Klikkertraining en bijterig gedrag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

Klikkertraining en bijterig gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 11:00

Sinds een paar maanden bezig met klikkertraining met mijn paard (ruin 7 jaar). Ik ben begonnen met "kunstjes" zoals wijken, been optillen, buigen en spaanse pas. Maar ik merk dat we samen een bijt probleem hebben, dus ik ben nu ook begonnen met achteruitlopen en stil staan zodra ik dit ook doe (zodat hij minder over mij heen loopt/ op mij gaat letten).

Wat is het probleem: tijdens bijvoorbeeld wijken aan de hand is paard constant bezig om in mijn arm te knabbelen/ neus tegen mij aan te drukken/ contact te zoeken. Is dit stress, overspronggedrag (ik weet het even niet, dus ik ga maar bijten), verkeerde positie van mijn kant, opgekropte energie of.... Hij is drukker bezig om mijn arm op te zoeken, dan de oefening correct uit te voeren.
Dit gedrag is vooral aanwezig als ik klikkertraining als loswerkmethode gebruik. Na het rijden of longeren is het in veel mindere mate aanwezig. Soms gebruik ik een zweepje als fysieke barrière tussen ons in (zweepje in de hand tussen paard en mij) dan blijkt het al veel minder te zijn.
Sowieso in de omgang tussen het paard en mij is regelmatig een moment van "contacten" zoals een neus tegen mij aanduwen, knabbelen aan mijn jas etc. Eigenlijk komt hij heel dicht in mijn comfortzone. Maar voornamelijk tijdens klikkertraining is het een probleem.

Iemand ideeën, tips, oefeningen?

NikkivanOlst

Re: Klikkertraining en bijterig gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:56

Ga werken aan een eigen ruimte.
Ga je paard uit je confort zone houden. Hoeft niet agressief te gebeuren, maar blijf in je eigen ruimte vrij bewegen, staat er een paard, dan is het zijn eigen schuld dat hij daar staat. Op deze manier ga je een paard bewust maken dat jij er ook nog bent en ook je eigen ruimte waardeert.

Natuurlijk mag contacten wel, maar enkel als jij je paard toestaat in je ruimte :)

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:57

Klopt , ik ben het met VisibreTeam eens, maak maar is goed duidelijk dat hij niet in je ruimte mag komen als jij dat niet wilt. Ik heb ook is een paard gehad die het zelfde deed. Ik ben toen heel erg gaan trainen met als ik stil stond , hij ook stil moest staan, als ik naar links ging, hij dat ook moest doen, of een een paar pasjes achteruit gaan om plaats te maken voor mij. Als hij dit vanzelf al doet , beloon hem dan goed. Als hij dit niet doet kun je er het best een zweepje bij pakken en is duidelijk laten merken dat hij achteruit moet gaan. Wees even streng , maar jaag hem zeker niet af :) Laat het verschil goed zijn aan je paard wanneer hij wel of niet in je ruimte mag komen. En dan komt het zeker goed ! En laat je paard je zeker niet bijten.. Werk je met voedsel beloningen ? Want dan is het meestal hebberigheid bij paarden. ( komt bij veel mensen voor ) Leer heb geduld te hebben dus ;) Succes !

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:24

Bouw je correctie op, dus als hij bijvoorbeeld niet achteruit gaat eerst naar hem toe lopen, een keer met een vinger in zijn borst prikken en pas daarna eventueel je beweging bijzetten met een minimaal tikje van de zweep.

Als een paard opdringerig in je ruimte komt eerst met een beweging proberen er uit te sturen, en daarna lichamelijk laten weten doormiddel van bv een duw. Komt daar geen reactie op eventueel kracht bijzetten met een tik...

En nee, dat is niet zielig, als je maar waarschuwt van tevoren. Ga eens kijken in kudde gedrag: wat doet een paard als een ander paard in zijn ruimte komt? Eerst voetje optillen, een keer nep happen en pas daarna echt een trap of een beet geven.
Meestal is het ook niet nodig voor een paard om daadwerkelijk die trap of beet uit te delen omdat het andere paard de hint allang heeft verstaan :)

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 12:14

@ VisibreTeam: Daar heb ik wat aan! Bedankt voor je concrete oefening/ tip!
@ Paganx33: ja ik werk met voedselbeloning. Ik merk dat hij dan veel bereidwilliger is om oefeningen uit te voeren. Nadeel is inderdaad de hebberigheid. Beetje schipperen tussen de voor en nadelen.

VisibreTeam schreef:
Bouw je correctie op, dus als hij bijvoorbeeld niet achteruit gaat eerst naar hem toe lopen, een keer met een vinger in zijn borst prikken en pas daarna eventueel je beweging bijzetten met een minimaal tikje van de zweep.

Als een paard opdringerig in je ruimte komt eerst met een beweging proberen er uit te sturen, en daarna lichamelijk laten weten doormiddel van bv een duw. Komt daar geen reactie op eventueel kracht bijzetten met een tik...

En nee, dat is niet zielig, als je maar waarschuwt van tevoren. Ga eens kijken in kudde gedrag: wat doet een paard als een ander paard in zijn ruimte komt? Eerst voetje optillen, een keer nep happen en pas daarna echt een trap of een beet geven.
Meestal is het ook niet nodig voor een paard om daadwerkelijk die trap of beet uit te delen omdat het andere paard de hint allang heeft verstaan :)

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:30

Ow maar verder is er niks verkeerds aan voedselbeloning hoor :D Dan heb ik het verkeerd uitgelegd. Want ik werk zelf ook met voedselbeloning. Als je je paard maar netjes leert wachten en geduld hebben. Dan voorkom je die hebberigheid :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:32

Clickertraining lost veel op in hebberigheid :j

sabeth_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:07

Ik sluit me bij het Visibreteam aan, clickertraining werkt echt goed, merk ik zelf ook ! :D

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 10:19

Paganx33 schreef:
Ow maar verder is er niks verkeerds aan voedselbeloning hoor :D Dan heb ik het verkeerd uitgelegd. Want ik werk zelf ook met voedselbeloning. Als je je paard maar netjes leert wachten en geduld hebben. Dan voorkom je die hebberigheid :D

Je hebt het niet verkeerd uitgelegd hoor, je uitleg is goed overgekomen :+ .
Ik moet de training geoon meer richten op geduldig zijn en zelf consequent zijn.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:11

VD-ITP >> TVG

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 07:37

Je zou met je paard eerst aan 'beleefd voer aannemen' of 'voer weigeren' kunnen werken voor je verder gaat. Deze oefeningen zijn zeer geschikt een schooiend paard of een opdringerig paard uit je persoonlijke cirkel te houden zonder te straffen.

Begin met deze oefeningen vanachter een hek/staldeur of andere barrière.

Beleefd voer aannemen houdt in dat je paard pas het voer van jou mag aannemen als jij het aanbiedt. Biedt voer tijdens deze oefening aan met gestrekte arm en laat het paard een stapje achterwaarts doen om bij het voer te komen. Houdt je hand redelijk laag (boeg hoogte of iets lager) zodat je paard echt achteruit moet stappen. Je kunt je hand dichthouden tot hij zachtjes aan je hand snuffelt of likt (dat laatste doe ik pertinent niet, maar er zijn voorstanders van) voor je het aanbiedt. Click als hij wacht ipv bedelt.

Voer weigeren is je paard of achteruit laten stappen of laten wegkijken als je een beloning op je hand hebt en voorhoudt. Sluit je hand en draai hem om met de vingers naar beneden als hij aan zelfbediening wil doen. Click en beloon als hij netjes wacht.

Hier is een filmpje over deze oefening. Het leuke aan dit filmpje is dat de staldeur vervangen wordt door een leadrope en ook na 6 minuten al(!) de leadrope geheel weggehaald wordt. Ik vind wel dat ze erg veel en snel clickt, ik zou zelf het criterium ietsjes sneller opvoeren, maar het paard doet het geweldig.
http://www.youtube.com/watch?v=iATtany3nyw

Verder kun je je paard nog belonen voor uit je cirkel blijven. Hier kun je ook een target bij gebruiken en je paard laten targetten zodat de aandacht wordt afgeleid naar de target ipv jouw arm.

Shawna Karrash heeft hier een interessant filmpje over: http://www.youtube.com/watch?v=PgkN6r6fZzY

Maar het belangrijkste is: zelf consequent zijn en duidelijk naar je paard communiceren wanneer hij wel of niet een voedselbeloning kan verwachten: alleen na de click en anders niet (nooit!). En als hij uit je ruimte blijft!

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:40

Ik sluit mij aan bij het bericht van Hippologic. Zelf herken ik wel in wat je schrijft. Dixie is ook snel opdringerig als het om voedsel gaat en ik moet er bij haar altijd op letten dat ik haar niet het voedsel geef als zij erom vraagt. Ik ben hier een tijdje niet heel nauwkeurig in geweest en toen werd het van kwaad tot erger. Ik heb het haar in 2 dagen ook weer afgeleerd met bovenstaande oefeningen maar ook door altijd te kijken na een andere oefening die je beloont met de click te kijken of ze netjes wacht of niet. Als ze zeurt of vraagt krijgt ze het niet. Op een gegeven moment weten ze dat opdringerig zijn geen zin heeft en zullen ze leren wachten.

Succes!!!