Zoals de titel al zegt: Hoe leren jullie een jong paard / pony braaf zijn rondje te lopen aan de longeerlijn? Zou het leuk vinden om wat ervaringen en tips uit te wisselen.
Mijn jonge paard is redelijk angstig en heeft veel vertrouwen nodig. Ik doe nu eerst nog grondwerk en vrij longeren en lopen aan de hand zodat hij mij leert te volgen. Het vrij longeren doe ik zodat hij leert op mij te vertrouwen en naar mij terug te komen. Balkjes lopen vond hij ontzettend eng, dus heb dat samen met mijn ervaren paard gedaan. Ook op de manier van vrij longeren ik stuur dan het ervaren paard over de balk en het jonkie volgt. Heel handig, zo komt hij op een speelse manier toch over zijn angst heen.
Binnen het grondwerk systeem bestaan er oefeningen hoe je een paard correct op de cirkel kunt zetten. Daarbij heb je zeker ook lichaamstaal nodig, iets waar je in het loswerken en het lopen aan de hand al mee bezig bent. Zorg dat je bij het opzetten van de cirkel goed in het drijvende gebied (achter) van het paard blijft lopen, wanneer je te ver opschuift naar het leidend gebied (voor), is de kans groot dat ie naar je toe komt. Dat je een ervaren paard inzet om het vertrouwen van je jonge paard mbt bijvoorbeeld 'obstakels' inzet, is een goed idee. Paarden hebben in dat soort situaties veel steun aan elkaar. Succes!
Ik begin met een veulen al eens door deze een pasje voor me uit te sturen, gewoon eens een keer als het uitkomt. Een enkel pasje is genoeg, dan mogen ze weer volgen. Diertje leer zo dat praktisch is en een opdrachtje, geen straf (het wegsturen opzich kan daar wel voor gebruikt worden en merk dat pony's die gewoon meteen op een rondje moeten lopen hier wel eens moeite mee hebben). Meestal hou ik ze in beweging dus vraag ze een stapje vooruit, en beloon daardoor om van ze af te lopen zodat ik weer voor kom. Is dat ene stapje een makkie en het komt toevallig een keer zo uit, vraag ik rond hun 1/1,5 jaar eens een kwart rondje en dan mogen ze weer volgen. Ik laat ze bewust nog niet naar mij toe lopen maar loopt nog altijd zelf van ze weg oftewel ik hou de leiding en loop dan bewust nog een rondje door zodat het verschil in positie duidelijker is als wegsturen en terug komen. Dit omdat dezelfde dieren ook met kinderen werken en die onbewust verkeerde hulpen kunnen geven=pony op schoot. In het volgen zit dan dus ook nog een afstand die langzaam inloopt en het dier mag niet zomaar inhalen. Pas veel daarna vraag ik eens wat meer tot enkele rondjes tot een hele training.
Ceasar2015
Geplaatst: 22-12-12 16:24
Ik sluit me volledig aan bij NH_trainer. Dit is een hele fijne manier om de paarden voor te bereiden op het longeren. Wellicht kun je eens een les krijgen van iemand?
Josy1903
Geplaatst: 29-03-14 12:06
Hoi ik heb een jonge pony en wil beginnen met longeren maar ze wilt niet vooruit lopen.. hoe kan ik haar leren dat ze wel gewoon in een mooi rondje blijft lopen en niet stil blijft staan?