paard wil helemaal niks doen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xRiiannex

paard wil helemaal niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:02

hallo, mijn paard wil helemaal geen 1 vhd ding doen nu is het 1 vraag hoe kan je hem dan het beste vhd aanleren want hij wilt helemaal niks doen maar dan ook niks

NikkivanOlst

Re: paard wil helemaal niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:52

Misschien eens lesnemen?

Of googlen ;)

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:53

Wat bedoel je met vhd?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:54

Vrijheidsdressuur waarschijnlijk :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:54

Wubbo schreef:
Wat bedoel je met vhd?

Ik gok vrijheidsdressuur.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:55

Uitzoeken wat je verkeerd doet zodat je paard gaat snappen wat je bedoelt.

Succes.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:00

Het beste is toch lessen nemen denk ik, want misschien geef je onbewust de foute aanwijzingen ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:06

Ik doe geen vd maar als je hulp wil van hier is het wel belangrijk om meer info te geven. Je paard doet niets, maar nog veel belangrijker wat vraag jij en wat doe jij? En wat wil jij dat je paard daarop gaat doen.
Want ik kan natuurlijk ook voor mijn paard gaan staan en zeggen "liggen" maar ja dat snapt een paard natuurlijk niet. Dus je zult toch specifieker moeten zijn als je hierbij hulp wil. Dus wat jij wil dat je paard eigenlijk doet en hoe jij dat dan vervolgens gaat vragen/aanleren?

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:07

Inderdaad les nemen. En mischien wat meer informatie er over te zoeken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:16

Ik ken het, 2 en 3 jaar geleden in de zomer, paard deed niks voor me qua vhd, echt niks. Nu kan ze jambette met 4 benen, stijgeren op commando, blok (+ jambette), spagaat...
Les nemen als er iemand in de buurt zulke les geeft, anders klein beginnen;
- Paard achter je aan laten lopen (eerst met halster + touw) en onder het lopen af en toe een snoepje geven.
- Staan onder het wandelen, draven onder het wandelen.
- Wissel regelmatig van snoepjes, paard enthousiast houden.
- Jambette aanleren? Heb het bij 3 ponys aangeleerd door boven de knie te tikken met mijn hand, irritant (niet pijnlijk) gevoel waardoor ze hun been op tillen, gelijk belonen met snoepje en 'Goedzo' (denk eraan, enthousiast). Veel herhalen, voor en na het rijden even aan tikken en been oplaten tillen. De drie hier gingen erna met hun been 'slaan', wat nog nergens op leek, heb het na 2 weken zo gekregen dat ze hun been optillen tot ik de zweep neer laat of goedzo zeg :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:34

xSlvna schreef:
Ik ken het, 2 en 3 jaar geleden in de zomer, paard deed niks voor me qua vhd, echt niks. Nu kan ze jambette met 4 benen, stijgeren op commando, blok (+ jambette), spagaat...
Les nemen als er iemand in de buurt zulke les geeft, anders klein beginnen;
- Paard achter je aan laten lopen (eerst met halster + touw) en onder het lopen af en toe een snoepje geven.
- Staan onder het wandelen, draven onder het wandelen.
- Wissel regelmatig van snoepjes, paard enthousiast houden.
- Jambette aanleren? Heb het bij 3 ponys aangeleerd door boven de knie te tikken met mijn hand, irritant (niet pijnlijk) gevoel waardoor ze hun been op tillen, gelijk belonen met snoepje en 'Goedzo' (denk eraan, enthousiast). Veel herhalen, voor en na het rijden even aan tikken en been oplaten tillen. De drie hier gingen erna met hun been 'slaan', wat nog nergens op leek, heb het na 2 weken zo gekregen dat ze hun been optillen tot ik de zweep neer laat of goedzo zeg :)

Paard achter je aan laten lopen en snoepjes geven heeft weinig zin hoor :P
Een paard leert vanzelf dat als hij bij jou blijft dat je leuke dingen gaat doen :)

Snoepjes wisselen? Gewoon lekker bixjes, appeltjes of worteltjes, allang prima! En zorg ervoor dat je minimale hoeveelheden voert, het is puur voor de smaak :)

Begin eerst eens met clickeren, voerweigeren en targetten. Daarnaast bij de jambette beter niet je hand gebruiken, je hebt van die paarden die érg fanatiek maaien en jou dus een flinke tik kunnen geven. Met behulp van een clicker en een zweep kun je veel veiliger werken -> de zweep tussen knie en koot licht tikken = eerste reactie van een paard zijn been verplaatsen/optillen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:39

Beloningen bedoelde ik :o
En met het handgebruik bij jambette, het paard van de TS is niet enthousiast, doet niks, dan ik met de hand tikken fijner, althans bij de mijne wel, tot ze eenmaal 'Jambette' onder de knie had en het al doet als ik met mijn finger knip en na haar been wijs :)
Verschilt uiteraard per paard, bij de blije shire moet ik niet proberen pas te zeggen in de buurt van zijn been, want dan breek ik bijna 100% zeker weten wat... :\

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:50

En daarom werk ik altijd met zweep bij de jambette... Geen beengezwaai op wijs commando, ken een berg met mensen waar al ongelukken zijn gebeurt :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:25

Klopt, nogmaals het verschilt per paard, weet gewoon dat mijne het alleen doet als ik duidelijk erom vraag, als anderen het vragen (met zweep + stem) doet ze niks, ook niet als ik te dicht in de buurt sta, stel je voor ze raakt me :') En het blijven dieren, zelfs paarden hier die het op zweepcommando doen, doen het ook als je niet kijkt of niks doet, mochten ze in de war zijn (veel vreemde mensen, stress od).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:27

xSlvna schreef:
Klopt, nogmaals het verschilt per paard, weet gewoon dat mijne het alleen doet als ik duidelijk erom vraag, als anderen het vragen (met zweep + stem) doet ze niks, ook niet als ik te dicht in de buurt sta, stel je voor ze raakt me :') En het blijven dieren, zelfs paarden hier die het op zweepcommando doen, doen het ook als je niet kijkt of niks doet, mochten ze in de war zijn (veel vreemde mensen, stress od).

En dieren blijven ook dieren als het gaat om eten :))
Ze gaan graag oefeningen misbruiken en heb genoeg paarden in handen gehad die op een beweging die maar op wijzen leek met benen rond gaan gooien :)

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:22

dankjewel, alleen ik heb het vandaag geprobeert maar hij blijft gewoon dood staaqn dus echt geen 1 beweging in het been dus toen zette ik hem op stal en pakte hem weer (pas over anderhalfuur) en toen vroeg ik het weer en neehoor helemaal geen reactie met me hand en de zweep geprobeert nergens antwoordde die op, toen pakte ik een fel kleurige zweep en toen tikte ik hem aan op ze been en toen ging die achteruitlopen :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:28

Liberty, je paard moet natuurlijk eerst wel leren wat hij moet doen, zo te horen heeft hij geen idee.
En jij eigenlijk ook niet, als ik het zo lees, dat is niet erg, want alle begin is moeilijk, maar dan is VD lesje,
of als dat niet kan een goed VD boek lezen over hoe het moet misschien wel handig.

Snapt hij wat een beloning is? En ben jij snel genoeg met belonen?
En heeft hij al wel een VD oefening geleerd, want dat moet natuurlijk eerst, het zit er niet voorgeprogrameerd in.
Als ik het zo lees wil je dat hij met een voorbeen zwaait?
Paard kan niet zomaar snappen dat ie met een voorbeen moet zwaaien als je hem met zweepje aantikt,
dat zal hij eerst wel moeten leren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:38

Liberty5 schreef:
dankjewel, alleen ik heb het vandaag geprobeert maar hij blijft gewoon dood staaqn dus echt geen 1 beweging in het been dus toen zette ik hem op stal en pakte hem weer (pas over anderhalfuur) en toen vroeg ik het weer en neehoor helemaal geen reactie met me hand en de zweep geprobeert nergens antwoordde die op, toen pakte ik een fel kleurige zweep en toen tikte ik hem aan op ze been en toen ging die achteruitlopen :o

Als je helemaal nog niets voor elkaar krijgt met je paard begrijpt hij jou gewoon niet en zeker niet dat je wat van hem wil.
Dan ga je niet beginnen met jambette.
Je moet met een hele makkelijke oefening beginnen, waarbij je dan ook nog gaat kijken wat voor jouw paard makkelijk is.
Sommige paarden beginnen zelf te schrapen, dan kan je daarmee aan het werk.
Sommige flemen snel, dan kun je daar wat mee.
Ga dus eerst eens je paard observeren en dan eerst eenvoudige oefeningen doen.
Kijk eens hier, daar staan ook filmpjes en uitleg, daar kun je vast iets vinden om mee te beginnen.
http://www.everyoneweb.com/nalanta/

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 23:37

ik ben vandaag en gister de hele dag even lekker bezig geweest vanwege het weer nu snapt die het en hij kan ze been echt heeeeel hoog doen iets van 1 meter en hij kan nu ook achteruit lopen op commando en hij kan ook likken op commando en de zweep vast pakken op commando hij leert snel alleen we moeten nog even werken aan het achteruit lopen want hij loopt vaak scheef naar achteren :)
ik ben nu ook bezig met de buiging ik zal even een foto plaatsen van de buiging #1stekeer
Afbeelding

romyolya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:15

ik ben nu ook bezig met VHD.
begin eerst met de makkelijke dingen zoals flemen.
als dat goed gaat zou je ook kunnen leren op comando achteruit lopen enzz en zo steeds vedder.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:02

Liberty5 schreef:
ik ben vandaag en gister de hele dag even lekker bezig geweest vanwege het weer nu snapt die het en hij kan ze been echt heeeeel hoog doen iets van 1 meter en hij kan nu ook achteruit lopen op commando en hij kan ook likken op commando en de zweep vast pakken op commando hij leert snel alleen we moeten nog even werken aan het achteruit lopen want hij loopt vaak scheef naar achteren :)
ik ben nu ook bezig met de buiging ik zal even een foto plaatsen van de buiging #1stekeer

Op 1 dag??? 8)7
ga je nu niet veel te snel? :x

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:40

2 dagen nu 3 dagen , nou hij toont niet aan dat die het niet wilt en als die dat zou doen zou ik gewoon mee stoppen en volgende dag weer veder gaan

Valeriexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:12

Rustig aan doen, eerst moet je het paard laten weten wat jij wilt en daar heb je de tijd voor nodig, veel opzoeken, en misschien een lesje nemen. Niet ineens dagen achter elkaar, variatie is ook goed hoor' ;)