Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xSlvna schreef:Ik ken het, 2 en 3 jaar geleden in de zomer, paard deed niks voor me qua vhd, echt niks. Nu kan ze jambette met 4 benen, stijgeren op commando, blok (+ jambette), spagaat...
Les nemen als er iemand in de buurt zulke les geeft, anders klein beginnen;
- Paard achter je aan laten lopen (eerst met halster + touw) en onder het lopen af en toe een snoepje geven.
- Staan onder het wandelen, draven onder het wandelen.
- Wissel regelmatig van snoepjes, paard enthousiast houden.
- Jambette aanleren? Heb het bij 3 ponys aangeleerd door boven de knie te tikken met mijn hand, irritant (niet pijnlijk) gevoel waardoor ze hun been op tillen, gelijk belonen met snoepje en 'Goedzo' (denk eraan, enthousiast). Veel herhalen, voor en na het rijden even aan tikken en been oplaten tillen. De drie hier gingen erna met hun been 'slaan', wat nog nergens op leek, heb het na 2 weken zo gekregen dat ze hun been optillen tot ik de zweep neer laat of goedzo zeg
xSlvna schreef:Klopt, nogmaals het verschilt per paard, weet gewoon dat mijne het alleen doet als ik duidelijk erom vraag, als anderen het vragen (met zweep + stem) doet ze niks, ook niet als ik te dicht in de buurt sta, stel je voor ze raakt meEn het blijven dieren, zelfs paarden hier die het op zweepcommando doen, doen het ook als je niet kijkt of niks doet, mochten ze in de war zijn (veel vreemde mensen, stress od).
Liberty5 schreef:dankjewel, alleen ik heb het vandaag geprobeert maar hij blijft gewoon dood staaqn dus echt geen 1 beweging in het been dus toen zette ik hem op stal en pakte hem weer (pas over anderhalfuur) en toen vroeg ik het weer en neehoor helemaal geen reactie met me hand en de zweep geprobeert nergens antwoordde die op, toen pakte ik een fel kleurige zweep en toen tikte ik hem aan op ze been en toen ging die achteruitlopen
Liberty5 schreef:ik ben vandaag en gister de hele dag even lekker bezig geweest vanwege het weer nu snapt die het en hij kan ze been echt heeeeel hoog doen iets van 1 meter en hij kan nu ook achteruit lopen op commando en hij kan ook likken op commando en de zweep vast pakken op commando hij leert snel alleen we moeten nog even werken aan het achteruit lopen want hij loopt vaak scheef naar achteren
ik ben nu ook bezig met de buiging ik zal even een foto plaatsen van de buiging #1stekeer