Clickeren als 'mentale' bezigheid, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

Clickeren als 'mentale' bezigheid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 22:53

Kreeg de vraag niet beter omschreven als in de titel. Uiteraard ben ik google en bokt al uitgebreid aan het afspeuren naar alle mogelijkheden. Maar 2 weten er altijd meer als een. Dus ik gok er in dit geval op dat bokt, en vooral VD/clickerend bokt me wel goed kan helpen :)
Mocht je het verhaal willen overslaan, de korte versie is aanvullingen op het onderstaande kunsten lijstje die geen kracht op de voorbenen uitoefenen.

Sinds een week of 2 staat mijn VP op 'rust' met een ernstige peesblessure (oppervlakkige buiger is niet meer). 'S nachts op stal, overdag (gelukkig) lekker op zijn eigen stukje afgezet oprijlaan, op het harde dus en in ieder geval lekker buiten.
Nou is het wel zo dat de peesblessure dermate ernstig is dat we maar in stapjes vooruit kunnen, en niet ver vooruit moeten denken. Als we positief denken kunnen we over een jaar misschien denken aan een stapritje. Voor nu hebben we februari als doel waarin we hopelijk 5 tot 10 minuten mogen gaan stappen.

De tijd daar tussenin, en zeker tot het weer echt mogen lopen, is dus een flinke overbrugging. Het is een flink actief paard, 22 jaar, maar altijd ongelofelijk fit, vrolijk en slim. En nu staat hij van de ene op de andere dag stil. Kortom, we gaan hem nu dus flink bezig moeten houden.
Hiervoor was ik al aardig bezig met VD, waren net bezig met de spaanse pas, kruisen, wijken, buigen, volgen en de basis.
Hij pakt het super op en het ging super. Maar nu, hij heeft zijn blessure linksvoor en we willen daar nu dus geen krachten op die niet nodig zijn.
Alle trucjes die ik nu met hem doe moeten dus mentaal / met zijn hoofd of evt zijn achterbenen zijn. Ik wil zijn been niet belasten. Echter is het wel belangrijk dat hij fit blijft en het leuk blijft vinden. Belangrijkste in het hele verhaal is dat het paard er happy bij blijft. En dit helpt mee.

Wat ik tot nu toe allemaal al doe/ ga doen:
Gapen
Ja/nee knikken
tong uitsteken
achterbeen optillen
kusje, op singaal en geluid
schudden
dingen vastpakken
rits losmaken
jas uittrekken
voedsel weigeren
'mooi' kijken
flemen
objecten onderscheiden (bal, deksel, pion etc.etc.)
Snoepje zoeken (4 pionnen op een rij, onder een of meerder van de 4 een snoepje, steeds moeilijker maken)

Ben nog op zoek naar goede stevige hondenpuzzel zoals hieronder, aangezien ik er van overtuigd ben dat hij dit ook door kan krijgen en vast leuk vind.
Afbeelding

En tzja, daarna het begint op te raken! Nu al, en we hebben nog ruim tijd! Ik zou het fijn vinden om nog wat 'up my sleeve' te hebben om vooruit te kunnen. Hij is slim, heeft het snel door. Ik merk echter ook wel dat hij er enorm veel plezier in heeft. Ik wil dus meer dingen om te doen! 7 games, volgen etc. waren we allemaal mee bezig. Maar zoals je inmiddels misschien begrijpt zijn het allemaal kunstjes vanuit stilstand die ik nu kan. Ik kan er goed de tijd voor nemen, maar kan gewoonweg niks anders. Rondje stappen, even lekker het gras op (te blubberig) kán gewoon nog niet. Hij heeft zijn dagelijkse max aan stappen, die uiteraard ook goed word benut. Maar daarbuiten is het rustig aan doen.....

Wie weet er meer? Wat kan ik doen? Wat zijn leuke gekke dingen om te doen? Het kan niet zijn dat het nu op is...

MarlindeRooz

Re: Clickeren als 'mentale' bezigheid, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:25

Kleuren herkennen, handschoen uittrekken, pionnen omgooien bij aanwijzen, je kan hem leren verfen.

Ik zal nog even nadenken!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 23:38

@Marlinde: thanks! Die handschoenen had ik al wel in mijn hoofd, nog niet wat ik er mee kan doen, maar uittrekken is een optie natuurlijk!
Pionnen omgooien is ook een leuke, hij doet het al wel maar vooral om het lekkers te zoeken natuurlijk.

Verven...heb je daar voorbeelden van? Ben het ooit ergens tegengekomen, maar zit me nog een beetje te bedenken hoe je dat t.z.t. aanpakt. Kwast vasthouden is het begin natuurlijk, maar wat voor verf etc.? Wil niet dat hij het binnenkrijgt ofzo, het lijkt me wel retetof om te doen :D

Vergeten te zeggen dat ik ook nog aan buigen & strekken doe. Goed voor de spieren. Edit; moet daarbij zeggen dat dit dan voor de hals is. Niet voor de benen :)
Daarnaast las ik net nog iets over de training beginnen en eindigen, denk dat dat in dit geval ook geen slecht idee is. Dan weet hij echt hoe het zit. Doe dat al deels door hem mee te nemen naar de ´werkplek´ en dan weer teug te zetten in paddock / stal. Maar dat is altijd verschillend.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:52

Ehm er was een pony die had ook een blessure en die hebben ze leren verfen.

Moet je zoeken op:
Indy the painting pony oid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:54

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:01

Allereerst wat leuk dat je zo met je paardje bezig bent! :) Het valt niet mee zo'n peesblessure.
Je doet al best veel qua oefeningen. Ideeën die ik nog heb voor jullie:
- op een mat blijven staan (thuisplaats) ipv je paard vastzetten.
- Blijf commando. Je kan dan weglopen zonder dat je paard zich verplaatst of met je meeloopt.
- Met voorbenen in een hoepel gaan staan.
- Lichaamsdelen targetten
- medicijnen/ontworming toedienen
- gebit nakijken

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 11:59

Heb even gezocht op Indy, erg leuk! Dat kleuren herkennen met stukken papier had ik dan nog weer niet bedacht (stond op de site).
Erg leuk natuurlijk om stukken gekleurd karton op te hangen aan de stalmuur en daarmee kleuren te gaan oefenen. Toch weer net wat interactiever!

@Dixies: Thanks! Ik zie nu dat ik ook al zoveel met hem ben wezen doen! 'Stay' bijvoorbeeld kent ie al erg goed. Kan dan rondjes om 'm heen dansen, hij blijft netjes staan.
Lichaamsdelen is een goed idee, arm, been etc :D

Dat gebit nakijken is neem ik aan gewoon goed zijn mond open doen?
Dingen als de hoepel houd ik liever nog even voor gezien, had van de week per ongeluk ook alweer een spaanse pas, dat soort dingen doe ik pas als ik weet dat hij weer echt wat kan gaan stappen.

Juliapaard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:13