longeren met dominant paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mie123gie

longeren met dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:16

ik heb een probleem.ik heb na een val van mijn verzorg pony verschrikkelijke last van mijn rug.Ik mag van de fisio 5 weken niet rijden.En mijn eigen paard moet dan natuurlijk door getraind worden.Ik ben bezig met longeer werk.Alleen is hij te dominant.Hij trekt,steigert,bok,gaat er vandoor,trekt me zo de bak uit.Ik heb al een trainig van lammert haanstra en piet sibma gehad maar als ik alleen met hem ben bbegind het weer.wat moet ik doen?

xRiiannex

Re: longeren met dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:28

doe een zadel op met een stoot dan kan hij zowieso niet meer stijgeren ( alleen heel laag ) en met bokken kan je dit doen ; je paard goed door laten lopen en misschien een paar balkjes neerleggen zodat die word afgeleid

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:31

Ik denk dat het toch echt aan jou ligt en dat je het niet bij je paard moet gaan zoeken (zoals liberty5 suggereert). Als het bij lammert haanstra en piet sibma wel goed gaat, en dan opeens niet meer wanneer je er zelf mee aan de slag gaat, moet je naar jezelf gaan kijken. Wat doe jij anders alleen dan wanneer je bij een clinic/les bent? Misschien kun je blijvende begeleiding nemen of bijvoorbeeld een keer een spiegelcoach vragen om te kijken waar het in de soep loopt.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:59

wat liberty5 voorstelt lijkt mij ook geen goede oplossing. dat is verhelpen, maar niet oplossen. als het in de les allemaal goed gaat, zou ik diegene nog eens uitnodigen om vervolgens alleen te observeren. ze kunnen jou dat vertellen waar het mis gaat. miss straal je met je houding wel iets uit wat niet de bedoeling is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:01

Zoek iemand die je lange tijd kan helpen... een goede instructice... die je paard eerst aantal keren longeert en dat je daarna samen aan de slag gaat. Die kan dan veel duidelijker uitleggen wat er verkeerd gaat tussen jou en je paard.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:22

Het lijkt me verstandig om wat hulp te zoeken. En dan iemand die goed kan kijken en helpen bij je eigen houding en lichaamstaal. Zodat je in iedergeval je paard van je af kunt sturen en voorwaarts kunt krijgen/houden. Daarna kun je gaan werken aan de manier van bewegen van je paard. Want ook blokkeren in zijn lijf kan bokken/steigeren tot gevolg hebben en dan is het dus geen dominantie.

michele87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:12

Ik gebruik een kaptoom en rijden doe ik op een kingekruisd bitloos hoofdstel. Gaat super.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:41

mie123gie schreef:
ik heb een probleem.ik heb na een val van mijn verzorg pony verschrikkelijke last van mijn rug.Ik mag van de fisio 5 weken niet rijden.En mijn eigen paard moet dan natuurlijk door getraind worden.Ik ben bezig met longeer werk.Alleen is hij te dominant.Hij trekt,steigert,bok,gaat er vandoor,trekt me zo de bak uit.Ik heb al een trainig van lammert haanstra en piet sibma gehad maar als ik alleen met hem ben bbegind het weer.wat moet ik doen?

Is hij wel zo dominant?
Snapt hij het longeren wel, trekken aan je is vaak een balans probleem en steigeren en bokken een manier om duidelijk te maken dat hij het echt niet snapt of jou hulpen niet juist gegeven worden.
Je zou voor je hem aan een lijn zet eens kunnen loswerken op een cirkel om te kijken waar hij gevoelig is of juist ongevoelig.
Longeer in het begin ook niet met een te lange lijn , maar begin vlak bij het paard dan komen je hulpen duidelijker door , longeer ook nooit aan een bit , zeker bij zo,n heftig dier zou ik dat nooit doen, longeer aan kaptoom als je techniek wil en longeer aan halster touw als je meer met gehoorzaamhied bezig wil.
Ik denk dat deze pony niet dominant maar niet snapt wat jij wil, dus leg het het dier uit op een hele kalme en rustige manier , dus wees er van bewust welke hulpen je geeft en waar je het dier een aanwijzing geeft en hoe hij daar op reageer, dus luister naar de pony,die zegt nu dat je helemaal fout zit dus zoek een manier om samen te werken, dus wees een leider en die raken nooit van hun stuk of uit hun concentratie

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 16:13

ik ga de komende 5 weken met piet sibma aan de slag hij is wel zo dominant volgens piet.hij raad mij aan om een ander paard te nemen met een wat meer mewerkend karakter

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:19

mie123gie schreef:
ik ga de komende 5 weken met piet sibma aan de slag hij is wel zo dominant volgens piet.hij raad mij aan om een ander paard te nemen met een wat meer mewerkend karakter

Lijkt mij wat kort door de bocht.. Met duidelijkheid en consequentie is veel op te lossen, ipv meteen te gaan zoeken naar een ander paard.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:27

mie123gie schreef:

Dan is dan wel de weg van de minste weerstand: een ander paard nemen. In plaats dat hij je helpt om jou je eigen paard te logeren....... wat kun je nu met zo'n opmerking?
Een deel afzetten in de bak, in het midden gaan staan met je zweep en duidelijk je paard aangeven wat JIJ wilt. Als je hulp hebt gehad van Lammert Haanstra dan weet je hoe je moet longeren. Dat 'gewoon' gaan doen, niet twijfelen of haperen, aanpakken door er te staan!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:03

Soms is opgeven wel de beste stap. Ik vind dat iedereen wel achter zijn computer makkelijk kan zeggen dat het de makkelijkste weg is... maar Piet Sibma... is professioneel en heeft TS en paard gezien.
Michellette... je kan wel zeggen dat ze moet aanpakken en 'gewoon' doen... maar soms is dat 'gewoon' niet meer mogelijk.
"Giving up doesn't make you weak, it means you are strong enough to let go. "

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:05

Als hij echt zo prof is, dan gaan ze het eerst samen proberen, in plaats van meteen te roepen dat het hopeloos is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:08

Oh... en jij kent paard en TS... en weet wat ze al samen gedaan hebben.
Soms kan je ook in drie tellen zien dat een combinatie niet klopt... en als er al geen plezier meer is en het gewoon weg gevaarlijk is... dan kan je wel geld gaan vragen voor al het werk wat er bij komt kijken... maar als prof moet je toch een eerlijke inschatting kunnen maken. Die van hem is dit... en dat is misschien wel eerlijker dan drie maanden werk in iets steken wat niet meer te redden valt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:11

Ijsnuiver, ze heeft al een keer les gehad van hem (zie op...) dus ik neem aan dat hij de combinatie kent...

Echter vind ik het ook wat simpel klinken. Maar ik zou gewoon aankomende 5 weken aan het werk gaan met hem en kijken hoe dit uit pakt :-)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:15

Nee ik ken ts niet, maar als ze wat dichter in de buurt had gewoond, had ik haar wel graag willen helpen.
Ik ben het met je eens dat er een eerlijke inschatting gemaakt moet worden ipv onnodig geld opkloppen. Maar daar hoort eerst proberen wel bij, het kan maar zo dat met een paar eenvoudige veranderingen, de situatie al heel anders is en dan met goede begleiding verder. Ik denk dat het zonde is om meteen op te geven, omdat ik uit eigen ervaring weet hoe onwijs gaaf het is als je uiteindelijk toch je plezier weer terug kunt vinden samen en toch weer samen kunt gaan werken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:22

Tja... ik vind het naief om dit zo op Bokt te zetten dat opgeven zonde is terwijl iemand irl zegt dat dit paard een maatje te groot is voor de TS.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:24

Misschien wel, maar dat is hoe ik er over denk :) .

JvBfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:22

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je niet zozeer moet zoeken naar een andere methode om te longeren, maar dit probleem wat dichter bij de basis aan moet pakken. Probeer in de rest van de omgang eens te letten op dominante signalen. Duwt het paard je wel eens aan de kant, stap jij achteruit voor hem (tijdens het longeren), draait hij zijn achterhand wel eens naar je toe? Probeer eerst daar achter te komen en dit op te lossen voordat je het probleem alleen bij het longeren zoekt :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:25

Liberty5 schreef:
doe een zadel op met een stoot dan kan hij zowieso niet meer stijgeren ( alleen heel laag ) en met bokken kan je dit doen ; je paard goed door laten lopen en misschien een paar balkjes neerleggen zodat die word afgeleid

Symptoom bestrijding lijkt me nooit de oplossing..

TS waarschijnlijk geef je toch echt de verkeerde hulpen/signalen. Les nemen is de oplossing.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:04

JvBfoto schreef:
Heel eerlijk gezegd denk ik dat je niet zozeer moet zoeken naar een andere methode om te longeren, maar dit probleem wat dichter bij de basis aan moet pakken. Probeer in de rest van de omgang eens te letten op dominante signalen. Duwt het paard je wel eens aan de kant, stap jij achteruit voor hem (tijdens het longeren), draait hij zijn achterhand wel eens naar je toe? Probeer eerst daar achter te komen en dit op te lossen voordat je het probleem alleen bij het longeren zoekt :)

In dit antwoord kan ik mij goed vinden... misschien past de methode die je nu doet niet bij jou en moet je wat anders zoeken.
je zou eens op de site van Emile Voest kunnen kijken, op die site staan dan ook weer sites van instructeurs/instructrices die je kunnen helpen.
veel succes

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:39

Ik meld even dat mij paardje is verkocht het klikte gewoon niet we hebben nu 2 jaar vol problemen achter de rug.ik piet trouwens nu al een jaar en hij heeft me altijd geholpen als een soort oom dus ik kan hem niks kwalijk nemen het werkte gewoon niet

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:44

mie123gie schreef:
Ik meld even dat mij paardje is verkocht het klikte gewoon niet we hebben nu 2 jaar vol problemen achter de rug.ik piet trouwens nu al een jaar en hij heeft me altijd geholpen als een soort oom dus ik kan hem niks kwalijk nemen het werkte gewoon niet

dan hoop ik dat het met de nieuwe eigenaar beter klikt, en dat er voor jou ook een paard komt wat bij je past en waar je fijn mee kunt werken...

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:49

Hoi Meis

Ik weet niet of mijn antwoord überhaupt nog van pas komt maar bij deze.
Drie maanden geleden ben ik begonnen met longeren van mijn drie jarige paard.
Tot mijn grote verbazing maakte hij dezelfde fouten als mijn andere paard....
Gelukkig was ik actief in de weer met freestyle training van Emiel Voest.
Het niet luisteren aan de long, omkeren stoppen enzovoort bleek volledig aan mij te liggen!
Middels je lichaamstaal, houding en manier van werken, straal je zoveel uit waar je je niet van bewust bent.
Ik ben mij na 23 jaar in de paarden, gaan verdiepen in mijn lichaamstaal met resultaat.
Vorige week kon ik mijn 3 jarige paard zonder probleem in een binnenbak longeren, waar
een ander paard aan het rijden was terwijl het hagelde.
Daar had ik niet op durven hopen. Misschien is het goed om de dominantiestrijd eerst in een 15 bij 15 meter bak,
middels een leadrope en les aan te pakken. Laten we eerlijk zijn die lijn brengt altijd een hoop
lastige momenten met zich mee.

Ik ben bang dat je bij je volgende paard anders weer tegen dezelfde problemen aanloopt.
Nu ken ik jou en je paard niet maar mocht je daadwerkelijk tips willen, dan was dit er een van mij...

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:21

Sanneloes schreef:
Hoi Meis

Ik weet niet of mijn antwoord überhaupt nog van pas komt maar bij deze.
Drie maanden geleden ben ik begonnen met longeren van mijn drie jarige paard.
Tot mijn grote verbazing maakte hij dezelfde fouten als mijn andere paard....
Gelukkig was ik actief in de weer met freestyle training van Emiel Voest.
Het niet luisteren aan de long, omkeren stoppen enzovoort bleek volledig aan mij te liggen!
Middels je lichaamstaal, houding en manier van werken, straal je zoveel uit waar je je niet van bewust bent.
Ik ben mij na 23 jaar in de paarden, gaan verdiepen in mijn lichaamstaal met resultaat.
Vorige week kon ik mijn 3 jarige paard zonder probleem in een binnenbak longeren, waar
een ander paard aan het rijden was terwijl het hagelde.
Daar had ik niet op durven hopen. Misschien is het goed om de dominantiestrijd eerst in een 15 bij 15 meter bak,
middels een leadrope en les aan te pakken. Laten we eerlijk zijn die lijn brengt altijd een hoop
lastige momenten met zich mee.

Ik ben bang dat je bij je volgende paard anders weer tegen dezelfde problemen aanloopt.
Nu ken ik jou en je paard niet maar mocht je daadwerkelijk tips willen, dan was dit er een van mij...

heb ook veel aan de freestyle training van Emile Voest gehad. zou het ook zeker anderen aanraden..