Wat kan ik het beste verwachten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wel gebruiken (lang!)

Als je hem echt lang doet, zou je het kunnen proberen.
2 (50%)
Ik zou er niet aan beginnen. (Reden in reactie?)
1 (25%)
Waarom longeer je eigenlijk?
1 (25%)

Totaal aantal stemmen: 4

_Apple_

Wat kan ik het beste verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:56

Hoi Bokkers,

Ik heb een soort van vraag, want mijn pony heeft er een soort van moeite mee om zijn hoofd niet te draaien naar dat ene vogeltje. Hij kijkt dus het liefste naar alles. Eigenlijk soms best lastig want tijdens het longeren had je gewoon niet zo veel controle. Hij kijkt gewoon echt naar buiten tijdens het longeren. Ik heb het mijn instructrice voorgelegd (ze kent mijn pony en weet wat ik bedoel) en ze adviseerde mij om een bijzetteugel te gebruiken, maar dan zo dat hij zijn hoofd naar de grond moet kunnen doen. Het is dan alleen wat fijner dat hij dat zijn hoofd normaal heeft en niet alles bekijkt. Ook kende hij longeren wel, maar dat is niet bijgehouden, en hij snapt het ook allemaal wel goed. De stemhulpen zoals Draf, Galop en Ho maar kende hij verder niet goed. Dus voordat ik er ook maar iets aan heb gedaan, liet ik hem eerst weer wennen aan het longeren en leerde ik hem de stemhulpen. Die heeft hij inmiddels goed onder controle. Dus nu wil ik wat advies van jullie, want wat zal ik met een bijzetteugel kunnen verwachten? En, is het nog steeds een goed idee ze te gebruiken?
Hij doet nog steeds overal naar kijken en af en toe naar binnen komen dat de lijn bijna op de grond hangt.

Ik wil graag advies van jullie, en ik zal ook echt niet zo maar een bijzetteugel gebruiken en hem in de krul trekken. Dat is mijn doel ook niet.
Nog 1 ding: Hou het gezellig! :)

Kaula

Re: Wat kan ik het beste verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:35

HAW>>TVG

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:56

Waarom longeer je hem eigenlijk nu zonder bijzetteugel?
Dan heeft het longeren imo helemaal geen nut, is gewoon rondjes lopen.
Als je zijn spieren wil trainen zul je hem toch echt moeten bijzetten. Ik zou het dus zeker doen!
Begin wel met de teugel heel lang als hij het niet gewend is. En idd ervoor zorgen dat hij zijn hoofd ook nog laag kan doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:59

Ik denk dat een longeerles wel handig is. Dan kun je leren wat je moet doen als je pony naar binnen komt. En mss kun je dan meteen les nemen in de dubbele longe, dat is eigenlijk bijna hetzelfde als rijden, alleen dan vanaf de grond. Dan kun je stelling vragen en figuren rijden. Dit vind ik persoonlijk fijner dan hulpteugels, omdat je die heel nauwkeurig moet instellen om de juiste buiging te krijgen en met de dubbele longe kun je ook meegeven wanneer het nodig is.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:04

Hoe oud, of hoe ver doorgetraind is je pony?
Want het naar buiten lopen met zijn hoofd kan ook een kwestie van onbalans zijn; dat hij de balans en kracht nog niet heeft om in stelling te lopen. En als je er dan hulpteugels aan gaat hangen, breng je hem alleen maar meer uit evenwicht.
Dubbel longe, met les, lijkt me een goed plan. Wees tevreden met kleine stukje goed lopen, en dat bouw je uit.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:07

De dubbele longe is idd ook heel fijn!
Maar daar heb je wel een lesje voor nodig denk ik.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:16

marionblo schreef:
Hoe oud, of hoe ver doorgetraind is je pony?
Want het naar buiten lopen met zijn hoofd kan ook een kwestie van onbalans zijn; dat hij de balans en kracht nog niet heeft om in stelling te lopen. En als je er dan hulpteugels aan gaat hangen, breng je hem alleen maar meer uit evenwicht.
Dubbel longe, met les, lijkt me een goed plan. Wees tevreden met kleine stukje goed lopen, en dat bouw je uit.

Mijn pony is 7, en is beleerd vanaf zijn derde. Ze hebben eerst veel gelongeerd, zonder enige hulpteugels. Mijn instructrice geeft daar les in en zijzelf adviseert dit, mocht dit niet lukken dan komt ze ook naar mij. Dubelle longe lijkt mij ook heel leuk, en heb een aantal jaren terug daar ook mee gewerkt, maar ik heb er nu maar 1. Ik ga wel even vragen of ik een tweede mag. Dat lijkt mij ook zeker fijn. Morgen heb ik les dus dan vraag ik mijn instructrice ook weer. En ik zal het dan vrijdag proberen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:40

44Myrthe44 schreef:
Waarom longeer je hem eigenlijk nu zonder bijzetteugel?
Dan heeft het longeren imo helemaal geen nut, is gewoon rondjes lopen.
Als je zijn spieren wil trainen zul je hem toch echt moeten bijzetten. Ik zou het dus zeker doen!
Begin wel met de teugel heel lang als hij het niet gewend is. En idd ervoor zorgen dat hij zijn hoofd ook nog laag kan doen.

Wat een onzin.. Met een kaptoom kan je veel meer vragen ipv dat het paard alleen in de krul getrokken wordt kun je lengtebuiging vragen, ondertreden, gewicht goed verdelen en hierdoor helpen tegen de horizontale scheefheid, nagevelijkheid en dan vanuit echte ontspanning.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:25

mij lijkt dubbele longe ook leuk om e doen om mijn pony te trainen maar ik denk niet dat ik dat zelf zo maar even doe en dat je daar inderdaad les voor nodig hebt. maar waas kan ik zo'n les krijgen??

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 20:29

Misschien kan je evrn op internet zoeken?