Paard erg angstig buiten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Paard erg angstig buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:46

Weet niet als het goed staat. Leek me de ideale plaats om te vragen. Maar wees vrij om te verplaatsen.
Mijn paard is nogal angstig wat betreft buitenrijden. Vanaf je van haar vertrouwde plaats gaat dan staakt ze en wil ze enkel achteruit.
Aan de hand is het beter maar ik raak toch niet van het erf af.
Na het rijden probeerde ik altijd een stukje verder te gaan. (Op het erf) En altijd belonen als ze op mijn hulp vooruit ging ipv achteruit. Dit ging redelijk. Altijd 1 pas verder... Letterlijk!
Nu heeft ze overlaatst jammergenoeg een peesblessure opgelopen.
Dus ze moet op het harde stappen, maar op het erf is er niet veel beton.
Dus het zou mij super lijken moest ik nu echt op straat kunnen met haar.
Ik probeer nu steeds iets verder de oprit die uit beton is op te wandelen. Dit lukt ook goed.
Maar als ze iets in de verte ziet rijden dan is ze in paniek en begint ze te bokken. Wat niet aan te raden is met een peesblessure /3
Auto's dichtbij vind ze niet eng. Wel tractor of aanhangwagens, fietsen die voorbij rijden.
Ze is degelijk niet op haar gemak vanaf ze uit haar comfortzone gaat... Staat stil, wil weglopen,...

Mijn vraag is nu.
Zijn er oefeningen dat haar vertrouwen zodanig is dat ze ook al vind ze iets eng dat ze mooi bij me blijft.
Dingen dat ik kan oefenen met haar peesblessure?

Ik heb me in het verleden nooit erg verdiept in grondwerk. En altijd op mijn paard kunnen op lossen. Maar nu is de situatie anders.
Zou graag na haar revalidatie op beton kunnen haar pezen aan sterken.

Marina_Shana

Re: Paard erg angstig buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:55

van peesblessures heb ik niet veel verstand of ervaring mee. maar als mn zus dr paard iets eng vind gaat ie ook stil staan, zij laat hem dan gewoon kijken en geeft daarna wat druk op t touw tot hij weer meeloopt. als ik met een angstig paard loop en er komt iets engs aanrijden laat ik het paard stil staan en kijken, daarna gelijk weer verder. de enige tip die ik je kan meegeven is dat je zelf vooral ontspannen moet zijn en niet moet denken oh oh hij gaat hier van schrikken of daarvan schrikken. doen of er niks aan de hand is, lekker belonen wanneer hij loopt, verder weet ik het eigenlijk ook niet. ik hoop dat je genoeg tips zult krijgen om haar aan het lopen te krijgen. veel succes, en ik volg dit topic even misschien leer ik er zelf ook wel wat van.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:59

Mijn vorig paard liet ik ook even kijken, vooruit vragen, en belonen als ze het doet.
Deze krijg ik niet meer vooruit... Ze draait om, gaat gek doen,...
Dus ik hoop tips te krijgen dat ik rustig in stap ook aan dit probleem kan werken

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:13

Kun je uitleggen hoe je haar naar voren vraagt? Met druk op de lijn? En haal je de druk eraf zodra ze een pas zet? Want dat is op zich al beloning genoeg.

Je zou eens kunnen proberen om niet bij ieder stap vooruit te belonen. Als ze gek gaat doen gewoon niet te veel op reageren zelf. Gewoon rustig blijven en wachten tot ze weer normaal naast je staat. Alleen maar je lijn vasthouden, vooral niks zeggen want dan beloon je in wezen verkeerd gedrag, zorgen dat je veilig staat en wachten, wachten, wachten.

Pas als ze stil staat en diep heeft gezucht of gaat staan likken en kauwen (doen ze om de spanning weg te krijgen) dan nog beloon je haar niet, maar ga je verder met stap naar voren te vragen. Daar was je tenslotte mee bezig.
En daar vandaan zou je kunnen gaan opbouwen. 1 stap doen, wachten en als ze rustig blijft belonen, gewoon een aai over haar bol is genoeg.

Daarna pas belonen bij bv 3 stappen vooruit (dus ook pas als ze die drie stappen heeft gedaan de druk van de lijn halen). En pas weer belonen als ze zucht of likt en kauwt. Dat is voor jezelf vaak heb moeilijkste, dat wachten. Maar je paard heeft die tijd nodig om in haar hoofd te verwerken wat je vraagt. Toch zeker als ze het allemaal heel spannend vind.

En je moet ook niet te lang bezig blijven. Eigenlijk moet je voor je aan de slag gaat bedenken wat je doel is:
bv vandaag gaan we twee keer achter elkaar 3 passen op het harde zetten. Lukt dit dan ook stoppen met de oefening. En de ene dag kan het best zijn dat je daar een uur mee bezig bent en de volgende lukt het misschien in 5 minuten. En juist als je dan stopt na die 5 min heb je het snelste kans dat ze het heel snel op pikt en dat het daarna een fluitje van een cent is om over het harde te gaan lopen.

Succes!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:25

Manex: als ze gek gaat doen, moet ik dan blijven staan? Of net doen alsof er niets aan de hand is? Dus doorwandelen?
En als ze ontspant dan ook gelijk een stapje verder gaan?
Dat deed ik voor haar blessure eigenlijk ook niet. Elk stapje vond ik goed genoeg om te stoppen.
Ook al was ik minder ver geraakt dan de keer ervoor. Ik vroeg vooruit en je deed het dus is het goed. En dus stoppen en naar stal.
(Paard is wel erg slim, en baas heeft net altijd te laat door dat paard het al lang door heeft, situaties komen bij ons vaak voor :o )

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 23:02

Manex: zie nu pas je vraag.
Eigenlijk aan de hand vraag ik haar niet verder omdat ik zie dat ze stress krijgt. Draai om en ga eventueel terug als ik zie dat de spanning er vanaf is.
Onder het zadel durf ik haar verder te drijven en is de beloning eigenlijk, stoppen met drijven en terugkeren.
(Nu kan ik dit niet doen aangezien de peesblessure)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:09

Als ik jou was zou ik het buiten wandelen even uitstellen totdat het beter gaat met haar pees. Je wilt natuurlijk niet weer terug bij af zijn door een gekke sprong of bok.
Hoe is ze als er een ander paard mee wandelt?

Qua oefeningen zou ik normaal schriktraining aanraden voor het vertrouwen, maar ook daar zit een risico aan vanwege haar blessure..

Wat ik je aan wil raden is voorlopig even op het erf te blijven, of met een ander paard buiten wandelen (mits ze dan wel braaf is). En dan als haar blessure over is gaan oefenen met schriktraining.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:32

ChocoBesnier schreef:
Manex: als ze gek gaat doen, moet ik dan blijven staan? Of net doen alsof er niets aan de hand is? Dus doorwandelen?
En als ze ontspant dan ook gelijk een stapje verder gaan?
Dat deed ik voor haar blessure eigenlijk ook niet. Elk stapje vond ik goed genoeg om te stoppen.
Ook al was ik minder ver geraakt dan de keer ervoor. Ik vroeg vooruit en je deed het dus is het goed. En dus stoppen en naar stal.
(Paard is wel erg slim, en baas heeft net altijd te laat door dat paard het al lang door heeft, situaties komen bij ons vaak voor :o )

Zolang je op een veilige plek staat (niet vlak bij allerlei verkeer en zo of een sloot die net even te dichtbij ligt) kun je inderdaad beter
gewoon net doen of er niks aan de hand is en blijven staan. Wel buiten bereik van haar hoeven natuurlijk. Zorg dat je een lange lijn hebt, geen halstertouwtje.

En als ze de spanning weg heeft gezucht/gekauwd gewoon net doen of er niks aan de hand was, weer naar voren vragen en verder gaan met wat je van plan was.
Juist doordat je een slim paard hebt en bij ieder stapje naar voren beloont, doet ze ook maar 1 stapje. Waarom zou je meer doen dan nodig als je toch je snoepje of aai of rustmoment krijgt?

En je tweede antwoord (kan het niet quoten), als ze in de stress schiet en jij draait om en gaat zelfs terug, dan beloon je dus ongewenst gedrag. Ook dan kun je beter gewoon blijven staan (als daar ruimte voor is), wachten en als ze weer rustig is gewoon verder gaan

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 14:03

Ja nu lijkt het inderdaad zo dat ik het negatieve heb beloont. Maar wil haar niet over haar toeren hebben.
Om dit te proberen zal ik wel eerst goedkeuring vragen aan de DA, Nikip. Want inderdaad met dit probleem zal ze wel gekke toeren uithalen. Wel is ze binnen snel te overtuigen vreemde objecten te benaderen. En is in het rijden ook geen schrikachtig paard. Enkel buiten om te gaan wandelen.
Een ander paard mee gingen we nogmaal proberen voor haar blessure al. Dus zal eens vragen als iemand wil voorlopen. Ze is wel niet erg gehecht aan paardengezelschap. Eerder onafhankelijk is ze.
Vrijdag komt de DA nogmaals scannen.
Ook als de acute fase voorbij is zal ze toch op de wei gaan. Dan is het frisse er ook wat meer uit.
Nu mag ze enkel aan de hand stappen. En schrikt ze van een vogel of een struik die al jaar en dag op dezelfde plaats staat.
Ik ga wel aan de slag gaan met de hierboven genoemde tips. Want paard doet nooit meer dan gevraagd. Nu weet ik wel waarom! Ze was me weer voor, ze is echt steeds slimmer dan ik denk :)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:57

Hahahah, dat is inderdaad vaak het probleem. Dat die paarden slimmer zijn dan goed voor ons is :)
Succes!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 20:43

Even ter info. Ben aan de slag gegaan met jullie tips. En ze komt al rustig mee tot over de helft van de oprit. En echt netjes rustig, ben daar al heel blij mee. Ze trekt zelfs om van het gras aan de kant te eten.
Ben wel nog steeds te voorzichtig. En beloon ik nog erg veel. Maar dat komt waarschijnlijk wel goed.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:27

Goed bezig! En veel beloning is niet erg hoor, als je het maar op het juiste moment doet.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 13:55

Welja, is echt nog teveel. Doe het voornamelijk om mezelf te sussen precies.
Denk dat het nog beter zou gaan moest ik zelf rustiger zijn en het een beetje zijn gang zou laten gaan.
Maar ben steeds bang dat ze zich losrukt en met haar blessure zou dit echt nefast zijn.