Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Vudress schreef:Bij Divoza heb je een kaptoom voor 28 euro.
Ik zou overigens gewoon longeren met een normaal trenshoofdstel en een manier van bijzetten als slofteugel, touwtjes of een ouderwetse bijzetteugel. Rijtechnisch leer je een paard niets aan met een kaptoom wat met een trens onmogelijk is.
Kaptooms zijn naar mijn idee voornamelijk handig met stoute/sterke paarden die fris zijn en die wat gecontroleerd mogen freewheelen.
Indomitable schreef:Ik longeer er sinds 2 jaar met deze kaptoom. Ik heb hem ook ergens anders besteld via internet. Oud stalgenootje had hem via kaptoom.nl besteld en ze zijn identiek aan elkaar alleen in prijs scheelde het bijna de helft.
Je moet inderdaad wel even oefenen en het is fijn om begeleiding te hebben. Ik gebruik hem tevens met de dubbele longe.
Air schreef:xmarliez: Uuuuuh... geen aanleuning met een kaptoom? Klinkt toch alsof je het zelf over van voor naar achter hebt ipv. achter naar vorenJe verhaal is vaag.
Ik zou voor een weens kaptoom gaan, zonder ijzer in de neusriem. Snap niet zo goed waarom mensen graag ijzer in de neusriem willen hebben.
Lusitana hier op bokt verkoopt weense kaptomen. Zie haar profiel
RianneH schreef:xMarliez, ik begrijp het ook niet helemaal. Je kan toch juist heel goed van achter naar voren werken aan de longe?
Wat je vraagt is ook een bovenlijn die ontspant, buikspieren die aanspannen en buiging om op het rondje te lopen.
xmarliez schreef:Je wilt je paard graag trainen aan de longeerlijn. Ga dan eens na wat je daar precies mee wilt bereiken?
Longeren kun je zien als voorbereiding voor het rijden, als je een jong paard hebt of als training zonder ruitergewicht om zo het paard eigenlijk dezelfde training te geven vanaf de grond als dat het paard onder het zadel krijgt. Ook kun je een paard dat de verkeerde opleiding gehad heeft 'omscholen' door middel van longeren.
Ik ga er nu even vanuit dat jij je paard wilt trainen vanaf de grond in combinatie met het rijden.
Waarom denk je dan aan longeren met kaptoom? Wat heeft dat voor jou voor meerwaarde of beter gezegd, andere waarde dan met een gewoon hoofdstel? Je zegt dat je rijdt met bit, dus waarom niet ook je paard vanaf de grond trainen zoals je in het zadel doet?
Je hebt bij het longeren, met enkele of dubbele longe dezelfde hulpen nodig als die je onder het zadel gebruikt. De hele en halve ophouding, je been (zweep) alleen heb je geen zit. Maar met een kaptoom werk je op de neus en via een bit in de mond, dit is veel verfijnder maar ook duidelijker voor een paard. Daarnaast kan er geen aanleuning ontstaan als je werkt met een kaptoom, daar is het namelijk veel te stug en hard voor.
Kortom, wat train je met deze manier van trainen? Ik denk zelf niet veel anders dan een paard op de voorhand laten gaan en het zo stijver en onregelmatiger maken. Aan de andere kant, het paard leert zijn rondje en door het 'ondertreden' lijkt het alsof er wat gebeurd. Maar een paard trainen is zoveel meer dan ondertreden. En wat heb je aan ondertreden als er geen aanleuning, voorwaartse drang en een voorwaarts gaand paard is?
Nu lijk ik misschien negatief. Maar LVO, lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden (toch?) wat houdt dat in en wat bereik je er mee? Lengtebuiging of halsbuiging, wat wordt het? voorwaarts neerwaarts? is dat een vaste positie of iets wat je paard altijd moet willen doen, voorwaarts neerwaarts willen strekken maar wat niet direct hals laag en lang betekend? ondertreden? heb ik al genoemd, wat heb je daar aan als je paard van voor naar achter wordt getraind in plaats van achter naar voren? Dus de voorwaartse drang en het voorwaartse gaan wordt ontnomen en daardoor de aanleuning en het 'nageven'.
xXLianneXx schreef:xMarliez heb je wel eens mensen aan het werk gezien met een kaptoom?
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/551875_421168831262735_617463665_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/486422_420943064618645_1511593424_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/430062_439829896063295_1406753714_n.jpg
xmarliez schreef:xXLianneXx schreef:xMarliez heb je wel eens mensen aan het werk gezien met een kaptoom?
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/551875_421168831262735_617463665_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/486422_420943064618645_1511593424_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/430062_439829896063295_1406753714_n.jpg
Hou op, schei uit
Wat zie je hier? Een strak, gespannen, van voor naar achter gaand paard. Die vast zit door de 'lichtheid'![]()
Sterker nog, ik heb niet alleen mensen gezien die werkte met de kaptoom, ik heb het zelf een hele tijd gedaan.
Het is gewoon onmogelijk door te rijden en longeren met een losse verbinding. Wat zeg ik? verbinding, er is niet eens verbinding omdat de teugels los gelaten worden maar af en toe even aan getrokken worden onder het mom van 'halve ophouding'.
ijssnuiver schreef:xmarliez schreef:Je wilt je paard graag trainen aan de longeerlijn. Ga dan eens na wat je daar precies mee wilt bereiken?
Longeren kun je zien als voorbereiding voor het rijden, als je een jong paard hebt of als training zonder ruitergewicht om zo het paard eigenlijk dezelfde training te geven vanaf de grond als dat het paard onder het zadel krijgt. Ook kun je een paard dat de verkeerde opleiding gehad heeft 'omscholen' door middel van longeren.
Ik ga er nu even vanuit dat jij je paard wilt trainen vanaf de grond in combinatie met het rijden.
Waarom denk je dan aan longeren met kaptoom? Wat heeft dat voor jou voor meerwaarde of beter gezegd, andere waarde dan met een gewoon hoofdstel? Je zegt dat je rijdt met bit, dus waarom niet ook je paard vanaf de grond trainen zoals je in het zadel doet?
Je hebt bij het longeren, met enkele of dubbele longe dezelfde hulpen nodig als die je onder het zadel gebruikt. De hele en halve ophouding, je been (zweep) alleen heb je geen zit. Maar met een kaptoom werk je op de neus en via een bit in de mond, dit is veel verfijnder maar ook duidelijker voor een paard. Daarnaast kan er geen aanleuning ontstaan als je werkt met een kaptoom, daar is het namelijk veel te stug en hard voor.
Kortom, wat train je met deze manier van trainen? Ik denk zelf niet veel anders dan een paard op de voorhand laten gaan en het zo stijver en onregelmatiger maken. Aan de andere kant, het paard leert zijn rondje en door het 'ondertreden' lijkt het alsof er wat gebeurd. Maar een paard trainen is zoveel meer dan ondertreden. En wat heb je aan ondertreden als er geen aanleuning, voorwaartse drang en een voorwaarts gaand paard is?
Nu lijk ik misschien negatief. Maar LVO, lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en ondertreden (toch?) wat houdt dat in en wat bereik je er mee? Lengtebuiging of halsbuiging, wat wordt het? voorwaarts neerwaarts? is dat een vaste positie of iets wat je paard altijd moet willen doen, voorwaarts neerwaarts willen strekken maar wat niet direct hals laag en lang betekend? ondertreden? heb ik al genoemd, wat heb je daar aan als je paard van voor naar achter wordt getraind in plaats van achter naar voren? Dus de voorwaartse drang en het voorwaartse gaan wordt ontnomen en daardoor de aanleuning en het 'nageven'.
En daarom is het dus belangrijk om te leren HOE je moet longeren, zowel aan de dubbele lange lijnen als aan de enkele lijn, op de kaptoom. Ook aan de enkele longe kun je paard in balans leren lopen, mits de hulpen aangeleerd worden bij zowel paard als trainer op een juiste manier.
Inderdaad het ondertreden van het binnenachterbeen is belangrijk, maar wel op de juiste manier. Dus naar het zwaartepunt toe, niet erover, ernaast e.d. Maar ook de balans op de schouders, valt het paard over de binnen of de buitenschouder en hoe los ik dit op een correcte manier op zonder aan het hoofd te zitten. De buiging in rondom de ribbenkast(heel simpel door even met je zweepje te wijzen)
En hoppa je hebt een een super licht paard in balans aan de longe lopen.
Persoonlijk vind ik het longeren aan de enkele lijn een fijne en welkome afwisseling om het paard lekker voorwaarts/neerwaarts(en nee voorwaarts neerwaarts is niet per definitie op de voorhand) en zo zonder ruitergewicht even te kunnen bewegen. Het werken aan de hand, maar ook het werken aan de dubbele lange lijnen, zijn beide heel fijn om het paard te trainen en gebruik ik naast het rijden en longeren aan de enkele lijn ook regelmatig. Maar dat is toch wezenlijk anders dan het werken aan de enkele lijn, er moet dan meteen veel meer en het paard is veel meer te modelleren. Wat fijn is, maar soms niet altijd nodig.
ijssnuiver schreef:xmarliez schreef:Hou op, schei uit
Wat zie je hier? Een strak, gespannen, van voor naar achter gaand paard. Die vast zit door de 'lichtheid'![]()
Sterker nog, ik heb niet alleen mensen gezien die werkte met de kaptoom, ik heb het zelf een hele tijd gedaan.
Het is gewoon onmogelijk door te rijden en longeren met een losse verbinding. Wat zeg ik? verbinding, er is niet eens verbinding omdat de teugels los gelaten worden maar af en toe even aan getrokken worden onder het mom van 'halve ophouding'.
Hmm die laatste foto vind ik ook niet heel fijn beeld geven. De andere 2 dan weer wel.
Als ik mijn pony longeer(en jawel op de kaptoom), heb ik een heel fijne lichte contactverbinding via de lijn. De pony loopt op lichaamstaal om mij heen en dus heb ik niet de lijn/kaptoom/het hoofd nodig om hem op de cirkel te houden. Hierdoor kan ik deze gebruiken voor andere dingen, keertje hand een beetje omhoog liften om het gewicht terug te plaatsen en alle hulpen voornamelijk op intentie.
Dus ik heb wel degelijk een contactlijn, maar wel super licht en ontspannen.