Vandaag had ik mijn eerste NH- leservaring. Maureen van Bokt kwam bij mij langs om me te helpen met Freya.
Het was erg leerzaam vond ik, wat me het meest opviel was dat Maureen erg rustig was en bleef tijdens het spelen met Freya, wat echt spelen was. Ze nam duidelijk de leiding maar op een vriendelijke manier.
Ik denk toch vaak dat NH betekent alleen maar aardig doen tegen je paard, maar dat is zeker niet het geval. Het duidelijk zijn, waarbij Maureen me liet zien dat de stick heel belangrijk is als aanwijsinstrument was voor Freya echt een sleutel.
Mijn vraag was vooral hoe ik Freya (een left brain i) meer 'wakker' kan krijgen. En Maureen liet me zien dat dit door afwisseling mogelijk is, Freya niet alleen op de cirkel te circlinggamen, maar door de hele bak, met rondjes rondom pilon, over balkjes en door een wat smallere gang, en veel overgangen maken.
Ik heb de hele tijd met een bigsmile zitten kijken hoe ze het voor elkaar kreeg Freya lekker te laten draven, sturen en laten stoppen. Zodra ze iets meer vroeg van Freya merkten we dat Freya even wilde uitproberen wie de dominantie bezat.
Maar waar ik vroeger leerde met een schreeuw of hey oid mijn paard te corrigeren, deed zij dat uiterst subtiel met positie-inname en carrotstick als aanwijzing.
Wauw echt een aanrader, ik heb in korte tijd zoveel meer geleerd dan wanneer ik alleen bezig ben, ook om te zien hoe iemand anders met mijn paard werkt.
En resultaat is trots op Freya, dankbaar naar Maureen en een heleboel nieuwe inzichten en oefenmateriaal.
Laatst bijgewerkt door Kaula op 20-12-12 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast op verzoek van de TS