[AR] Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

isabellevv3

Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:45

Ik heb een shetlander van 4, we zijn al een hele tijd bezig met het beleren voor de kar. Alleen hij is erg onzeker, dus hij loopt, op de weg met tuig of voor de kar, alleen als er iemand voor loopt of fietst, stopt diegenen dan stopt Bonanza ook. Ook het longeren lukt niet met hem. Nu ben ik begonnen met natural horse manship. (boek) Nu met de navelpower, dat je naast hem loopt en een beetje met je hand aangeeft welke kan je paard opmoet. Dit gaat redelijk, hij loopt nu al veel meer alleen en is daardoor veel alerter ook, wat natuurlijk goed is. Vandaag wilde we met halster, schoftstuk en leidsels gaan oefenen op de weg, verkeer is geen enkel probleem bij hem. We gingen in de nieuwbouw, lekker rustig. Alleen daar waren ze natuurlijk weer lekker bezig met vuurwerk, en hij heeft daar best problemen mee dit jaar. Dus bij het horen ervan wilde hij niet verder. We wilde om een blok huizen heen, eerste rondje ik naast hem zodat hij meer vertrouwen erin had dat er niks aan de hand was. Bij een bocht wilde hij steeds niet verder, maar gelukkig niet opgegeven, en uiteindelijk het eerste rondje gered, 2e rondje stopte hij weer bij die bocht, toen besloot ik de leidsels er even af te halen en aan het halster (loopt hij nu even beter mee dan met hoofdstel) en uiteindelijk toch weer die bocht door, hij liep erg goed mee dus toen liet ik hem los en jahoor, de naturalhorsemanship kwam te pas. Hij liep braaf LOS mee alleen met halster om, geen probleem, nog 1 keer het rondje gedaan, de bocht was bijna geen probleem meer. Toen nog los naar huis gelopen. Zo zie je, we wilden mennen gaan oefenen maar werd iets anders wat toch heel goed ging.
Hier een filmpje, liep wel met zn neus de heletijd te speuren :)
http://www.youtube.com/watch?v=A0KQFlWt ... e=youtu.be

Iemand nog tips om hem uiteindelijk voor de kar te krijgen?

SuzanH

Re: Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:52

Ik zou er iemand met verstand bij halen :j zo weet je zeker dat alles goed komt :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:55

Sowieso een ervaren menner erbij halen die meerdere paarden beleerd heeft.

Verder kun je zelf ook veel doen. Mijn shet Hans was ook altijd erg onzeker. Met wandelen niet, dan liep ik naast hem. Maar met lange lijnen was hij meteen bang. Schrok van zijn eigen schaduw of blaadjes die waaide. Ik heb schriktraining met hem gedaan om hem wat stuurder te maken en verder heb ik hem veel meegenomen en veel dingen laten zien. In die tijd werd hij ook bereden, dus dan gingen we ook buitenritten maken en liep ik een eindje van ze weg, zodat hij moest leren op zichzelf en zijn ruiter te vertrouwen. Verder heeft hij een aantal keren in het dubbelspan gelopen. Al deze dingen hebben hem meer zelfvertrouwen gegeven, zodat ik laatst met het enkelspan een stuk over straat heb gement. Ik moest hem wel wat aanmoedigen, maar het ging al een stuk beter dan vroeger.

Verder zou ik ook met hulp oefenen op het longeren. Dat is toch de basis voor het mennen in mijn ogen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:01

Dit klinkt alsof het paard onzeker is over/door degene die longeert en beleert. Wat de anderen al aangeven: zoek een deskundig persoon om je te helpen. Als je zelf door blijft rommelen, maak je je pony alleen maar meer onzeker (en daarmee jezelf ook). ;)

ashleytweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:08

Ik zou idd een verstandige menner erbij halen , Zou ik ook zo fijn vinden voor mezelf, Maar ook voor de pony