Twenters longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Twenters longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 10:59

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie hiervan vinden, het longeren van twenters.
Ergens heb ik een keer gelezen dat de pezen van een paard op 2-jarige leeftijd helemaal volgroeid en op zijn sterkst zijn en dat het dus eigenlijk jammer is dat we daar niks mee doen. (in de cross en draverijen weer wel)

Dus wat vind jij, al beginnen met longeren op 2-jarige leeftijd, of lekker volledig nog laten staan.

Eske_B

Re: Twenters longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:05

Ik zou hem nog zeker een half jaar laten staan. Longeren is erg belastend voor paarden, zeker omdat ze de hele tijd in een ronde lopen. Voor 2-jarigen is dat gewoon nog te zwaar, laat hem eerst nog even groeien :).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:09

en dravers lopen op een vlakke baan rechtuit, niet krappe rondjes in een bak of longeerring. Klein detail.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:32

Ik zou hem gewoon lekker jong laten zijn

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:36

Zolang je het niet dagelijks doet en langer dan een kwartier ofzo, zie ik er niet zoveel kwaad in. In de weide spelen ze immers ook en dat is bijna net zo belastend als 'op een krappe cirkel'. Je kan immers ook de hele bak gebruiken indien mogelijk. Als je dit 1 keer in de maand doet, zie ik er geen kwaad in. Maar dan heb ik het niet over bijzet e.d. Het paard zou nog niet aan het werk hoeven ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:44

Longeren heeft zeker geen voorkeur voor 2-jarigen bij mij. maar ik moedig loswerken in een bak (of roundpen met diameter van minstens 20 meter) wel aan alsmede lange wandelingen op harde grond. wel wanneer ze echt minstens 2 zijn, liever 2,5. Met loswerken heb je veel meer afwisseling (makkelijker van richting wisselen ook), in een bak ook meer rechte stukken en in een roundpen met zulke afmetingen is het veel minder krap en rond en daardoor veel minder belastend. Niet dwingen en druk uitvoeren, op eigen tempo laten lopen. De hele dag buiten op de wei, het liefst minstens licht glooiend tot bij voorkeur heuvelachtig landschap met ongelijke en afwisselende grond, daar krijg je sterke spieren en pezen van ;) en knoertharde hoeven :j als ik toch ooit de kans krijg om vele hectares aan te passen naar mijn wensen :oo

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:26

Ik zou de twenter nog lekker op wei laten staan met zijn vriendjes.
Geef zijn lichaam nog een beetje de tijd om zich verder te ontwikkelen.
Daarnaast onderschatten veel mensen longeren geloof ik, het is namelijk
best belastend voor een paard.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:30

Af en toe krijgen ze niets van hoor. Hier een longeerbak van 17 x 17 daar komen twenters gewoon in. Mijn jaarling gaat zodra ze 2 is ook gewoon naast mijn paard mee in het 2span tuig wat ruimer zetten zodat de merrie de wagen trekt, en de twenter voor spek en bonen mee loopt. Puur conditie training 2/3x per week 3 kwartier lekker recht toe recht aan. Worden ze sterk van :j

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:32

Als je los longeerd dus gewoon in de rijbak van 20x 40 zie ik er geen probleem in maar echt aan de longe zelf zou ik niet doen ivm de korte rondes lopen en de daardoor zware belasting van de benen.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:36

Develo schreef:

Geheel mee eens +:)+ :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:40

Wandelen, hardlopen, fietsen, handpaarden : Ja, lekker rechtuit en leren dat de wereld groter is dan bak/box/wei. Gehoorzaamheid kan je op die manier net zo goed trainen en de meeste stemcommando's ook.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:38

Develo schreef:

Want naast het longeren staan ze ook niet op de wei met soortgenoten. :Y)

Als je 1 keer in de maand ofzo longeert (dan wel zonder er iets op of er aan, gewoon om te leren dat het rondjes moet lopen) overkomt ze niets van. En dan bedoel ik ook geen uur, maar gewoon een kwartiertje warin ze ook nog wel zelf het tempo in de gang mogen bepalen. Daarbij kan je net zo goed lange lijnen mee pakken als dit in een rijbak is.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:58

Op een cirkel werken zie ik persoonlijk liever op een wat latere leeftijd, omdat er toch veel druk op de binnenbenen komt en daarbij de pezen toch aardig belast worden. Ik zie zulke paarden liever als handpaard op een wandeling. Zo leren ze om van het terrein af te gaan, netjes mee te lopen in verschillende tempo's en zorg je ook nog eens dat het lichaam door niet-intensieve beweging (zeg maar, duursport) goed doorbloed wordt. Nog een voordeel is dat je je paard aan verschillende 'enge' dingen laat wennen. Ideaal als je wat verder in de training bent.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:02

Volgens mij zijn de groeischijven met 2 jaar nog zeer actief en niet gesloten, daarom is longeren niet bevordelijk.
Ik vind dat er wel verschil is tussen je paard als ie richting 3 gaat eens een keertje een rondje te laten lopen aan de longe en een paard echt aan het werk zetten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:05

vind ik veel te vroeg. Ik heb mijn ruim 3.5 jarige merrie vorige maand zadelmak laten maken en ik pak haar medio maart verder op.

De andere driejarige zal komend voorjaar pas beleerd gaan worden.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:29

Ik zou hem nog lekker even laten staan. Longeren is wel iets heel anders dan de renbaan hoor, dat is een stuk rechtuit. Bij het longeren loopt het paard vrijwel geen rechte stukken.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:44

Ik ben er niet voor, ze zijn nog volop in de groei en ze worden snel te zwaar belast. Rennen en springen met vriendjes in de wei is heel anders. Daar bepaalt het dier zelf hoe zwaar hij zichzelf belast. Met longeren vraagt een overijverig persoon al snel veel te veel van de pezen. Er worden snel fouten mee gemaakt: te kleine cirkel, te lang op 1 hand, te lang en te vaak longeren enz. Renpaarden en dravers zijn vaak al kapot voor ze goed en wel 10 jaar zijn, omdat ze zo jong al zwaar worden belast. Ik vind dat dus juist geen argument om dan met een rijpaard ook maar zo vroeg te beginnen.
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 31-12-12 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:45

jorretje schreef:
Volgens mij zijn de groeischijven met 2 jaar nog zeer actief en niet gesloten, daarom is longeren niet bevordelijk.
Ik vind dat er wel verschil is tussen je paard als ie richting 3 gaat eens een keertje een rondje te laten lopen aan de longe en een paard echt aan het werk zetten.

:j

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:46

Ik zou hem nog lekker laten staan :j
Reden is al genoemd ;)

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:13

Ik ben het eens met de mensen boven mij, lekker laten staan en jong laten zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:17

Ik zou zeggen niet longeren maar wandelen/fietsen.rechtuit recht aan

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 08:56

en dan wil je je hengst voorbrengen op de hk.
Met 3 zijn de eisen het minst zwaar maar ook dan wordt toch wel heel wat verwacht van het dier. Later beginnen en met 4 gaan kan ook, maar dan heb je weer zwaardere eissen en dus ook zwaarder trainen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:08

lailapri schreef:
en dan wil je je hengst voorbrengen op de hk.
Met 3 zijn de eisen het minst zwaar maar ook dan wordt toch wel heel wat verwacht van het dier. Later beginnen en met 4 gaan kan ook, maar dan heb je weer zwaardere eissen en dus ook zwaarder trainen.

Leg het eens voor aan de instantie die de keuringen organiseert. Zij zijn de enigen die hier iets aan kunnen doen..maar of ze willen is vraag 2....dat is weer voer voor een ander topic denk ik..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:06

-> TVG