[AR] Strengen te kort?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Strengen te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 20:16

Hey

ik maak dit topic omdat ik een paar vragen heb.
meer bepaald over de strengen :o

Wij hebben een paar weken geleden een ideal Luxe tuig overgekocht (heel tevreden van, past ook wel, met nog paar aanpassingen nodig) met doorlopende strengen.
Vandaag hebben we onze fjord de eerste keer voorgespannen voor onze koets.
Ze was (voor haar eerste keer) heel braaf en deed alles als een normaal koets paard. Ze trok ook heel goed en kon ook mooi draven.

Nu komt de lamoen nog te veel naar voren (uiteinde steekt eigenlijk in haar hals, niet leuk).
We weten dat we de lamoen kunnen inkorten (makkelijk verzetbaar).
Maar als we haar correct zouden plaatsen aan de lamoen dan, dan kunnen we de strengen niet vastmaken (te kort).
mijn man heeft haar liever op de correcte plaats aan de lamoen, met de lamoen op de huidige lengte, opdat Githa de ruimte heeft en ze ook eens een galopje kan doen voor de koets (minder kans om tegen de koets te komen).
Maar nu weten we niet of dat wel bestaat, strengverlengers :o . Als dit niet bestaat voor dit tuig, moeten we toch de lamoen verkorten (geeft mij niet) en het zo opgelost proberen te krijgen.

Ik ga zo snel mogelijk nog een paar voorbeeldfoto's plaatsen want eigenlijk wil ik ook nog een paar opmerkingen over de plaats van het tuig, en hoe we dit kunnen verbeteren. Ik denk dat de broek ook nog niet goed ligt namelijk (is mijn man zijn pony, en ik mag veel zeggen, maar of hij naar me luistert is iets anders :o )

ik hoop dat jullie kunnen helpen

grts
Sofie

Keet

Re: Strengen te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:18

Een paar langere strengen is geen optie?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 20:27

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:29

Hoe ver staat het paard nu van de wagen? Je moet ongeveer 50/60 cm aanhouden van hak tot zweng. (bij stilstaand paard)
Als je strengen dan niet passen, zou ik met verkoper gaan praten of hij ander borststuk heeft (Keet, ze heeft doorlopende strengen, dus langere strengen kan dan niet )
Als lamoen dan niet past, is lamoen dus te lang.

Succes!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:34

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:58

Heb je al veiligheidssluitingen aan je strengen? Als je strops hebt, kan je daar van die bus dingen aandoen en daar dan veiligheidssluitingen aan. Zo krijg je ook meer lengte. (Ik heb trouwens nog van die busdingen op overschot)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 21:11

Babs, wat bedoel je daar juist mee?
heb je hier een foto van?

foto's worden nu op netwerk geplaatst, denk dat ik ze binnen een uurtje wel in het forum heb :o

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 21:41

hier zijn de foto's:

Afbeelding
dat doorhangende touw is een longe, die is net na maken van de foto verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding
in een drafje, vond dit ook wel een fijn beeld

We hebben de leidsels in de bovenste sleuf steken, en hierop reageert ze heel fijn. Eigenlijk fijner en beter dan met haar dubbelgebroken bitje, ook heeft ze opeens heel veel speekselvorming, het schuim droop op de grond.
De lamoen kunnen we makkelijk nog inkorten door de buizen naar achter te schuiven ;)
Opmerkingen over tuig mogen ook, en graag direct erbij zetten hoe we het beter kunnen doen/aanpassen.
Bedankt

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:03

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:05

ok dank je

Verder nog opmerkingen over het tuig? over de broek? en hoogte borsttuig?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:14

Volgens mij hangt je broek te laag. Maar er zullen ongetwijfeld nog andere bokkers voorbij komen die er meer van kennen dan mij.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:35

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:37

Hmm, ik zou naast het fatsoenlijke tuig dat je nu hebt, ook gaan voor een fatsoenlijke wagen. Die autobanden zijn namelijk ongeschikt voor rijtuigen en zorgen dat het voor je paard heel zwaar trekken wordt. Heb sowieso het idee dat deze wagen te groot en te zwaar is voor je paard zelfs mét goede banden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:27

Ben het met Maartje1990 eens wagen is te groot en te zwaar, en zeker op het onverharde...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:34

De tips over de langere strengen en de broek ga ik je niet geven. Die staan hier voldoende vermeld ;)

Wel vind ik het storend dat je de buitensingel (het woord zegt het eigenlijk al een beetje) achter de strengen hebt lopen. De buitensingel hoort bij een tuig zoals jij het hebt over de strengen heen. Je ziet nu dat de strengen niet mooi vrij langs de pony lopen, doordat de singel 'in de weg' zit. Er zit een duidelijke knik in.

Tevens is het bij veel (beginnende) menners een fout door de singels 'flink aan te snoeren'. Dit is nergens voor nodig en verhinderd de vrije beweging die het lamoen moet maken om gaten in de weg op te vangen.

Laatste punt; om te zien is de wagen zeker niet te klein ;) , maar om nu te zeggen "koop maar een andere, deze trekt te zwaar" is mijn inziens pure flauwekul. Je hebt een Fjord, dus die kan best wel wat hebben.
En het is totale onzin om te zeggen "autobanden trekken per definitie te zwaar". Dat heeft met veel meer factoren te maken.

Je aanspanning voldoet misschien niet aan het 'ideale plaatje' wat de (veelal) jonge mensen in dit topic hebben, maar om iedereen in het plaatje van 'Marathonwagen, idealtuig' te drukken gaat mij vaak wat te ver.

Veel menplezier verder!

Sliph

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:42

De koets loopt heel erg makkelijk. Ik heb deze zelf kunnen trekken, tot op de wei, om daar ze dan aan Githa te hangen. Dit was toch minstens een 100meter over gras die slechter is dan op de wei (plassen, modder etc). Ik heb die zonder problemen daar gekregen dus ik denk dat als ik het zelf kan trekken zonder problemen het Githa ook moet lukken... Verder leek het er niet op dat ze echt moeite had om deze te trekken.

De bedoeling is om uiteindelijk hoofdzakelijk op de verharde ondergrond te rijden, waarop de koets bijna vanzelf loopt, maar voor de eerste keren hou ik me op de wei ....

Verder hou ik rekening met alle opmerkingen ivm tuig etc

fyi moest je je het afvragen ... ik ben de man van Keandra, die je trouwens op de foto kan zien "proberen" mennen :p

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:43

Ben het niet met uryanna eens, zulke wagens en zulke wielen zijn gewoon ongeschikt en verpest je je paard mee. Ja het is wel een fjord, maar deze wagen is te groot en te zwaar voor een fjord. Wat die buitensingel betreft daar verschillen de meningen over ik heb deze ook onder de strengen zitten en heb dit ook geleerd van mijn meninstructeur. In principe kan beide.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:32

Ik heb buitensingel ook onder de strengen door, op advies van instructeur (ivm behoudt van leer, minder schuurplekken). Alleen bij wedstrijden doe ik ze buitenom. En het woord buitensingel slaat niet op het feit dat hij buiten de strengen om hoort.

Ik zou zelf ook liever een andere wagen kiezen, maar ja, als hij licht trekt, dan moet het te doen zijn. Het kost allemaal al genoeg, en je moet ergens beginnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:51

Broek gaatje omhoog en denk ook gaatje strakker, altans als ik op de 1e foto af moet gaan,
op de andere foto's kan ik het niet goed zien.
Borst inderdaad gaatje omhoog.
Strengen binnendoor of buitenlangs kan je over discussieren, ik heb strengen niet door buitensingel,
want dan lopen ze niet rechtdoor.

Suggestie met veiligheids sluitingen is al gedaan, dan verleng je je strengen als het ware al een stukje.

Stond ze hier voor het eerst voor de wagen?
Dan vind ik het wel risico nemen door er een kind achterop te zetten, want gekantelde kar is zo gebeurt.
Snap uiteraard best dat ze het leuk vond dat ze ook mee mocht rijden.

Zo te zien doet ze het braaf voor de wagen! Leuk!
Veel menplezier gewenst in de toekomst.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:58

Bedankt al voor de antwoorden :D
We zijn er zeker iets mee, daarmee dat ik het hier plaats, voor meer info te kunnen krijgen.

Dat van de strengen onder de buitensingel te doen, gaan we zeker doen volgende keer. We hebben daar totaal niet bij stilgestaan. Goed punt, dank je.

We hebben deze wagen gekocht van mensen die er altijd een tinker of haflinger voor hadden staan. Daardoor dat we niet echt problemen zagen om er 1 van onze fjorden voor te plaatsen. Githa had nog leven genoeg na een half uurje mennen. Had het te zwaar geweest dan hadden we het wel gemerkt, ze was zelfs amper bezweet.
De opmerking dat het niet het 'ideale' plaatje is, is voor velen waar, maar wij zijn totaal geen wedstrijdruiters en het is ook niet de bedoeling om enkel te mennen. Moest de menmicrobe nog meer aanslaan omdat 1 van de fjorden er echt veel beter in is, kan er op termijn een mooie marathonwagen gekocht worden. Maar voor het geld dat we neergelegd hebben is dit denk ik wel een mooie en veilige combinatie. Om te starten met mennen, puur voor de fun, heb ik er echt geen 2000€ voor over hoor.

Van kids op wagen (waren er 2 maar niet zichtbaar), die zijn er maar opgegaan eens het duidelijk was dat Githa heel braaf was voor de wagen. We hebben voordat de foto's gemaakt zijn nog een flink aantal rondes gemaakt terwijl ik Githa begeleide aan de longe. Hierbij was ik echter na 1 ronde geheel overbodig. Toen zijn er nog verschillende rondes geweest zonder kids. Githa 'kent' onze kinderen nu ook wel al een tijdje, die reageert niet meer op hun huilen of kreten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:03

Buitensingel kun je laten zoals het is hoor, wat je zelf het prettigste of looiste vind. Hierboven incl. Mijzelf 3 personen die hede buitensingel onder de strengen laat (zoals jij) 2 op aanraden van instructeur en 1 die je adviseert om het erover te doenvwat ook prima is, daar niet van) gewoon kijken wat je zelf het prettigste vindt!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:43

ik vind je pony zeker niet te kort op de wagen staan,ook is er ruimte genoeg achter de benen van je paard.ik zou dus zeggen lamoen korter maken

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 20:23

Bedankt al voor de tips

We hebben gisteren de lamoen op het kortste gezet. We zouden nu voor de hele mooi nog 5cm of 10cm meer ruimte moeten hebben aan de strengen.
hiervoor gaan we eens contact opnemen met een lokale verdeler van Ideal getuigen en het probleem uitleggen (tuig ook meenemen).
Dan kunnen we zo tegen het voorjaar/zomer alles op de juiste plaats krijgen.
Want we hebben de links wel al opgezocht maar we kunnen beide geen idee krijgen van hoe we alles dan aan elkaar moeten vastmaken. :o

In elk geval we komen er wel uit. *\o/*