Kleintje Lange teugel wedstrijd Klasse Licht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Kleintje Lange teugel wedstrijd Klasse Licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 19:31

Hoi!

Vandaag heb ik met Kleintje voor t eerst aan een wedstrijd deelgenomen.
Kleintje is 7 jaar. Ik heb hem sinds eind juni en daarvoor is er niet heel veel met hem gedaan.
We doen nu ook vrijheidsdressuur, springen aan de hand, longeren, wandelen etc.
Dressuurmatig hebben we dus ook nog heel veel getraind dus daar valt nog genoeg aan te sleutelen.
We hadden 118 punten (van de 180, proef van de nsps)
Er zit zeker spanning in de proef, dit was voor t eerst in een binnenbak met daarbij horende geluiden die hij nog niet kende; wapperend zeil boven de bakrand, paarden met ijzers om de bak heen, applaus etc..
Al met al ben ik super trots, omdat hij super braaf was op de trailer, op t vreemde terrein en in de proef eigenlijk ook heel braaf.

Tips zijn zeker welkom!

Excuses voor de slechte kwaliteit, maar ik wilde hem toch graag met jullie delen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:22

Van wat je er van kunt zien op het filmpje (het is wat ver weg af en toe := ) ziet het er netjes uit! Pony loopt in een mooi constant tempo en de hoofd/halshouding is ook al goed voor elkaar, het zou nog iets constanter kunnen maar voor een licht-proef is het meer dan voldoende. De oefeningen worden verder ook netjes uitgevoerd :j
Wat me wel direct opvalt zijn je handen. Je hebt je armen erg ver uit elkaar staan, en je houdt ze vrij hoog. Ik gok dat je dat doet om je begrenzing een beetje voor elkaar te houden, maar je hulpen komen op deze manier wel wat grover door dan nodig zou zijn en (zeker op wedstrijd) staat het niet zo netjes. Je hebt ze nu eigenlijk precies tussen 2 manieren in hoe het gebruikelijk is bij het werken aan de lange teugel. Je kunt ze namelijk zo houden: http://www.dressuuraandelangeteugel.nl/ ... 1_Smal.gif

of zo: http://external.ak.fbcdn.net/safe_image ... jpg&jq=100

Het tweede plaatje bied zeker bij paarden met wat minder balans veel steun, al is het niet verplicht zo te lopen. Het heeft ook met persoonlijke voorkeur te maken, en bij erg kleine pony's moet je je handen wel erg laag houden waardoor het minder praktisch wordt. Ikzelf vind het bijvoorbeeld minder prettig werken omdat mijn pony zich dan snel een beetje vast wil zetten en ik voor mijn gevoel wat minder bewegingsvrijheid heb. Maar genoeg mensen die wel zo werken en het erg prettig vinden. Bij de zijgangen loop je wel altijd in de positie zoals bij de eerste foto, maar dat is ook verreweg het meest praktisch.

Verder zal het vooral werken worden om je pony sterker en soepeler te krijgen, dan zal het ook makkelijker qua begrenzen worden en hoef je dat niet meer met zulke grote handhulpen op te lossen. Voltes 10 meter zijn bijv. erg geschikt om je begrenzing te testen en te verbeteren. En met zo klein mogelijk hulpen toch je pony in de juiste buiging te houden.

Veel succes verder!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:51

Hoi Eline,

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, fijn :)
Ja helaas slechte kwaliteit, ik had foto's als hoofdmoot en een filmpje met mobiel.. helaas waren de foto's allemaal heel erg bewogen of donker dus vandaar t filmpje op bokt.

Klopt ik was erg bezig om op de hoefslag te blijven en de figuren nog vrij juist te rijden en mijn handen doen dan rare dingen haha.
Er was op deze wedstrijd niemand die dit nog kende dus ik was echt allang blij als ik normaal de figuren door kwam, zonder een pony die wegschoot en t één afgang zou worden hahah :(:) Dat is in ieder geval gelukt :D

Thuis lukt het beter om mijn handen meer op één plek te houden al zit ik nog wat te klieren wat betreft houding 1 en houding 2 die jij laat zien!
Ik weet nog niet zo goed wat ik nou zelf het prettigst vind, met het wisselen van hand vind ik het prettiger vanuit nr 2 maar misschien is dat ook omdat het me alleen op die manier soepel afgaat en in in nr 1 het wat rommelig wordt. Maar dat zal de tijd wel leren als ik hier wat meer ervaren in wordt. Ik moet stiekem wel lachen, ik gaf jou feedback in je vorige topic op handen wat te hoog en ik moest er zelfs tijdens mijn proef nog aan denken, maar het blijft verdomd lastig om ze laag te houden en je pony in de juiste houding, juiste tempo en eventuele schrikreacties voor te zijn :=

De kleine voltes ga ik zeker oefenen ook :)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 23:43

verder niemand iets te melden? :+