Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anoeska27 schreef:Als je het eng vind, niet zelf gaan kloten. Wat je als je geen hulp hebt nog het beste kunt doen is een longeersingel opdoen bij een braaf paard. Daar het veulen aan vast (aan de andere kant als waar jij loopt) en hem/haar zo leren meelopen. Alstjeblieft geen touw of ketting over de neus van een veulen doen, dit kan bij verkeerd gebruik voor veel beschadigingen zorgen.
wilmatj schreef:dankjewel voor het advies allemaal! touw om der neus is misschien wel een idee.. dan heb ik iets meer kracht. hoe je verder om het hoofd bedoelt snap ik niet zo.
terug zetten is wel een optie maar ik schets even een andere situatie:
als ik van de stal weg loop, en de andere paarden staan nog binnen.
rent ze om me heen omdat ze terug wil.. ik hou haar dan geen seconde stil, laat staan dat ik haar achteruit kan laten lopen.
hoe zou ik dit dan moeten aanpakken??
zweepje mee ben ik dus nu ook van plan, maar hoe crieer ik ruimte zonder haar onnodig te straffen??
Anoeska27 schreef:Als je het eng vind, niet zelf gaan kloten. Wat je als je geen hulp hebt nog het beste kunt doen is een longeersingel opdoen bij een braaf paard. Daar het veulen aan vast (aan de andere kant als waar jij loopt) en hem/haar zo leren meelopen. Alstjeblieft geen touw of ketting over de neus van een veulen doen, dit kan bij verkeerd gebruik voor veel beschadigingen zorgen.
Ellie_F schreef:Anoeska27 schreef:Als je het eng vind, niet zelf gaan kloten. Wat je als je geen hulp hebt nog het beste kunt doen is een longeersingel opdoen bij een braaf paard. Daar het veulen aan vast (aan de andere kant als waar jij loopt) en hem/haar zo leren meelopen. Alstjeblieft geen touw of ketting over de neus van een veulen doen, dit kan bij verkeerd gebruik voor veel beschadigingen zorgen.
Een hoef in je nek is iets vervelender.
Cassidy schreef:Lastig he, jonge paarden opvoeden. Pak dit alsjeblieft goed aan anders heb je straks echt een probleem voor de rest van het leven van je jonge paardje.
Veulens laten meelopen en voorkomen dat ze gaan hangen of er vooruit vandoor schieten doe je met de suitcase of butt rope.
http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm
Met 8 maanden ben je dat stadium al voorbij. Mijn oplossing zou zijn: grondwerk met je veulen, gebruik touwhalster en leadrope en grondwerkstokje en als hij aan je voorbij schiet, hoofd naar je toehalen. Dan kan hij namelijk met zijn achterbenen je niet raken.