hakken etc.
Vroeger waren er wel bepaalde boerenaanspanningen waarbij de boer met de klomp afremde op de bil van het paard, maar dat lijkt me ook niet haalbaar in dit geval :+ .

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:37

Ze hebben hier heel veel sledes te koop voor paarden, maar erg groot voor een Shet. Dat gaat t m dus echt niet worden.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=h%C ... 4gShrIHQBg

Afremmen met je voeten zal in principe natuurlijk wel kunnen, maar de slee is echt erg glad en dan ben ik meer aan het remmen dan met de slee op weg. Het is niet fijn/praktisch zeg maar. :)

Tegen zijn kont afremmen zullen we maar niet doen, ik denk dat hij mij dan wel helpt met afremmen en een fikse tik verkoopt. :P

Cavaletti? Ik snap niet zo wat je bedoeld?

Eigenlijk wil ik graag iets hebben dat eigenlijk direct stil staat en pas voor uit gaat als de pony trekt. Zoals de houten sleetjes die je vroeger had in Nederland, misschien nu nog wel. :oo
Ik kan ze hier alleen helemaal niet vinden, ook niet op internet, etc.

Is het slim om echt ehm ik heb geeeeen idee hoe het in het Nederlands heet even, de bomen waar de pony tussen staat? Of gewoon met touwen die omhoog gehouden worden met de broek?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:40

Zo iets moet ik hebben! Haha

Afbeelding

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:50

waarom laat je er niet een opsturen vanuit nederland?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:37

Wordt dan een erg duur sleetje ben ik bang!
Dan knutsel ik zelf liever wat in elkaar als ik weet waar ik op moet letten. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:40

Als je een lamoen en zweng aan je slee maakt dan zit je volgens mij altijd goed. Dan remt je slee gewoon af op de broek. Als je dan de slee niet te hoog maakt kun je altijd nog bijremmen met je voeten mocht dat nodig zijn. Mss kun je een lamoen aan die slee hierboven bevestigen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:50

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 17:20

Zo'n slee heb ik nu:
Afbeelding

Maar die is dus erg glad! In ieder geval laag genoeg bij de grond om wel te kunnen remmen.

Brechtje122, zo een slee bedoel ik dus inderdaad! Alleen in Nederland heb ik er helaas niets aan, op laten sturen zal erg duur grapje worden en met het vliegtuig zal ik m niet mee krijgen. Hier kan ik nergens zo een slee vinden helaas!

Het zijn alleen maar die plastic sleetjes of gelijk die grote (arre)slee en dat vind ik toch echt te groot voor m'n mini. Die zijn meer geschikt voor de nord svensk en zo. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:06

En iets van een hondenslee oid? ZOu dat een optie zijn?

Afbeelding
Zwengetje eraan :) en gaan