Hulp gevraagd Spaanse Pas onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Hulp gevraagd Spaanse Pas onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:29

Hoi,
Graag tips gevraagd.
De Spaanse Pas aan de hand loopt Janouk nu goed door.
Maar onder het zadel blijft ze links achter naar buiten plaatsen om het gewicht te dragen.
Hoe kan ik dit verbeteren en haar goed recht naar voren houden en ook links achter mee laten nemen?

Filmpje zoals het nu gaat. Het stormt hier, dus pas 3 is even schrik, maar ze gaat weer door; want er is iets lekkers in het verschiet.
http://www.youtube.com/watch?v=K6gUWYv8urA

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:31

Waarom geef je de hulp niet zelf vanuit het zadel? De persoon op de grond blokkeert het paard visueel. Hulp vanaf de grond voor Pas kun je beter vanaf de schouder geven.

Maar op het moment dat je vanuit het zadel gaat werken, moet de oefening aan de hand eigenlijk al zo goed bevestigd zijn, dat je geen grond persoon meer nodig hebt. D.w.z dat je de hulp ook op de grond al op één plek kunt geven (bv op de borst) en dan met 2 benen respons krijgt. Dus niet ieder been afzonderlijk een hulp geven.

Verder heb je veel te weinig voorwaartse impuls waardoor de beweging niet ritmisch is. Pas moet vanuit de achterhand komen, vanuit verzameling dus. Geen geslof, maar een alert, verzameld paard.

Heb je een filmpje van Pas aan de hand?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:37

Niet iemand ervoor laten staan met zweep, maar over hoefslag ernaast , paard goed leren of je rechter of linker been wilt en door laten stappen (dus niet laten schrapen maar dat het been recht naar voren blijft) , daarom ook belangrijk iemand ernaast die ook dan het achtergedeelte kan controleren , iemand die wel een beetje verstand van zaken heeft :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 17:38

Dank, ga ik weer verder puzzelen.

Aan de hand loopt ze de Spaanse pas goed recht en netjes door.
Het lastige is dat ik nu in het zadel zit en de grondhulpen probeer om te bouwen naar hulpen onder het zadel.

@rider: ik zit in de fase dat de grond prima gaat, maar hoe bouw je die hulp om naar zithulpen?

Het mooiste zou zijn als ik dus eerst mijn man de goede grondhulpen aanleer :+ maar die vindt dit soort oefeningen weinig zinvol, maar wilde hij vandaag wel helpen. Al begrijpt hij wel dat ik het haar aanleer om de schoudervrijheid te bevorderen.

Amable

Re: Hulp gevraagd Spaanse Pas onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:25

Heb je ook een filmpje vanaf de grond?

Mijn ervaring is dat een paard de zweephulp vanaf de rug vaak ook redelijk rap snapt, dan heb je geen grond hulp nodig. Laat iig de grond hulp niet recht ervoor lopen, maar liefst ernaast of er schuin voor, dan loopt 'ie ook geen risico om geraakt te worden en kan met meer vertrouwen helpen hetgeen je paard ook weer meer vertrouwen geeft dat het goed is wat 'ie doet. Verder meer voorwaarts houden, desnoods beginnen met 1 been in plaats van meteen beide benen, maar je ziet dat ze nu totaal geen impuls meer heeft en stil valt.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:20

Wanneer je zelf in het zadel zit en de schouder aan tikt met een zweepje, dan leert ze dat been op te tillen, wel gelijktijdig ook je beenhulpen blijven geven. Dit is eenvoudiger wanneer je 2 zweepjes gebruikt, 1xlinks en 1xrechts. Na enige tijd leert ze dat met het optillen van de teugel, wanneer je de zweep gaat gebruiken, en beenhulp bedoelt wordt: been hoog optillen.
Dit is voor mijn paard tenminste duidelijk. Ieder heeft zo zijn eigen methode en elk paard kan anders reageren.

Succes.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:28

Bedankt allemaal. Weer wat andere inzichten om verder te komen. Wordt vervolgd.

HippoLogic

Re: Hulp gevraagd Spaanse Pas onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:21

Je kunt ook aan de polka werken onder het zadel om de activiteit van de achterbenen te behouden.
Bij de polka maakt je paard een beweging met een voorbeen waarin hij een een jambette of enkele Spaanse pas maakt, vervolgens twee normale stappassen zet en dan met het andere voorbeen een jambette of enkele Spaansa pas maakt om vervolgens weer twee stappassen te zetten.