Vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Unicorn_xX

Vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:15

Hallo mensen! *\o/*

Ik heb een paar vragen eigenlijk en zit nog niet zo lang op bokt.nl dus leek het me het beste om het hier te plaatsen.
Ik heb een merrie FriesxHaflinger van 4 jaar oud en gebruik daarvoor een boomloos zadel. Als ik het zadel erop wil liggen is het als een beetje protesteren, ze draait heen en weer en hapt in de lucht. Ik kan duidelijk zien dat ze het niet prettig vind. Toen ik het zadel kocht was ik ervan overtuigd dat een boomlooszadel op ieder paard past? Nu denk ik er niet meer zo over maar weet het voor de rest ook niet.
Ik heb het idee dat ze last van der rug heeft en het idee dan haar rug steeds verder in zakt? Zou dat aan dat zadel kunnen liggen?
Ook wil ze niet aan de teugel lopen en loopt de met haar hoofd zo hoog mogelijk.
Als ik rij (wat ik maar 1 keer in de 2/3 weken doe omdat ik denk dat ze last van haar rug heeft) heb ik het idee dat ze mij dus niet draagt.
Hoe zou ik de rug van mijn pony sterker moeten maken? Of hoe zorg ik ervoor dat ze mij draagt?

Ze is trouwens niet echt van mij. Het is een verzorgpony maar de man waarvan ze is heeft haar wel voor mij gekocht. Voor de rest moet ik zelf alles betalen alleen de DA niet als het ernstig is.
Ik wilde der wel een na laten kijken alleen weet ik niet of dat door de DA gedaan kan worden of iemand die 'voelt' waar het paard last van heeft?
Voor de rest kan ik het ook niet betalen en zegt de eigenaar dat er niks aan de hand is, maar ik wil der niet verpesten.

Kan iemand mij helpen? Groetjes!

Suus___

Re: Vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:38

Een boomloos zadel past zeker niet altijd, het zou goed kunne dat hij niet past.
Alleen een zadelmaker kan dit bepalen.
En als ik hè verhaal zo lees zou er osteopaat ook wel prettig zijn voor de pony

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:48

Als ik het zo lees heeft je pony idd last van haar rug (al dan niet door het zadel).
Ze drukt haar rug weg en loopt dan zo hoog mogelijk met haar hoofd om de boel te ontlasten.

Een boomloos zadel past zeker niet zomaar op elk paard.
Laat haar eens nakijken door een osteopaat en laat een goede zadelmaker komen die kan beoordelen of zadel en pony wel matchen.

Als je hier langer mee doorgaat kan de pony anders blijvende schade aan rug/wervels krijgen en zal het rijden voor jou als ruiter ook geen pretje zijn. Maar bovenal gaat de gezondheid van de pony boven eigen plezier natuurlijk ;)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:05

Idd. dit lijkt me een probleem dat gekomen is door een niet passend zadel. Ook boomloos past niet zomaar op elk paard. Mijn advies is om dit te laten controleren door een onafhankelijke zadelpasser. Die dus zelf geen zadels verkoopt, dan wordt je ook niet overgehaald naar een ander zadel. Je krijgt dan een eerlijk en onafhankelijk advies waar je verder mee kunt.
Met een passend zadel kan je paard direct makkelijker lopen, ook nageeflijk zijn. Dit is wel zo prettig voor paard en ruiter. Wanneer een paard altijd met het hoofd omhoog loopt, dan is er kans op kissing spines.

Succes.