2 kleine dingetjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

2 kleine dingetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:57

Hoi,

ik heb even nieuwe inzichten nodig met 2 kleine dingetjes waar we tegenaan lopen

1. voorhand wegsturen bij longeren
werkelijk ik snap er niks van, ik kan mijn pony netjes om de voorhand laten draaien waarbij de achterhand stil staat en andersom. ik kan hem los longeren alleen op stem
maar als er een longeerlijn aan zit weigert hij zijn voorhand van mij af te draaien (de volte op dus).
ik heb eens kritisch gekeken naar mijzelf wat er mis gaat en het probleem dat ik hem niet op de volte krijgt ligt op de voorhand :j
wil ik de voorhand van mij af krijgen door druk te zetten, dan draait netjes tot hij zijwaards voor mij staat zeg maar
vervolgens creeer ik ruimte om vooruit te lopen en geef ik het sein om te stappen, op dat moment draait hij weer in. geef ik dan druk om die voorhand weg te krijgen dan blijft hij toch met zijn voorhand mijn kant op draaien, hij doet desnoods een stap achteruit
zo krijg ik hem dus niet aan het lopen op de volte, als hij steeds blijft indraaien (zodra ik hem losklik en exact hetzelfde doe vertrekt hij meteen op de volte, hij snapt het gewoon niet zodra er een lijn aan zit.)

tips? :)

2. meer rust creeeren met halsteren
Ik vind hem nog erg onrustig met het omdoen van het touwhalster, wil daar graag meer rust creeeren
(niet met voer, A hou ik niet van omkoping, B geeft ie geen moer om voer)

iemand een idee? :)

Maureen95

Re: 2 kleine dingetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:02

Hmm ken je porquinpine van parelli?

2. Oefen je ook buitenom als je iets met hem ga doen? Dus halster je ook als je hem alleen gaat poetsen of niet met hem gaat werken? Wat bedoel je met dat hij onrustig is?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:07

ken ik :)

2. Het gaat om een bijna 3 jarige, wij werken dus nog niet op af en toe een keer los longeren na (max. 10 minuutjes en niet regelmatig)
we gaan juist vaak een stukje lopen om te laten grazen bijvoorbeeld, ik wilde juist veel leuke dingen doen om een aangename ervaring te maken.
ik zie spanning bij het halsteren, soms trekt hij overhaast zijn hoofd weg of (indien buiten) loopt weg. zou hem wat meer echt ontspannen willen zien (voetje op rust e.d.)
als ik hem aai of aai met touw over het hoofd is er niks aan de hand, het is echt het halsteren zelf waar hij zich niet helemaal op zijn gemak voelt, ondanks dat het toch veel geoefend is.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:10

bij vraag 1 zou ik (doe ik altijd met circlinggame) als paardje zijn voorhand naar je toe doet met je carrotstickstring naar zijn voorhand ritmische bewegingen maken. hoe minder hij reageerd hoe harder jij het doet! in Fases :D

en bij die andere weet ik ook een leuke! Is het meet omdat het paard geen zin heeft? of is het omdat hij het spannend vind?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:13

want? (effect?)

oef vind ik een lastige
spanning is het niet en geen zin hebben..tja het grappige is dat hij na een paar meter wel weer omdraait en opnieuw aan komt lopen :+

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:13

bij vraag1: zo geef je druk aan de voorkant dat hij voor jou uit moet wijken.

bij vraag 2: dan kan je de catching game doen. Dan moet je achter je paard aan lopen als die van jou weg loopt en dan moet je niet heel dicht achter zn kont maar gewoon door blijven lopen. als je paard stopt stop jij ook. als je paard zich naar je omdraait dan ga je stil stan en maak je een uitnodigend gebaar. als die dan naar je toe komt dan probeer je hem te halsteren(moeilijk om via internet uit te leggen)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 20:24

ga ik beide proberen, ben benieuwd
morgen of overmorgen post ik hoe het ging

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:28

Oke veel succes!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:30

1. De bak was te nat voor het longeren helaas..

2. Gelukt! Ging al veel beter, nou was hij vandaag wel in een uitzonderlijk vrolijke bui dus kwam hij al iedere keer aandacht vragen
Dan gaan die dingen ook makkelijker he

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 23:00

1. ook gelukt maar alleen linksom, rechtsom wilde niet (zal zijn lastige kant zijn, nog niet eerder gemerkt)
hij zat in ieder geval niet vast bij rechtsom, had nog even een massage gegeven maar alles was mooi los.
Moet ik de volgende keer eens beginnen op rechts en kijken hoe dat gaat?

bedankt voor je tips maureen!