longeren met halster of hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rider1

longeren met halster of hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 00:52

Hey bokkers!

Ik heb een vraagje, is het het beste om te longeren met hoofdstel? of met halster?
en waarom dan het hoofdstel/halster en niet het andere?

mvg :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:59

Een halster trekt vaak scheef met longeren waardoor het kan gaan irriteren aan het hoofd. Daarnaast heb je als het paard fris is net iets meer contre wanneer je met hoofdstel longeert.

midgie

Re: longeren met halster of hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:45

Een halster is om je paard te verplaatsen en zit niet op de juiste hoogte en is vaak erg los, een hoofdstel met bit is eigenlijk ook niet het juiste longeermiddel, want je kan een paard niet longeren aan zijn onderkaak, gebruik een kaptoom dan kun je de schedel plaatsen en stelling vragen dat kun je niet met een bit veel paarden lopen daardoor altijd in de verkeerde stelling als ze gelongeerd worden aan een bit.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 22:14

Maar momenteel heb ik geen kaptoom, dus wat wordt het?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:15

Ik denk dat je het beste met hoofdstel kan longeren.
Ik doe het vaak wel met halster, maar dan heb ik weer een fijn halster die niet echt scheef gaat zitten, maar best relax zeg maar. Het ligt er ook een beetje aan hoe je pony is. Als hij erg druk is zou ik het zoiezo aanraden om met hoofdstel te longeren.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:17

Soms doe ik het met halster.. aangezien ze haar rondje wel loopt hoef ik alleen te zeggen stap/draf/galop..
Als ik het hoofdstel om doe dan doe ik ook vaak bijzet erbij.. dus het ligt eraan! Bij mij gaat het halster touw in ieder geval niet schreef ... :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 02:24

Dilek_21 schreef:

Dan zou ik het of los doen of met halster , maar aan techniek kun je dan niet werken.
Maar ik zou nooit voor het hoofdstel kiezen en al helemaal niet als het paard druk is, want dan komt er altijd te veel druk/pijn in de mond,

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 03:32

Dilek_21 schreef:

Ik vind een halster prettiger, je vraagt toch een stelling (en buiging). Mijn pony loopt mooi en over de rug met halster, met hoofdstel drukt ze weg (hebben meerdere hier), weet niet of je een verstelbaar halster hebt?
Het longeerhalstig (voor ik de kaptoom had) zit strak om de neus als de kaptoom (ook zelfde plek, door een verstelbare neusriem ed), met bont onderlegd...
Halfstertouw uiteraard aan de ring aan de zijkant :)

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 20:15

ik heb nu ook wel een goed halstertje, waarmee ik altijd al longeerde dus ik ga het allebei doen ;)
maar nu ngo een vraagje, haha, wat is het beste bij een 3jarige hengst?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:05

Als het goed gaat een halster, hier word alles met halster gelongeerd, ras geslacht leeftijd ed word niet heen gekeken. Even laten wennen aan het 'longeren met halster', als het goed gaat met de hengst is het toch prima. En vooral stemcommandos aankeren. 'Eeeeehn stap' ed telkens als je vraagt.

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:27

halster ;)

LOVEBrescio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:55

hoofdstel( + longeersingel ) als ik hem aan het werk zet en anders met een halster

f_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:58

voor gewoon longeren doe ik niks om, me pony vindt het vervelend als dr halster aan dr hoofd 'schudt' en ze is zo braaf :D

RoosxBeautyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:01

ik doe het met een kaptoom dat werkt voor mijn pony wel het beste, als ik met halster doe gaat hij scheef zitten en dat vind ik niet echt fijn maar goed. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:05

Ik longeer zonder, maar heb dan wel een longeerkraal.
Als ik aan een lijn werk, dan werk ik met touwhalster. Clip onder de kaak vast, kan ik sneller van hand veranderen.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 00:37

de ruin is eigenlijk echt zo braaf, en zo rustig, hij luisterd perfect enzo, momenteel longeerde ik afwisselend met halster & hoofdstel, maar heb ook wel een heel goed halster dat niet scheef gaat zitten enzo :)
binnekort ga ik ook wel een kaptoom halen :)

en bij de friese hengst, ja hij is ook wel braaf, hier ga ik dan best ook de kaptoom voor gebruiken? Want met hoofdstel hebben we nog niet gedaan ;)
bedankt allenszins!

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:38

Ik gebruik altijd een kaptoom met het longeren. Een halster gaat snel scheef zitten waardoor het kan gaan irriteren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:47

Als ik die van mij wat beweging wil geven aan een touwtje dan gebruik ik enkel een kaptoom. Wil ik echt longeren dan gebruik ik bijzetteugels. Zowel een halster als enkel een hoofdstel zijn imo ongeschikt om mee te longeren, je krijgt éénzijdige druk, wat scheefheid ten gevolgen heeft.