veulen braaf laten mee lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

veulen braaf laten mee lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 17:26

hallo,

ik heb mijn veulen thuis staan, ik ben niet zo van de opfok en ze staat hier met andere paarden.
nu moet ik haar elke dag buiten zetten en binnen halen.
maar telkens als ik door het hek heen ben rent ze keihard weg en daar achteraan slaat ze heeel vaak met haar benen!
tuurlijk speels, zou echt geen gemenigheid zijn.
maar veilig is het niet!!!!

deze week is het helemaal drama! heen weg loop ik altijd met haar alleen en dan staat de rest al in de bak, dit ging tot nu toe het beste!
en terug loop ik met 3 tegelijk!, ging eigenlijk super! ze loopt dan tussenin en blijft er een beetje rustig tussen sjokken.
heen weg ging laatste tijd echt klote! van allerlei dingen doen alsof het dood eng is! en dan weg rennen, gepaard met naar achteren uitslaan..
en dus als ik de bak in kom weg galoperen.
ik ben een aantal keren net niet geraakt maar mijn broertje, die groter en sterker is als mij heeft al eens een trap gehad!

vandaag ging heen en terug klote! ze waren erg druk in de bak dus ik heb 1 van de oudere eerst gepakt en toen haar met ander paard..
andere paard tussen mij en veulen in voor mijn veiligheid! maar wat een drama!
dwars door mij heen.. inhalen en dan omdraaien.
voor proberen te lopen en uitslaan!
zo erg dat ik eigelijk doodsbenauwd wordt als er mee moet lopen!!!!

normaal gesproken ben ik heel consecuent en streng in de vorm van daar moet je lopen en niet voor me niet te ver naar voren naast me enzo...
maar bij haar vind ik het dood eng! ben bijna in staat om met zweep te gaan lopen, en uit angst mep ik dan niet zachtjes meer..

heeft iemand tips?? of ken ik ook hierin les nemen???
ze is overigens verder al wel best mak, ze kan vast staan, halster kan je zo om en af doen.
3de oor knippen en poetsen gaat met gemak.
voetjes optillen is dan weer drama! aangezien ze ook dan uitslaat, naar voren of naar achter!

Maartje1990

Re: veulen braaf laten mee lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:28

Hmm, zo'n 10 jaar geleden verzorgde ik een shetlander en het toen pasgeboren veulen. Deze heeft het leren vastlopen geleerd d.m.v. een strotouw om de buik van de moeder en het veulen hieraan vast gemaakt ook weer met een touw, liep uiteindelijk zonder problemen ook aan de hand mee. En die eigenaar deed het altijd zo (meerdere veulens gehad). Zelf ben ik eigenlijk (behalve dat veulen) vrij onervaren in veulens, maar weet wel dat dat heel goed werkte bij dit veulen!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 17:29

ze kan overigens gewoon mee lopen, maar haalt in en haalt dan dus uit..
dus dat is wel ander verhaal..

veulen is overigens 1,30 en 8/ 9
maanden oud..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:36

kwestie van opvoeden, ze heeft duidelijk geen respect voor je. als je haar zo niet kunt houden moet je iets verzinnen waardoor jij sterker wordt (bv paar keer met ketting naar buiten brengen) als ze zich nu al zomaar lostrekt en dit soort dingen doet en je lost het nu niet goed op heb je een groot probleem als ze een paar honderd kilo zwaarder is en nog sterker.
concequent zijn en niks pikken nu, echt opvoeden, dit gedrag kan echt niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:41

Zodra ze hier gericht naar me slaan dan krijgen ze een mep/trap terug, ongeacht de leeftijd. Schoppen en bijten tolereer ik gewoon niet. Als je het goed timed zijn de meeste jonkies genoeg onder de indruk om door te hebben dat het niet slaan en bijten niet mag. Bang zijn die van mij er iig nooit van geworden, omdat ik meteen straf en niet een tel erna.

Over het inhalen: mijn welsh heeft dat als veulen ook gedaan. Wat ik bij haar deed en doe als ze door me heen loopt en dus niet op een ophouding reageert is stil zetten en een paar passen terug laten maken en dan een paar tellen rustig blijven staan. Doen ze dat braaf dan belonen en weer verder wandelen. Gaat ze weer te hard dan een ophouding maken. Geen reactie? Dan weer een paar passen terug. In het begin moet je dit een paar keer herhalen, maar als ze het eenmaal kennen is 1 of 2x terug zetten als opfrissing meer dan genoeg en blijven ze rustig meelopen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:51

Wanneer ik met jonge paarden loop heb ik altijd handschoenen aan, een zweep bij me (niet om mee te slaan) en een leadrope (heb je die niet neem dan een longe mee maar zorg dat deze goed zit: zodat deze niet in een knoop om je hand kan slaan). Wanneer een jong paard heel druk is, sla ik de longe nogmaals om het hoofd en neus (neusrug), (dit alleen tijdens de training: meelopen) en weer door de halsterring terug. Ik heb nog het een en ander achter de hand voor de paarden die wat extra overtuiging nodig hebben maar dit is eigenlijk nooit nodig. Ik adviseer je om je route even te doorbreken. Daarnaast zou ik tijdelijk even iemand mee vragen om samen 1 paard aan de hand mee te laten lopen. Wanneer het veulen in de wei staat, ga je aan de slag. Zo lang als nodig is oefen je. Je staat zelf aan de linkerkant en oefent met zweep (om afstand te creëren) en longe tot ze begrijpt wat de bedoeling is. In het begin kan het wat gestier zijn. Je blijft rustig, herpakt de oefening van gewoon simpelweg mee lopen. Je loopt dus door de wei en gaat er niet uit. Op getrap richting jou kun je vooraf inspringen door haar hoofd niet voorbij je schouder te laten of haar hoofd direct naar je toe te wenden wanneer ze je wel voorbij wil schieten. Ze zal dan haar achterhand wenden van jou af. Dit spelletje raken ze heel snel beu. Belonen bij goed gedrag met je stem en klaar, geef ze geen vinger!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:06

Als je het eng vind, niet zelf gaan kloten. Wat je als je geen hulp hebt nog het beste kunt doen is een longeersingel opdoen bij een braaf paard. Daar het veulen aan vast (aan de andere kant als waar jij loopt) en hem/haar zo leren meelopen. Alstjeblieft geen touw of ketting over de neus van een veulen doen, dit kan bij verkeerd gebruik voor veel beschadigingen zorgen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:08

dankjewel voor het advies allemaal! touw om der neus is misschien wel een idee.. dan heb ik iets meer kracht. hoe je verder om het hoofd bedoelt snap ik niet zo.

terug zetten is wel een optie maar ik schets even een andere situatie:

als ik van de stal weg loop, en de andere paarden staan nog binnen.
rent ze om me heen omdat ze terug wil.. ik hou haar dan geen seconde stil, laat staan dat ik haar achteruit kan laten lopen.
hoe zou ik dit dan moeten aanpakken??

zweepje mee ben ik dus nu ook van plan, maar hoe crieer ik ruimte zonder haar onnodig te straffen??

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:09

Anoeska27 schreef:
Als je het eng vind, niet zelf gaan kloten. Wat je als je geen hulp hebt nog het beste kunt doen is een longeersingel opdoen bij een braaf paard. Daar het veulen aan vast (aan de andere kant als waar jij loopt) en hem/haar zo leren meelopen. Alstjeblieft geen touw of ketting over de neus van een veulen doen, dit kan bij verkeerd gebruik voor veel beschadigingen zorgen.

Een hoef in je nek is iets vervelender.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:10

wilmatj schreef:
dankjewel voor het advies allemaal! touw om der neus is misschien wel een idee.. dan heb ik iets meer kracht. hoe je verder om het hoofd bedoelt snap ik niet zo.

terug zetten is wel een optie maar ik schets even een andere situatie:

als ik van de stal weg loop, en de andere paarden staan nog binnen.
rent ze om me heen omdat ze terug wil.. ik hou haar dan geen seconde stil, laat staan dat ik haar achteruit kan laten lopen.
hoe zou ik dit dan moeten aanpakken??

zweepje mee ben ik dus nu ook van plan, maar hoe crieer ik ruimte zonder haar onnodig te straffen??

Anoeska27 schreef:

zo leer je ze mee lopen ja, maar toen ik begon met haar leren mee lopen was ze 1 dag!
al snel snapte ze het idee.
maar nu maakt gebruik van haar grote en ben ik haar niet meer de baas.. haar vast knopen lost niks op omdat ze dan ook gewoon vooruit gaat lopen...

nu loop ik dus vaak met 2 paarden en dan loopt ze daar naast.. dan haalt ze andere paard en mij in.. maar als ze bokt schuil ik gauw achter het andere paard:P

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:15

Een druk paard kan geïrriteerd raken wanneer je haar laat stilstaan en zeker wanneer je haar achterwaarts laat gaan. Ik zou die oefening in het begin daarom alleen in de wei doen wanneer er rust is in de kudde en ze door aanwezigheid van de rest vertrouwen krijgt. Een jong paard kan heel erg aan de kudde hangen en je "moet" haar daarin ook tegemoet komen. Ik zou daarom geen jong paard die bijv. heel hoog in het bloed staat en de steun van de kudde nodig heeft, als laatste van en naar de wei brengen. Dit leer je ze gaandeweg maar hoeven ze niet van maandag op dinsdag te kunnen ;) .

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:22

Ellie_F schreef:
Anoeska27 schreef:

Een hoef in je nek is iets vervelender.

Een touw over een neus veroorzaakt juist sneller een hoef in je nek dan dat het een hoef in je nek voorkomt...

Wilmatj Hoe kan ie nu vooruit lopen als ie vastgeknoopt zit? Dan knoop je dus niet goed vast. Ik zou er iemand bijhalen die niet bang is en weet waar hij/zij mee bezig is en anders toch voor een goede opfok kiezen. Hoe groter hij wordt, hoe meer problemen. In welke regio woon je?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:27

Ts. een longe over de neusrug kan geen kwaad. Ik heb zelf en om me heen als gevolg hiervan geen enkele beschadigingen gezien of gevoeld. Natuurlijk moet je de juiste hoogte goed inschatten en verantwoord handelen. Maar dit is voor iedere stap die je met je paard zet van belang. Ik zou niet voor een opfok kiezen als oplossing voor dit probleem. Ik zou wel hulp vragen en als je dit onder de knie hebt dan kun je altijd de stap zetten van een opfok. Anders verschuif je het probleem en blijf je er tegenop zien.

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:44

Lastig he, jonge paarden opvoeden. Pak dit alsjeblieft goed aan anders heb je straks echt een probleem voor de rest van het leven van je jonge paardje.

Veulens laten meelopen en voorkomen dat ze gaan hangen of er vooruit vandoor schieten doe je met de suitcase of butt rope.

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Met 8 maanden ben je dat stadium al voorbij. Mijn oplossing zou zijn: grondwerk met je veulen, gebruik touwhalster en leadrope en grondwerkstokje en als hij aan je voorbij schiet, hoofd naar je toehalen. Dan kan hij namelijk met zijn achterbenen je niet raken.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 19:32

hoofd naar me toehalen dat doe ik al wel.. is mijn eerste reactie gelukkig.. heeft een aantal keren voorkomen dat die voeten in mij zaten!

iemand erbij halen ga ik zeker doen, maar ik moet ze elke dag naar binnen en na buiten, en om nou elke dag 2 keer iemand te laten komen.. kost een hoop en vrijwillig gaat niemand dat elke dag doen!
dus zoek voor tussendoor graag tips waar zelf mee kan oefenen en doen!

over het vastknopen, ja kan ze wel met 10 cm touw vanaf leidpaard knopen maar dat vind nou ook niet echt handig.!!! vooral omdat ze het paard ook gewoon trappen geeft..!!!
dus als ik haar vastknoop heeft ze ongeveer 30 cm touw.. kan ze dus 30 cm naar voren, opzij of naar achteren! vaak is het naar achteren maar als ze zo der kloot momenten heeft is dat dus naar voren!!!! loopt ze er dus voorbij...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:21

Grondwerkstokje mee en de grenzen afbakenen. En wees niet bang om haar een keer een goede tik te geven, als ze echt door eerdere aanwijzingen heenknalt. Doorgaans hoeft dat maar één keer.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:15

Cassidy schreef:
Lastig he, jonge paarden opvoeden. Pak dit alsjeblieft goed aan anders heb je straks echt een probleem voor de rest van het leven van je jonge paardje.

Veulens laten meelopen en voorkomen dat ze gaan hangen of er vooruit vandoor schieten doe je met de suitcase of butt rope.

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Met 8 maanden ben je dat stadium al voorbij. Mijn oplossing zou zijn: grondwerk met je veulen, gebruik touwhalster en leadrope en grondwerkstokje en als hij aan je voorbij schiet, hoofd naar je toehalen. Dan kan hij namelijk met zijn achterbenen je niet raken.

Ik sluit me hierbij aan. Heldere uitleg en is het meest effectief.

Daarnaast is zo'n buttrope een veilige manier om je veulen mee te nemen; je perkt letsel aan wervels/spieren/banden in, omdat het veulen niet met het volle gewicht op een dun stukje nylon achter de oren gaat hangen met het leren meelopen.