Tips voor voedselobsessie tijdens trainen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dracarys

Tips voor voedselobsessie tijdens trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 22:46

Hallo, hopelijk kan iemand mij helpen met een vraag. Mijn pony is enorm gefocust op eten, bv als we in de bak oefenen (waar ook her en der wat gras groeit) hoeven we maar in de buurt te komen van een pol of hij zit al met zijn hoofd aan de grond. In de stal hoeft er maar een toppie hooi op de grond te liggen of het is hup, hoofd aan de grond. Ook kan hij niet bij mij in de buurt staan of hij zit alweer aan mijn jas te frummelen en te happen terwijl ik hem eigenlijk nooit wat geef..

Heeft iemand een goeie oplossing hiervoor? Ik tik hem ritmisch met de carrotstick op zijn hals of kaak, totdat hij wijkt of afstand neemt en dan beloon ik hem met mijn stem of rust, maar hij doet het net zo snel weer. Hopelijk heeft iemand de gouden tip. :)

Anoniem

Re: Tips voor voedselobsessie tijdens trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:50

Ben je met Parelli bezig?
Hoe ver ben je met de games en hoe gaan deze?
Ga je ook bv. wandelen en mag hij dan onderweg grazen? Of laat je hem op andere momenten grazen ofzo?

Even wat vragen zodat ik wat meer een beeld kan vormen ;)

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:15

We doen idd Parelli lvl 1 oefeningen. We zijn inmiddels bij game 6 sideways. Hij doet het best netjes allemaal, al zit ik de ene keer eerder op zijn grens dan de andere keer. Daarmee bedoel ik dat hij als hij iets niet helemaal snapt hij opeens gaat paniekeren en hij alles wat hij kent tegelijk aanbiedt. Bedoel je dit, dit, dit of dit? Moeilijk uit te leggen..

Toen ik hem net had liet ik hem wel eens aan de hand grazen, maar toch al sinds een jaar niet meer. Ook vind ik het altijd jammer als hij met zijn hoofd over de staldeur staat en ik wil hem aaien dat hij of een stap terug doet dat ik net niet meer bij m kan, of hij hapt meteen richting mijn mouw. Hij blijft nooit lekker rustig staan om gekroeld te worden ofzo. Degene waar ik les van heb heeft hem wel eens als autistisch beschreven. Het lijkt of hij heel snel in een andere staat schiet. Hopelijk omschrijf ik het wat duidelijk, het is moeilijk uit te leggen. Ik vind het moeilijk om een band met hem te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:24

Heb je enig idee waar hij zit qua horsenality?
Of waar hij grotendeels zit dan toch ;) Altijd moeilijk zo via een kort geschreven stukje tekst, maar wel interessant om te weten omdat de aanpak dan wel eens kan verschillen. Al denk ik .. dat als hij naar het gras toe kan .. hij best zeker van zichzelf is .. Bange paarden eten namelijk niet, en gaan zeker al niet uit zichzelf naar een pluk gras als jij er mee bezig bent ;) Maar er is natuurlijk ook een verschil tussen echt bang en onzeker ..

Edit; de aanpak op het moment zelf is trouwens voor alles hetzelfde bij mij, maar hetgeen je vlak daarna doet niet, dus daarom ben ik nieuwsgierig hoe jij je paardje ziet ;)

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 09:42

Ik weet niet welke horsenality hij heeft, daar heb ik me nog niet in verdiept. Hij is wel vrij zeker van zichzelf net wat jij zegt. Aan de andere kant heeft hij dus soms dat paniekerige wanneer we richting zijn grens gaan..

Wat bedoel je precies met het stukje wat je ge-edit hebt? Bedankt voor je reacties trouwens! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:00

Misschien zeg ik het wat plat, maar dit klinkt als een pony die lekker doet waar hij zin in heeft, hij let meer op waar er gras staat dan op jou. Het getik met de carrot stick vind hij blijkbaar irritant genoeg om te stoppen met wat hij aan het doen is, maar hij heeft niet in de gaten dat je ook echt niet wil dat hij niet eet onder het werk. Opvoeden dus.

Wat gebeurd er als je een keer een brul geeft als hij begint te eten? ("NEE" en als hij weer op jou let "Braaaf" en dan weer verder met wat je aan het doen was. Evt als hij meteen weer begint nog een "NEE" en een stapje voor of achteruit zetten zodat hij niet bij hetzelfde polletje kan, en dan weer verder)
Bij mijn pony, die ook liever eet dan iets anders, heeft dat goed geholpen. Nu hoef ik, als ik zie dat hij met een schuin oog naar een polletje gras kijkt, alleen nog maar even op wat strengere toon zijn naam te zeggen en dan is het klaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-13 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 10:12

Je hebt wel gelijk hoor Blijheid. Ik ga vandaag weer met m aan de slag en ik zal dat eens proberen. Ik ben denk ik wat te afwachtend en geduldig met hem en hij maakt daar handig misbruik van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:22

Geduldig zijn is ook prima :j Grenzen aangeven en duidelijkheid zijn zijn echter ook belangrijk.
Succes vandaag!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:28

ik zet die knop er vaak in het begin al op. Er wordt niet aan het halster getrokken om te eten, ik eet eerst of ik bepaal wie er mag eten. Heb met de fjord wel eens om gelegen omdat meneer wilde grazen tijdens galoperen, dat gebeurt me niet nog eens. Dus veulen of volwassen het maakt niet uit, ik bepaal moment van grazen. Als paarden echt zo op eten zijn, gebruik ik het wel om de rust erin te krijgen bijvoorbeeld buiten voor we omdraaien. Maar dan nog bepaal ik dat. Het klinkt heel dominant, maar is wel in kader van de veiligheid, iets waar paarden gevoelig voor zijn. Ik draai het dus zo dat ik aangeef wanneer het veilig is om te grazen of wanneer we beter door kunnen trekken. Ook mag een hogere in rang het lekkerste plukje.

Met vrijwerken stuur ik ze telkens weg van plekje waar ze gaan staan grazen en laat ze dan weer met rust, weer grazen pak ik hun plekje weer af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:35

Met het editgedeelte bedoel ik dat het mij niet uitmaakt in wat voor staat (zelfzeker of onzeker) mijn paard is, er wordt niet gegeten als ik niet zeg dat het mag. En in het begin mag het gewoon niet, voor het gemak.

Het tikken met de stick zou ik niet doen, tenzij je enorm hard tikt heeft dat vaak geen effect, en als hij stopt zal het zijn tot aan de volgende pol met gras ;) Heb je al eens met de leadrope geprobeerd? Zeg maar een fase 4 van de yoyo-game zodra hij het gras induikt? Dat helpt hier bij beide pony's héél erg goed. En ook goed letten op de signalen, ik kan ondertussen zien wanneer (vooral de ene) nog maar denkt aan gaan eten, en dan is een kleine wiebel met de leadrope of een vinger in de lucht al genoeg om hem te laten stoppen. Ze zeggen wel dat je paarden fouten moet laten maken, maar ik vind dat op dat gebied niet zo nodig. Waarom gaan moeten slaan met de leadrope als ik het op voorhand kan voorkomen? Dus dat doe ik dan wel.

Het verschil waar ik op doel tussen een zelfzeker en een onzeker paard is dit: een zelfzeker paard dat naar het gras duikt haal ik er weer uit (door de leadrope dus) en zet ik meteen aan het werk. Een oefening vragen, achterhand wijken, achterwaarts, gewoon iets kleins. Meteen een oefening zodat de aandacht weer op jouw is en dan weer verder. Bij de onzekere doe ik hetzelfde met de leadrope, maar daarna geef ik even rust. Dit omdat hij zich vaak zo wezenloos schrikt van mijn actie dat hij even iets heeft van "aaah, wat is er nu gebeurd?" en dan laat ik hem weer even de boel bekijken en tot rust komen en ga ik gewoon weer verder met wat we bezig waren.

Werkt hier op deze manier heel goed.
Gisteren ben ik toevallig bezig geweest met een tonnetje met een snoepje op, om hem meer gemotiveerd te krijgen (is een LBI) en er stond dus gewoon een tonnetje met eten op, en ik kon hem voorlangs sturen, achterlangs, laten stoppen, achterwaarts erlangs, ... Ik kon, tot mijn verbazing moet ik zeggen :+, heel makkelijk vanalles, zonder dat hij ook maar aan dat eten dacht. Dus toch een teken dat er communicatie is en dat ik het voor het zeggen heb. En dat is wel interessant, ook met gras in de buurt ;) Nu heb ik het voordeel dat ik veel kan oefenen. Overal is er gras :+ Als ik de weide open doe is er nieuw gras, onderweg naar de piste is er gras, langs de piste is er gras .. Overal gras :)) En er wordt dus niet gegeten, zeker niet wanneer ik bv. met de weide bezig ben, dan staat hij gewoon geduldig te wachten. In het begin gaf dat wat problemen hoor, ben ik een aantal keer zeer streng moeten inkomen, maar nu moet ik zelfs niks meer doen, zelfs niet meer gewoon een wiebel of vinger, hij weet dat hij even moet wachten en zo is het gewoon :) Heel fijn moet ik zeggen :Y)

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:30

Dankje Blijheid!

Lailapri hoe geef je aan bij jouw paard dat het oké is om te eten? Stemcommando of een bepaald gebaar? Dank voor je heldere uitleg over het kuddegedrag, nu snap ik het veel beter. :) Hij mag over een tijdje heus wel eens grazen onderweg, maar idd op mijn tijd en zonder dat ik hem als we vervolgens verder gaan, constant omhoog moet sjorren.

[***] dat heb ik ook wel gedaan fase 4, maar omdat hij zich idd kapot schrok ben ik begonnen met het tikken. Als ik er nu logisch over nadenk is het niet verkeerd dat hij schrikt, hij moet wel gewoon luisteren, het is zijn eigen keuze en hij heeft mijn leiderschap maar te accepteren. Ik wil het denk ik al te vroeg 'klein' oplossen. Wat een leuke oefening heb je gedaan, een goede controle om te kijken hoe het staat met jullie communicatie. :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:35

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:38

Dankje voor de link, ik zal het meteen doorlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:57

In het begin is duidelijkheid het belangrijkste, jij hebt het voor het zeggen en het paard moet dat accepteren .. Paarden weten dit niet vanzelf, vandaar dat je meestal in het begin regelmatig fase 4 nodig hebt. Je kan wel willen beginnen met alles op fase 1 (en je moet ook steeds op fase 1 beginnen om je paard een kans te geven) maar als het niet lukt is het niet slecht dat je uiteindelijk fase 4 geeft, moet je je niet schuldig om voelen ofzo, is gewoon een leerproces. Je zal zien dat naarmate de tijd vordert je steeds minder fase 4 nodig hebt, en als je consequent in je fases bent is dit al heel snel.

En sommige dingen krijgen bij mij meteen een fase 4 .. dingen als in mijn ruimte komen, over/tegen mij willen lopen, naar het gras duiken, ... Niet dat ik van alles last heb (gelukkig maar :+ ) maar er zijn dingen bij mij die geen fase-opbouw kennen, dat is gewoon meteen actie = reactie. En na een paar keer snappen ze dat echt wel, en zijn de problemen voorbij. Of dat was hier toch zo :Y)

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 21:08

Vanmiddag lekker bezig geweest met de tips. Het niet eten commando een aantal keren geprobeerd wat erg goed ging. Die houden we er voorlopig in! En ook jouw tips Sabine, ik ben duidelijker ingekomen (fase 4) als hij richting eten dook en hij schrok een aantal keren best. Ik kon écht merken dat hij meer respect voor me kreeg en meer nadacht voor hij wat ging doen. Thanks voor jullie hulp!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:31

Een paard dat gaat nadenken voor hij wat gaan doen, dat willen we, klinkt super! +:)+
Nog veel plezier ermee ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:56

bij mij is het idd een commando (eet maar) en gebaar. Je hebt er echt veel profijt van zeker als ik met een groepje naar buiten ga en daarbij is gras hier in de berm denk ik niet zo gezond, kunnen we beter in een bredere berm beneden met ze grazen.

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 21:58

Dank je !! Jij ook veel plezier met je mooie paarden. (heb even in je profiel gespiekt, prachtig verhaal)

Jij ook bedankt Lailapri. Als hij tzt van me mag eten ga ik dat ook zeker proberen. :)

Dilay_Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:20

Bijt hij echt of is hij alleen gefocust op het eten?
die van mij is dat namelijk ook vandaar dat ik het altijd ib mijn zak doet(dat helpt gewoon al enorm!)

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:04

Als het in mijn zak zit eet hij het het liefste met jas en al op. :P

Ben gisteren weer lekker bezig geweest met de tips die ik gekregen had en ik kan zien dat hij voorzichtiger wordt en meer gaat nadenken voordat hij het wil pakken. :) Heerlijk!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:27

Mijn pony is ook heel snel van het "zakken rollen" ik werk nu met een clicker en het werkt erg goed! Eerst de click dan pas de beloning.
Ook blijf ik veel oefenen met het "laden", ik bedoel hiermee dat ik ergens met mijn pony ga staan, bijvoorbeeld in de stal. Dan pak ik wat eten in mijn ene hand en zorg ik er (heel gemeen) voor dat mijn paard het nog op een of anderen manier weet ook. Ik ga gewoon staan en negeer hem voledig dus, niet aan kijken, aan raken en zeker niet tegen hem praten. Je blijft gewoon staan, als je paard boos word wijk je gewoon een stukje uit maar je blijft hem negeren, niet aan kijken, aan raken of praten. Uiteindelijk zal je paard het opgeven en verder gaan met iets anders op dat moment click je met de clicker en krijgt je paard de beloning.
Je kan met alle trainings methodes met een clicker werken (click=beloning)..

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.