belonen zonder voer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

belonen zonder voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 23:05

:wave:

Ik wil graag beginnen aan grondwerk icm vrijheidsdressuur met mijn 2 jarige merrie.
Ik wil hier mee beginnen omdat ze moet leren respect te hebben voor mijn ruimte, en gewoon netjes leren meelopen aan een halstertouw en evt het vast staan al een beetje oefenen. Het vrijheidsdressuur wil ik meepakken om lekker met mijn paardje bezig te zijn en samen een band op te bouwen. Met de vrijheidsdressuur vraag ik natuurlijk niet te moeilijke/zware kunstjes, ik wil beginnen met flemen, kusje, gapen enz.
Ik heb ervaring in de vrijheidsdressuur met mijn andere merrie, maar daar doe ik het met voedsel beloningen.
Met mijn 2 jarige merrie wil ik het graag anders aanpakken en dan wel zonder voedsel beloningen, dit omdat ze erg dominant is en een beetje last van voernijd heeft. Maar wat is de beste manier om haar toch te belonen (omdat ze bv het kusje goed doet) maar dan zonder voer?
Ik heb zelf al gedacht aan een clicker, maar hoe leer je aan dat een clicker betekend dat ze het goed gedaan heeft?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes :evaw:

tamary

Re: belonen zonder voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:43

Voer is het snelste en de motivatie om er iets voor te doen duurt het langst. Bovendien kan je als je met voer beloont langer oefenen dan belonen met aanrakingen of vrijheid.

Clicker is een bridge, die aangeeft dit is wat ik wil, nu krijg je een beloning. Het leggen van dat verband met iets anders dan voer is lastig door de tijd die er al snel zit tussen klik en de beloning.

Ik zou met je 2-jarige eerst via grondwerk de verhoudingen goed zetten en VD nog even laten zitten totdat gehoorzaamheid wat meer een gewoonte is. Als ze wat ouder is is de concentratie ook beter en is het ook makkelijker voor haar om zich langer te concentreren op een oefening als bv voer weigeren (wat voor een paard met voernijd belangrijk is).

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:53

Ik ben geen groot ervaren iemand met clickeren, juist omdat onze oudste ook voernijd heeft.
Meneer ging dingen afraffelen en als er geen voer of klik tegenover stond dacht hij het toch te krijgen.
Met gevolg een opdringerig dier die chaggie werd. Dan zeg ik nog niets dat er gehapt werd naar mijn kleding waar het voer in zat. Toch heeft het dier respect voor mijn ruimte. Ik blijf staan en hij ontwijkt mij. Maar als ik voer heb ben ik net een magneet.

Ik ben met 1 klik gaan belonen met stem en een aai. Netjes meelopen, klik, aai en braaf.
Was ik heel trots op hem dan 2 x klikken dan pas kreeg hij wat lekkers. Nu pak ik alleen nog de clicker als er iets nieuws geleerd moet worden. En eerlijk dat doe ik zelden meer aangezien ik geen vrijheidsdressuur meer doe met hem.

Nu kan ik als ik naast hem ben met een vinger even een streek geven op hals of boeg en hij is helemaal happy. Ook heb ik een bepaalde toon "ik ben trots op jou" dat doet hem helemaal goed.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 01:00

Als ik grondwerk doe of kunstjes met mijn haf, beloon ik zo weinig mogelijk met voer. Ze heeft een beetje voernijd, en wordt zenuwachtig en happerig als ze weet dat ik voer bij me heb. Ik beloon gewoon met klopjes, woorden, kriebelen enz. Als ze iets écht goed gedaan heeft, een snoepje, omdat dat goed motiveert, maar zo min mogelijk. Het werkt opzich best hoe ik het doe.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 01:38

Een jong paard leren respect voor je te hebben doe je niet door middel van voer. Kijk eens naar wat een merrie of kudde doet om een jong beest te leren waar de grenzen liggen.... Dat doen ze echt niet met een brokje hoor!. Je zult moeten leren heel direct op je beest te reageren, Dat hoeft niet meteen met een mep, maar op de grond stampen, je groot maken, zwaaien, wegduwen, Eh, of NEE zeggen op het juiste moment kan heel doeltreffend zijn. Ikzelf heb geregeld een mep gegeven, maar dan alleen bij heel stoute dingen, als bijten, op mijn voeten staan en als er een poging gedaan werd me te overlopen. Als beloning: aandacht, een kroel, knuffel of braaf.
Klikkertraining is voor mij niet zozeer opvoedkundig als wel een geweldig spel, je kunt het ook doen met wortel, witlof, appel het hoeft niet altijd een brokje te zijn.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 10:12

Dank je wel voor alle reacties!
Ik begin rustig aan en als ze iets goed doet krijgt ze aandacht (dmv aaien, braaaf enz.), als ze het heel goed doet een brokje, wortel oid.
Als ze iets doet wat zeker niet mag maak ik mij groot en stamp ik op de grond, zwaai met mijn armen enz.
Is dit de goede manier om het haar aan te leren?

Wat zouden jullie dmv grondwerk zeker aanraden om aan te leren?

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:23

Om iets te straffen zou ik niet gaan stampen of met je armen zwaaien. Ik vind het een beetje rare manier van straffen. Gevoelige paarden zullen echt bang worden, of ze raken er gewend aan. Hoe ik iets straf, is gewoon het gedrag domweg niet belonen, achteruit zetten, het gewoon herhalen, of een duidelijke 'UH' of 'NEE'.

Wat je kunt leren dmv grondwerk, jou volgen, achteruit lopen zonder hem aan te raken, longeren zonder longe, hem halt laten houden wanneer jij achteruit loopt moet hij blijven staan, en als je zegt 'kom maar', dat hij dan komt. En al zulk soort dingen, dat jij de leider wordt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:39

tossielove schreef:
Om iets te straffen zou ik niet gaan stampen of met je armen zwaaien. Ik vind het een beetje rare manier van straffen. Gevoelige paarden zullen echt bang worden, of ze raken er gewend aan.

Dit is ook vooral bedoelt in acute situaties. Of negeer jij het als je paard op je voeten staat?? En schrikachtig worden ze daar niet van hoor daarvoor is denk ik heel wat meer nodig. Heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een paard van karakter veranderde door iets wat ik deed......

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:29

Gewoon heel goed aaien en duidelijk maken dat je blij bent met het resultaat en de manier waarop het paard op jouw commando reageerd.

Als er een paard op mijn voet staat, zou ik eerst en vooral ervoor zorgen dat het paard z'n been verplaatst van mijn voet en me dan druk maken over het straffen (of nee, niet druk maken :p) Ik zou hem een klop op zijn hals geven (uiteraard niet heel hard. Ik ga geen paard meppen om ze pijn te doen)

Zoals hierboven gezegd is, heeft een paard een sterk karakter en eigen wil. Hij gaat heus geen bang, teder paardje worden door één keer een tik te krijgen. Hij zal doorhebben dat hij dat niet mag doen of dat hij beter moet letten op de plaats waar hij zijn voeten neerzet :p

xx

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:51

mrie schreef:
tossielove schreef:
Om iets te straffen zou ik niet gaan stampen of met je armen zwaaien. Ik vind het een beetje rare manier van straffen. Gevoelige paarden zullen echt bang worden, of ze raken er gewend aan.

Dit is ook vooral bedoelt in acute situaties. Of negeer jij het als je paard op je voeten staat?? En schrikachtig worden ze daar niet van hoor daarvoor is denk ik heel wat meer nodig. Heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een paard van karakter veranderde door iets wat ik deed......

Een acute situaties vind ik het wat anders. Een tik of wat dan ook, kan echt geen kwaad. Maar wanneer een paard een hoef terug trekt tijdens het uitkrabben, lijkt me dat stampen of zwaaien niet zo'n goede straf is. Verder snap ik jou bedoelingen wel hoor. Heb er ook niks op tegen dat jij met je armen gaat zwaaien :D Wij hebben op stal een pony, en als je daar nog maar een beetje onverwachtste beweging mee maakt, is hij gelijk de rest van de tijd bang. Dit beest is verder niet van mij, en ik weet die moet nog heel veel leren, maar er wordt nooit iets mee gedaan. Vandaar dat ik zei dat sommige paarden bang kunnen worden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:55

tossielove schreef:
Een acute situaties vind ik het wat anders. Een tik of wat dan ook, kan echt geen kwaad. Maar wanneer een paard een hoef terug trekt tijdens het uitkrabben, lijkt me dat stampen of zwaaien niet zo'n goede straf is. Verder snap ik jou bedoelingen wel hoor.

Ik denk dat het begrip straf voor jou iets anders is dan voor mij. Straffen omdat hij een hoef terug trekt, niet stil wil staan, geen zin heeft zijn muil te openen voor het bit.... Dan is een paard toch niet stout...!? Dan is zijn gedrag voor mij wat onhandig, lastig misschien maar dan zal ik toch echt geduld moeten hebben, duidelijk moeten zijn en het nogmaals vragen. Daar straf je een paard toch niet voor. Net zo min als ik hem beloon als hij wel zijn muil opent, zijn hoef omhoog houd ed. Dit zijn zaken die eenmaal geleerd gewoon vanzelfsprekend zijn. (ook al wil hij nog wel eens anders denken)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:13

mrie schreef:
tossielove schreef:
Een acute situaties vind ik het wat anders. Een tik of wat dan ook, kan echt geen kwaad. Maar wanneer een paard een hoef terug trekt tijdens het uitkrabben, lijkt me dat stampen of zwaaien niet zo'n goede straf is. Verder snap ik jou bedoelingen wel hoor.

Ik denk dat het begrip straf voor jou iets anders is dan voor mij. Straffen omdat hij een hoef terug trekt, niet stil wil staan, geen zin heeft zijn muil te openen voor het bit.... Dan is een paard toch niet stout...!? Dan is zijn gedrag voor mij wat onhandig, lastig misschien maar dan zal ik toch echt geduld moeten hebben, duidelijk moeten zijn en het nogmaals vragen. Daar straf je een paard toch niet voor. Net zo min als ik hem beloon als hij wel zijn muil opent, zijn hoef omhoog houd ed. Dit zijn zaken die eenmaal geleerd gewoon vanzelfsprekend zijn. (ook al wil hij nog wel eens anders denken)

Mijn paard is vaak vervelend bij hoeven uitkrabben. Zo duurt het wel 20 seconden voor ik een hoef heb. Ik ga ze daar niet voor straffen, maar beloon ze wanneer ik haar voet heb. Als ze heb terug trek, zeg ik 'UH', om duidelijk te maken, dat dat NIET mag. Dan herhaal ik het weer. Het is dan gewoon een beetje kloten wat ze doet. Wanneer ze de mond niet open willen doen, idd niet straffen, maar geduld hebben. Ik bedoel eigenlijk, dat als m'n paard over me heen wil lopen, (wat afgeleerd is), of zo iets dergelijks, dat ik ga niet ga stampen of zwaaien, maar hem bijv. met stemverheffing duidelijk maak dat dat niet de bedoeling was. Vervolgens paar meter achteruit ofzo. Maar zo heeft ieder zijn eigen manieren. Nu kom ik misschien over als poesje voor m'n paarden, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo. Ze krijgen heus wel een tik als dat nodig is.

ManonQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:26

Een stem kan heel veel doen om te laten merken of het paard braaf of niet braaf is.
Heeft bij mij ook heel goed geholpen toen ik een jong paard had.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:25

Ik heb vandaag nog n paard zonder voer de jambette (voetje) aangeleerd :) Het is zeker mogelijk. Zoals gezegd wordt, clickertraining geeft aan dat de beloning er aan komt. Het is enkel om het moment aan te geven wanneer het paard het goed doet. Ik zou lekker met je stem, knuffels en klopjes werken :)

xmarajacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:14

Zonder voer is het natuurlijk mogelijk, maar ik geef ze wel altijd een klein snoepje die allemaal in kleine stukjes zijn gesneden. Dan weet ze wel dat ze het goed heeft gedaan. :D