Bij aan galopperen bokken en rennen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Bij aan galopperen bokken en rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 23:52

Hoi hoi

Vandaag was nu voor de tweede keer een beetje aan het oefenen met mijn paardje(Parelli).
Alleen heeft hij de gewoonte bij het aan galopperen te gaan bokken en rennen.
Met longeren met dubbele longe doet hij dit niet!

Naar mijn idee is dat omdat ik hem best achter zijn kont aan moet zitten om hem een beetje snel te laten reageren op mijn hulp en hier word hij boos van.
Ik zit nou dus weer met de blaren in mijn handen(ja stom ik moet handschoenen aantrekken) en vraag me af hoe dit op te lossen.

Ik had zijn touwhalster om en wou hem met leadrope om mij heen een beetje laten draven en dat ging heel goed dus denk even galopperen en toen trok hij die door mijn handen dus heb maar een longeerlijn gehaald.

Tips please?
Laatst bijgewerkt door D_Desteny op 20-12-12 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Re: Bij aan galopperen bokken en rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:08

VNA >> TVG

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:01

Het kan heel goed zijn dat je paard nog niet voldoende balans heeft om op dat formaat cirkel te galoperen. Je leadrope is als het goed is korter dan de longeerlijn en als je paard nog wat aan kracht/balans mist, kan dat bokken en rennen tot gevolg hebben.

Wat ook goed is om te bekijken, hoe is je lichaamshouding als je de galophulp gebruikt? Geef je misschien onbewust juist het signaal om van de cirkel af te rennen?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:08

Als het gebrek aan kracht/balans is zou hij het dan aan de dubbele longe niet ook moeten hebben?

Pfoeh hoe moet ik me dat voorstellen?
Hij gaat altijd eerst snel draven en dan heb ik ondertussen al 3 keer het signaal gegeven dus dan zet ik even duidelijker door en dan gaat hij dus bokken en rennen.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:13

Dat hij eerst sneller gaat draven is ook een teken dat hij nog niet voldoende balans heeft om op dat formaat cirkel te lopen :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:20

Bedoel je dat je de tweede keer grondwerk aan het doen bent? Of uberhaupt nog maar voor de tweede keer met je paard aan het werk bent.. (ik ga in mijn reactie uit van het eerste)

Een paard mag best bokken naar de carrotstick, hij geeft aan dat hij het niet eens is met wat er gebeurt of het niet begrijpt. Dit kan dominantie zijn of angst. Ik zou even doorzetten en als hij weg wil rennen korte rukjes aan je leadrope geven ten teken te moeten stoppen/zachter te moeten gaan. Ook al maakt hij maar 1 pasje galop meteen belonen. Je kunt het ook oefenen zonder lijn in de bak zodat ze je tekens en overgang begrijpt zonder dat meteen op de moeilijke cirkel te moeten doen.

Maar wat hierboven staat kan ook heel goed, dat het galoperen op een kleine cirkel te moeilijk is. Wat dat betreft zou ik eerst genoegen nemen met stap en draf bij het grondwerken totdat het paard meer vertrouwen heeft in de oefeningen. Tweede keer grondwerk is nog maar heel kort!!
Zorg dat het een succes blijft en ga niet te snel.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:27

D_Desteny schreef:
Als het gebrek aan kracht/balans is zou hij het dan aan de dubbele longe niet ook moeten hebben?

Pfoeh hoe moet ik me dat voorstellen?
Hij gaat altijd eerst snel draven en dan heb ik ondertussen al 3 keer het signaal gegeven dus dan zet ik even duidelijker door en dan gaat hij dus bokken en rennen.

De dubbele longe werkt begrenzend en kan hem net dat beetje extra hulp geven wat hij anders nog mist. Bovendien, is je cirkel aan de leadrope toch vaak kleiner dan aan de dubbele longe. Hoe kleiner de cirkel, hoe meer balans gevraagd word.

Edit: Hij begrijpt de galophulp wel goed? Het is niet door niet snappen dat hij heel hard gaat draven?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:39

Freya6: 2de keer grondwerk longeren en werken met hem doe ik nu zo 8 jaar ongeveer.

Longeerlijn of leadrope maakt trouwens niet uit hij doet aan beide dit bokken en rennen en naar mijn idee is dit uit dominantie
Wij hebben net een nieuwe longeerbak en ik weet eigenlijk niet waarom maar we mogen niet longeren zonder lijn, het commando begrijpt hij denk ik wel aangezien hij het aan de dubbele longe wel goed doet zelfs vanuit stap.

Ijssnuiver: Ik denk wel dat hij het snapt aangezien hij het aan de dubbele goed doet ook vanuit stap.

Eigenlijk denk ik dat zijn dominantie waar ik nu nog niet goed mee om kan gaan onze band altijd al in de weg heeft gestaan.

En eerlijk is eerlijk ik heb dit paard van mijn ouders gehad in 2004 het is nooit mijn droompaard geweest en de echte klik wat je soms hoort van mensen die hebben wij niet.
Toch is het in de omgang een schat van een paard alleen in het werk behoorlijk koppig en dominant, en wil ik wel voor hem vechten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:53

Ik denk eerder dan het onbalans(of iets in jou eigen lichaamshouding) is dan dominantie. Als hij daadwerkelijk dominant is, zie je dat in veel meer dingen terug en niet alleen in het werk.

Als jij duidelijk bent in je hulpen en deze altijd op dezelfde manier consequent kunt opbouwen, klinkt het mij nog steeds als onbalans in de oren. Want paarden gaan dan bokken omdat ze bang zijn om anders om te vallen. Probeer eens of het anders is als je met een langere lijn werkt.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:05

Dingen telkens maar weer proberen is dat dominant?
Ik moet bij dit paard echt onwijs duidelijk zijn en kan niet al heeft hij het eenmaal geleerd hierin verslappen want dan neemt hij me in de zeik.

Hij mag mij bijvoorbeeld niet voorbij lopen maar moet schuin achter mij lopen, loopt hij mij wel voorbij dan zet ik hem achteruit. Na een week probeert hij het echter gewoon weer.

Aan een langere lijn doet hij het ook onze oude longeerbak is namelijk groter als de meeste longeerbakken en kan de longeerlijn helemaal uitgerold hebben en dan doet hij het ook. Dan zou ik dus een nog langere lijn moeten hebben maar het is ook weer zo des te verder hij bij me vandaan is des te meer schijt heeft hij aan me, dan gaat hij gewoon in een sukkel drafje lopen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:20

Dan werk je dus niet met een leadrope zoals je in je op zei. Deze zijn namelijk korter dan een longeerlijn ;) .

En nee dat is niet dominant zijn, dat is vragen of jij zeker bent van je zaak. Als je paard altijd iets heeft mogen doen (bewust danwel onbewust), zal dit ook een patroon zijn wat doorbroken moet worden en dat kan even tijd worden. Als je dan maar duidelijk en consequent blijft, zul je snel merken dat het gedrag minder word en overgaat.
Dan zal je merken dat als er iets in de omgeving veranderd, je paard weer terug kan vallen in een oud patroon. Paarden denken in plaatjes, dus ieder plaatje is weer anders.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:29

In eerste instantie had ik wel een leadrope maar aangezien hij die door mijn handen trok en die toen dus te kort was heb ik me longeerlijn gepakt. Leek mij niet echt de bedoeling dat meneer los liep.
En eerder werkte ik wel met een longeerlijn omdat ik nog niet bezig was met grondwerk dat is pas sinds een week ofzo.

Dat niet voorbij lopen zit er al vanaf het begin af aan in, dat was volgens mijn vorige stalhouder belangrijk daar hij ook nog behoorlijk hengstengedrag vertoonde.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:33

Wat ook nog wel eens wil helpen bij de renners is er juist zelf nog een schepje boven op te doen. Een pony van mij vond rennen ook heel leuk in galop aan de longe, tot ik besloot dat als hij graag wou rennen dat hij dan ook best zou rennen ~~}> Was de lol er voor hem snel af.

Bokken na de zweep/stick accepteer ik niet. Zweep/stick is namelijk een verlenging van jezelf, en na mij bokken mag hij uiteraard ook niet.

En hoe streng zet je hem terug als hij je voorbij loopt? Misschien een keer wat harder aanpakken?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:54

Dat zou ik eens kunnen proberen.
Het bokken wil ik ook niet accepteren maar hoe krijg ik dat er weer uit?

Dat ligt er aan hoe erg hij mij voorbij loopt 2 passen bijvoorbeeld is 5 terug ongeveer denk ik.
En in mijn houding ben ik dan denk ik duidelijk genoeg aangezien ik hem niet hoef aan te raken of aan te tikken.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:08

Als paard bokt naar de zweep krijgt ie een tik van de zweep.

Paard wat mij constant voorbij loopt geef ik vaak een mep met het halstertouw. Alleen achteruit zetten is voor sommige paarden niet genoeg.

Mijn paarden klinken wel heel zielig zo :P Gelukkig is het streng zijn maar even nodig, en heb je daarna hele fijne opgevoede paarden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:34

Monster_tos schreef:
Wat ook nog wel eens wil helpen bij de renners is er juist zelf nog een schepje boven op te doen. Een pony van mij vond rennen ook heel leuk in galop aan de longe, tot ik besloot dat als hij graag wou rennen dat hij dan ook best zou rennen ~~}> Was de lol er voor hem snel af.

Bokken na de zweep/stick accepteer ik niet. Zweep/stick is namelijk een verlenging van jezelf, en na mij bokken mag hij uiteraard ook niet.

En hoe streng zet je hem terug als hij je voorbij loopt? Misschien een keer wat harder aanpakken?

Bokken naar de zweep of stick kan in eerste instantie uit angst komen, vandaar dat ik het schreef. Als het nieuw is en het paard is angstig weet hij soms niet beter dan zichzelf te verdedigen door te slaan. In dat geval zorgt de lengte van de leadrope en de stick als verlengstuk dat je zelf veilig bent.
Als een paard dominant gedrag laat zien (mijn eigen paard heeft daar ook snel de neiging toe) dan is dat (zoals ik denk) door een gebrek aan leiderschap, niet vanuit onwil maar vaak vanuit angst vanuit jouzelf. Kan dat kloppen? In je profiel las ik dat jullie ook een beetje een voorgeschiedenis hebben met angst. Heel begrijpelijk overigens want ik heb dit zelf ook.
Eigenlijk vraagt een paard in zo'n situatie; ben jij wel een goede leider? Zorg jij er wel voor dat ik deze situatie overleef? En dan kan hij je leiderschap testen door zelf dominant gedrag te laten zien. Hij zal immers om te overleven óf op jou moeten kunnen vertrouwen óf zelf de touwtjes in handen nemen. En in dat spel kom je samen terecht.
Toevallig heb ik net les gehad in NH grondwerk en precies op dit punt iets nieuws geleerd, namelijk niet bang worden maar duidelijk de leiding nemen.
Toch denk ik dat het oefenen met galoperen op de cirkel een te grote taak is voor jullie beiden op dit moment en is het wellicht verstandiger om het leiderschap eerst met andere 'spelletjes' te oefenen.

Jammer dat jullie klik er niet 100% is, ligt ook aan de persoonlijkheid van je paard, heb je wel eens iets gelezen over horsenality's? Daarin staan verschillende karakters van paarden beschreven en vallen dingen soms wonderbaarlijk op zijn plek.
Ik zou mijn verzorgpaard ook niet hebben uitgekozen in eerste instantie, juist vanwege dat dominatie ding. Maar nu is het zo leerzaam gebleken en zijn de momenten dat we winst boeken nog 100x zo leuk.

Ik raad je aan level 1 van Parelli op parelliconnect.com te gaan volgen, het is de eerste 30 dagen gratis en daarna 7,95 per maand en je kunt ieder moment opzeggen. En een lesje of demo van een NH instructeur is ook super leerzaam.
Ik merk dat ik en mijn paard veel meer plezier krijgen in alles wat we samen doen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 22:17

Freya6: Ik denk niet dat het uit angst is. En dat kan kloppen ik dacht eigenlijk altijd wel dat ik wel zelfverzekerd was in de omgang en alleen met rijden niet. Het is niet dat ik echt angstig voor hem ben en nerveus word als hij gek doet en geef hem echt wel op zijn flikker maar misschien geeft mijn lichaam toch spanning/tegenstrijdige signalen af?

Horsenality's heb ik nooit iets over gelezen heb je daar misschien wat uitleg over?

Dat was ook mijn idee ik heb alleen geen creditcard en zocht eigenlijk wat meer materiaal om me in parelli te verdiepen voordat ik een creditcard enzo moet aanschaffen.

Net heeft een vriendin van me hem gelongeerd en heeft hij niet gebokt met aanspringen. :(
Zij is zelfverzekerd en staat sterk in haar schoenen dus het zal dan toch aan mij liggen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 12:30

Ik heb net om te beginnen het boek Natural-Horse-Man-Ship van Parelli besteld aangezien dat gewoon kan op Bol.com.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:58

*\o/* *\o/* *\o/*

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:18

Je geeft in je openingspost aan dat je je paard behoorlijk achter zijn broek aan moet zitten om 'm in galop te krijgen. Dit gaat vaak gepaard met veel energie vanuit jou bewust of onbewust, iets wat je in het gedrag van je paard kunt terugzien. Paarden spiegelen de houding/energie/gevoel van mensen erg duidelijk. Jij geeft op dat moment veel energie, wellicht ook wat spanning, door en dat uit zich bij het paard in bokken en rennen. Je zult merken als je houding meer ontspannen is, het paard ook rustiger zal reageren.
Succes met je bestelling trouwens, goede zet ;)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 17:04

Is heel logisch wat je zegt en dat ervaar ik ook wel maar ik denk dat hij niet in galop gaat als ik niet even duidelijk ben hier in. Hoe los ik dat dan op?

Het boek is binnen en heb nu via MP de Get Started dvd tweedehands gekocht en hoop dat die snel binnen is. Als ik beide dingen even goed bestudeerd heb denk ik wel dat ik lid ga worden van de Parelli website en dan kan ik ook gaan bestellen.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:41

Goed om te horen dat je je bewust bent van je houding en gevoel. In het loswerken kun je het paard zo trainen dat het aanspringt in galop puur op bepaalde lichaamstaal. Om het aan te leren zou je optioneel eventueel nog een stemhulp erbij kunnen gebruiken, die je later dan weer weglaat als het paard de lichaamstaal kent. Wellicht zou je iemand kunnen vragen je hierbij te helpen bijvoorbeeld een instructeur.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 02:14

De Get started DVD heb ik inmiddels bekeken maar om hem echt goed te snappen wil ik hem sowieso nog 1 keer zien. Het boek ben ik ook aan het lezen.

Momenteel let ik erg op mijn houding/lichaamstaal en ik moet zeggen dat mijn paard sindsdien nog maar 1 keer gebokt heeft. Het gaat al beter tussen ons het voelt veiliger ik voel meer begrip naar elkaar toe en meer liefde tussen ons. Al met al maken we al vorderingen :D

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 03:00

Goed te horen dat je al verbetering hebt gemerkt, op alle vlakken. Zowel op relationeel level als bewustwording van je houding. Suc6 de komende tijd!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:34

Joehoe, echt heel erg leuk, hoop dat je nog veel van hem kan leren en jullie samen weer lol kunnen maken. Succes!