Hoe shet enthousiaster krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Hoe shet enthousiaster krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:53

Beste Bokkers,

Sinds een klein jaartje ben ik begonnen met VD met mijn shetlander, Jacky. Het gaat goed, maar langzaam, dit laatste vind ik persoonlijk niet zo erg, liever alles rustig aan. Hij kent nu al enkele dingen zoals: achteruit, jambette, schudden, kusje geven, zweep pakken (oppakken lukt nog niet zo gemakkelijk), op het blok, spagaat en begin compliment (moet nog véél aan gewerkt worden, maar dit doen we uitermate rustig, dit is zijn eerste zwaardere oefening en ik wil hem de tijd gunnen) Ik ben al erg trots op hem dat hij het zo goed doet, als hij weet dat hij mag werken voor voedsel wordt hij enthousiaster, maar dit is vooral bv bij schudden enzovoort. Bij achteruit, volgen/stoppen, spagaat en spelen is hij dan weer niet enthousiast en dat vind ik jammer, want ik zou graag met hem door de wei dollen en hem weer 'jonger' doen voelen ( :') )

Jacky is nu zo'n 20 jaar en je merkt dat hij een ouwe chagrijn wordt, tov de andere paarden, maar ook zijn enthousiasme voor dingen lijkt te minderen. Terwijl ik gewoon wéét dat hij echt nog kwiek is (je moest 'm dit weekend door de wei zien racen, jeetje.. := )

Hoe het dus bij het spelen verloopt: Oren in de nek, een beetje met tegenzin volgen en als ik hem een beetje uitdaag springt hij eens opzij. Ik mag van geluk spreken als hij meedraaft, galop heeft hij nog nooit gedaan. Het kan trouwens ook aan de ondergrond liggen, want de wei waarop ik nu VD deed is een lichte helling en idd niet gemakkelijk dus (ik heb haast geen echt vlakke weilanden helaas) Wat denken jullie? Moet ik hem meer tijd gunnen? Moet ik sneller tevreden zijn?

Ik heb nu alles zo'n beetje uitgetypt, maar ik zal proberen om voor filmmateriaal te zorgen zodat het probleem wat duidelijker zichtbaar is voor jullie. ;)

Alvast bedankt!

Heb nog een foto gevonden van iets langer geleden. Hierbij dus ook zelfde probleem, oren naar achteren en niet echt enthousiast of blij.. Hier heb ik de laatste keer wel niet geVD't (dit is in mijn achtertuin, helaas is deze niet groot genoeg en heb ik dus een plaatsgebrek. Op de foto's had ik het even gedaan mits gemak en omdat de prikpaaltjes er toch nog stonden..)
Afbeelding

troi

Re: Hoe shet enthousiaster krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:09

Tja, sommigen pony's vinden er gewoon geen donder aan.. Maar goed dat hoeft niet natuurlijk. Is ze gezond? Kan het zijn dat bewegen onprettig is voor haar? Ook omdat je zegt dat ze sjacherijnig doet naar haar kuddemaatjes. Op de foto lijkt ze trouwens ook erg dik, als ze dunner is dan zal ze fitter worden want dan hoeft ze minder mee te nemen. Dus afvallen is ook een goed idee.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 12:05

Het is een hij :o Hij is idd aan de dikke kant, maar ik slaag er niet in om hem netjes op gewicht te krijgen. Hij staat voor de sulky en we doen regelmatig langere ritten (wat hij héérlijk vind!) met buitenrijden met mijn broertje is hij ook pittiger. Vrijspringen doet hij ook graag en met veel plezier. Dus ik denk niet dat het aan 'pijn' zou liggen..

En chagrijnig tov de kuddemaatjes; dit gebeurt vooral tijdens het eten, vroeger liet hij zich doen, maar hij is stilletjes aan wat dominanter geworden en durft nu aan tonen dat hij het niet leuk vind.

Maar, ik doe VD juist als leuke afwisseling en de rest vind hij geweldig. Maar hij is gewoon niet zo enthousiast als de paarden die ik hier zie. Vroeger was ik zijn ruiter, we hadden veel plezier en crossten er op los, maar kleine meisjes worden groot en mijn broertje is helaas nog iets te klein en hij heeft er snel genoeg van.

Hier trouwens een recente foto in zijn wintervacht. Hij zit ook dik in zijn vacht, dus even rekening mee houden.
Afbeelding
Dit was vorig jaar
Afbeelding

We gaan trouwens overschakelen naar voer waar minder suikers inzitten. (De Pavo Care4Life)

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:08

Moeilijk te zeggen, ik vind het erg dik en hij moet wel keer op keer al zijn gewicht mee slepen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:15

Als al die andere dingen wel goed gaat zal het idd zeker niet aan zijn gezondheid liggen. Dan vrees ik dat je pown er 'gewoon' niks aan vindt.. Qua formaat vind ik hem nog wel echt fors hoor. Graasmaskertje en maar een handje krachtvoer?? Zo te zien is het een paardje dat al het voer heel efficient omzet naar vetjes hi hi hi

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 12:24

Ja, hij is té dik, maar hoe kan ik hem voldoende laten afvallen?

Longeren met dit weer is uit den boze, ik wil niet dat hij zijn benen breekt.. Vrijspringen hetzelfde en ik heb geen goed en veilig springmateriaal en helaas momenteel ook het geld er niet voor ( := ), met mennen kan ik nu wel weer aan de slag gaan nu ik eindelijk vakantie heb, maar ik ben té vaak afhankelijk van andere mensen en bovendien mag ik niet eens op straat mennen mits ik nog geen 16 ben. Piste heb ik hier (nog) niet in de buurt, er is hier wel een hoefsmid komen wonen die een piste ging aanleggen, maar die ligt er helaas nog niet. De enige plekken waar ik met hem iets kan doen is dus op straat of in 't weiland die er momenteel glad bij ligt.

Ik las hier op bokt dat mensen met hun shetters gingen fietsen, dit heb ik ook al geprobeert alleen trok hij mij voort en vond ik het levensgevaarlijk.. Ik probeer hier geen excuses te zoeken mensen, maar dit is de waarheid. Ik heb helaas niet zo veel hier aan huis en ik moet het doen met de dingen dat ik heb... :( Ik baal hier ook van, want ik had ook gewoon graag in een bak willen trainen. (Geloof me, hier zijn er wel meerdere in de buurt, maar de ene is van een heel drukke manege waar ik niet meer welkom ben blijkbaar, ik ben weggegaan mits ik ontevreden was zonder iets te zeggen en als ik mijn gezicht daar toon lopen ze achter mijn rug over mij te zeiken, andere zijn helaas privé) Ik heb ook al over een bijrijdster gesproken tegen mijn moeder, maar dit wilt ze niet, ze wilt niet dat er ongelukken gebeuren en dat wij er dan verantwoordelijk om zijn..

Hij krijgt ongeveer een handje voer, het wordt gestrooid op het hooi en het voer zelf is al 'Light' of een dieetmix. Toch zitten er nog 14% suikers in terwijl er in de Pavo slechts 9% zitten, dus ik vind het wel proberen waard. Paarden worden er ook beter door, naar het schijnt, dus ik wil het zéker proberen!

Graasmasker had ik ook al voorgesteld, maar momenteel staat er hier gewoon haast geen gras op het weiland, dus zou gek zijn dat hij daar echt vet van wordt. Ze krijgen 24/7 ruwvoer, s'ochtends en s'avond handje voer en voor de rest staan ze 24/7 buiten met inloopstal. Ook wou mijn moeder absoluut geen graasmasker kopen omdat ze het 'zielig' vond.. Ik ben er wel voor, want beide shets mogen het wel gebruiken.. Het is hier gewoon allemaal gemakkelijk gezegd, maar het gedaan krijgen?? Ik heb vervelende ouders (die wél van paarden houden hoor, begrijp me niet verkeerd) om te overtuigen dat iets goed is.

Ik ben er mij zeker van bewust dat ze te dik staan en probeer een oplossing te zoeken, alleen vind ik deze moeilijk. Vandaar dat ik ook dit topic gemaakt heb.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:32

Tja, dat is idd erg lastig en meer beweging gaat dan idd niet lukken. Zou je de hoeveelheid ruwvoer niet kunnen verminderen? Dat zijn dan aardig wat kilo's die het ponytje wegwerkt. Maar dan moeten zijn kuddegenoten ook toe kunnen met minder eten natuurlijk.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:36

Ik vindt m persoonlijk veel te dik, moet al zijn gewicht mee dragen daar kan een pony ook terughoudener door zijn.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 12:54

Ik weet wel dat hij te dik is mensen, en dat hoef je niet meer te zeggen, zeg dan op zen minst hoe ik de spekkies er dan kan af werken in mijn situatie?

En idd Troi, de Tinker moet meer ruwvoer hebben dan de shetters natuurlijk, dus dat is erg lastig. Het kan zijn dat ik binnenkort 2 stallen ter beschikking heb en dan kan ik wel proberen ze apart te voeren zodat ze elk hun gepaste hoeveelheden krijgen. Deze zomer wordt er beton gelegd voor de stal en kan ik wel een slowfeeder voorzien zodat ze het rustiger eten en dus beter verteren.

Maar het vermageren en de afwisseling was trouwens ook een rede waarom ik juist begon met VD. Omdat het eens iets anders is..

Mijn vingers jeuken om met hem aan te slag te gaan, en het is verschrikkelijk dat ik eigenlijk niets kan doen. Tenzij ik natuurlijk toch gewoon met hem ga mennen op straat... ? Dillema's, verschrikkelijk zijn ze..

Edit; Ik zal trouwens zien of ik vandaag wat VD kan doen met hem, zodat jullie ook beeldmateriaal hebben.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 17:50

Sorry voor dubbelpost, kon niet meer gewijzigd worden..

Goed ik heb beeldmateriaal. Er zijn enkele stukjes uitgeknipt, mist er daar niets speciaal gebeurde en het filmpje anders 10 minuten duurde. Het ging op zich lekker vandaag. Ik had eens stukken wortel gebruikt voor de verandering, hier reageerde hij enthousiast op, helaas soms iets té. Dus ik denk dat ik me toch weer ga houden aan bix. Het volgen ging prima, wel was hij erg klef en kwam hij op sommige stukken té dicht bij. Ik heb de indruk dat de oren achteruit zijn door dominantie, kan dit? Op een bepaald moment lijkt hij me te willen happen, dit doet hij ook in kuddeverband, om de rest op te 'jutten'. Het compliment ging erg lekker vandaag, is natuurlijk nog begin, maar hij steunde er prima op, gewicht netjes op de achterhand ook! Heb het slechts één keer gevraagd, maar dat was voldoende vond ik. Toen ik het filmpje bekeek dacht ik ook van 'tjeeee, die is echt té dik!', in het echt leek het meestal wel meevallen, maar toen ik dit bekeek := Er moet écht iets aan gedaan worden, want dit gaat niet de goeie richting uit.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:18

Ik zal je pony iets minder voer geven en ik weet niet wat voor weiland maar ik zal stukjes afzetten in het weiland zodat hij meer kan eten', want ik vind persoonlijk de pony veel te dik

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 18:41

Ik wééét dat hij veel te dik is, dat hoeft niet meer gezegd te worden.. :roll:

Dit is het grote weiland, in de winter wordt deze niet verdeelt in stukken, omdat ze er maar héél af en toe op mogen. Op het andere weiland staat zo goed als geen gras en slechts één van de overige twee weilanden wordt ook af en toe gebruikt, maar hier staan de geiten ook wel eens op. In de zomer wordt de wei weer verdeelt, omdat er dan te veel gras is ;)

Minder voedsel moet lukken, moet dan wel ff de ouders duidelijk maken dat ze hem weer minder moeten geven (dit hebben ze een tijd gedaan, maar de laatste tijd krijgt hij weeral meer van hun. Ik geef de paarden ook af en toe eten, we wisselen af, mijn ouders en ik) Probleem is dat mijn ouders het snel 'zielig' vinden dat er zo weinig gras is en meer geven dus..

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:43

Jackytje schreef:
Ik wééét dat hij veel te dik is, dat hoeft niet meer gezegd te worden.. :roll:

Dit is het grote weiland, in de winter wordt deze niet verdeelt in stukken, omdat ze er maar héél af en toe op mogen. Op het andere weiland staat zo goed als geen gras en slechts één van de overige twee weilanden wordt ook af en toe gebruikt, maar hier staan de geiten ook wel eens op. In de zomer wordt de wei weer verdeelt, omdat er dan te veel gras is ;)

Minder voedsel moet lukken, moet dan wel ff de ouders duidelijk maken dat ze hem weer minder moeten geven (dit hebben ze een tijd gedaan, maar de laatste tijd krijgt hij weeral meer van hun. Ik geef de paarden ook af en toe eten, we wisselen af, mijn ouders en ik) Probleem is dat mijn ouders het snel 'zielig' vinden dat er zo weinig gras is en meer geven dus..

Mijn pony krijgt alleen in de winter krachtvoer, ze is ook veel te dik maar de helft van haar is ook spieren.
het is sowieso niet zielig, in de zomer krijgt ze 2 handjes in de week bix en de rest alleen hooi en gras.
maar moet lukken om je paardje aftevallen;)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 18:55

Ik vind het ook niet zielig ;) Maar mijn ouders dus blijkbaar wel en het tegendeel is moeilijk aan hun verstand te brengen, haha. In de zomer krijgen ze hier ook minder, geen tot weinig hooi en dus vooral gras. Ik probeer hem nu al een tijd te laten afvallen maar er is geen tot weinig succes. Toen ikzelf nog met hem reed vroeger, was hij natuurlijk slanker en meer bespierd. Ik ben van mening dat het veranderen van het voedselpatroon niet zo veel uitmaakt, het is vooral beweging dat hij moet krijgen. Maar laat dat nou de laatste maanden haast een onmogelijke taak zijn door al die drek en modder..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:32

Mijn pony is ook lang te dik geweest en het gaat nu eenmaal niet over 1 nacht ijs dat afvallen. Zou ook niet goed zijn, want een paard hoort bijna de hele dag te kunnen eten, dus op streng dieet zetten is echt not done. In de winter scheelt het dat ze niet zoveel gras eten maar heb je vaak weer het probleem dat je ze minder kunt laten bewegen. Fietsen werkt heel goed, maar is wel iets wat je moet oefenen en waar niet elke pony geschikt voor is. Maar ik zie dat je hem ook voor de sulky hebt dus misschien daar nog wat vaker mee op pad. Maar ook je voerschema nog eens goed onder de loep nemen kan veel helpen. Wat voor soort hooi krijgt ie? Voordroog/kuil of langstengelig graszaadhooi? Het laatste is over het algemeen meer geschikt voor Shetlandpony's omdat ze er langer op moeten kauwen maar er minder voedingswaarde in zit. Verder zijn er tegenwoordig veel verschillende soorten krachtvoer te vinden waar echt een minimale hoeveelheid suikers en melasse in verwerkt zitten. Je zou evt. ook nog over kunnen schakelen op een gewone vitaminebrok waar nog minder energie (en dus suikers) in zitten. Maar let dan wel op je trainingsschema, bij meer arbeid hebben ze over het algemeen wel wat krachtvoer nodig om energiek te blijven.
's zomers kun je een hoop doen met beperkt grazen. Een graasmasker doet vaak wonderen en als het mogelijk is, is het vaak ook heel handig om ze een deel van de dag/nacht op een zandpaddock met hooinet/slowfeeder te hebben. Door het in netten te doen doen ze langer met hun hooi en morsen ze minder. Maar vooral, je hoeft minder te geven maar ze zijn er toch lang mee bezig, wat er weer voor zorgt dat de darmen bezig blijven maar hij niet teveel binnen krijgt. Wel opletten dat ze het hooi dan niet teveel van de grond moeten eten dat kan zandkoliek tot gevolg hebben. Het gras in Nederland is nu eenmaal voor veel sobere (pony)rassen veel te voedingsrijk en eten ze zichzelf letterlijk tonnetje rond als je ze gewoon hun gang laat gaan, met alle (schadelijke) gevolgen van dien.

Wat betreft het VDen, want daar gaat je topic eigenlijk over. Ik heb hier 4 pony's staan waarvan er 2 echt wild enthousiast worden als je met ze gaat VDen. Bij de andere 2 hoef je er eigenlijk niet mee aan te komen. Ze kunnen wel wat kunstjes, en bepaalde dingen gaan nog wel, maar verder tonen ze weinig interesse of krijg je inderdaad dat happerige dominantachtige gedrag. In principe kun je elke pony VD leren, maar dat wil niet zeggen dat ook elke pony het even interessant en leuk vindt. Dus misschien het gewoon af en toe blijven doen als afwisseling en verder uit gaan zoeken wat hij nog meer leuk kan vinden naast het rijden.

Succes in elk geval! ook met het afvallen van je pony want het is echt wel heel erg nodig, gelukkig heb je dat zelf ook goed in de gaten!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 17:04

Bedankt voor het zéér nuttig bericht. :) Meer op pad met de sulky moet lukken, zeker nu ik meer tijd heb (tijdens de schoolweken is dat erg lastig, want na school is het te snel donker in de winter, dus kan ik enkel woensdagnamiddag, zaterdag en zondag) Deze zomer wordt er een paddock aangelegd met verharde ondergrond en ietwat later misschien zand. Hier kunnen ze dan staan bij slecht weer. Er zou idd ook een slowfeeder komen. Wij voeren trouwens langstengeling graszaadhooi :) Ik veronderstel dat het gras in BE wel even erg zal zijn? Alhoewel er hier echt haast géén spriet meer staat. Vroeger hadden we die grote wei niet en stond ie volgens mij even tonnetje rond.. Volgens mij is het eerder een giga hooibuik dat hij heeft. Zijn ribben zijn namelijk makkelijk voelbaar, ondanks de dikke vacht. En zo is ie altijd al geweest, niet heel veel vet aan de nek, maar vooral op de achterhand en de buik zelf. Maar zijn ribbetjes bleven dus altijd goed voelbaar.

Het VDen gaat al een stuk beter heb ik de indruk :) Hij is toch al iets enthousiaster. Bovendien heeft mijn vriendin vorige keer met hem gelangelijnt, dit ging super en hij had er volgens mij ook wel plezier in. Ik ben er nog niet erg handig mee, maar ik zal haar eens tips vragen.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:29

ik ga veel met mijn pony wandelen, ik heb nl min of meer hetzelfde probleem als jij, veel te veel modder, snel dik... En wij zijn nog maar bij het begin van mennen, dus kan ik zeker niet alleen, moet altijd iemand meegaan. Enige dat nog over schiet om beweging te kunnen geven: (lange) wandelingen, en mee lopen mijn conditie is er ook al op vooruit gegaan :)

DaisyKick14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:39

Mijn shetland was ook veel te dik, maar na lange tijd VD+longeren om de dag +1xper week rijden ging het stukken beter :) (dat 1xper week was omdat ik aan de grotere kant ben) misschien een goede tip ;)
En ik vind opzig dat je pony niet zo heel erg saggerijnig overkomt, misschien zou je iets meer afwisseling moeten doen, zo word het leuker voor hem, een soort van verassing (doe ik ook met mijn paardje) :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:46

als het echt niet eraf wil mischien naar DA voor afslankplan ofzo :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:46

waarom is er geen paarden dietiste? zal vast veel vraag naar zijn

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:52

Jackytje schreef:
Bedankt voor het zéér nuttig bericht. :) Meer op pad met de sulky moet lukken, zeker nu ik meer tijd heb (tijdens de schoolweken is dat erg lastig, want na school is het te snel donker in de winter, dus kan ik enkel woensdagnamiddag, zaterdag en zondag) Deze zomer wordt er een paddock aangelegd met verharde ondergrond en ietwat later misschien zand. Hier kunnen ze dan staan bij slecht weer. Er zou idd ook een slowfeeder komen. Wij voeren trouwens langstengeling graszaadhooi :) Ik veronderstel dat het gras in BE wel even erg zal zijn? Alhoewel er hier echt haast géén spriet meer staat. Vroeger hadden we die grote wei niet en stond ie volgens mij even tonnetje rond.. Volgens mij is het eerder een giga hooibuik dat hij heeft. Zijn ribben zijn namelijk makkelijk voelbaar, ondanks de dikke vacht. En zo is ie altijd al geweest, niet heel veel vet aan de nek, maar vooral op de achterhand en de buik zelf. Maar zijn ribbetjes bleven dus altijd goed voelbaar.

Ja het wisselt natuurlijk per weiland, maar over het algemeen kun je stellen dat het gras in NL en Belgie voor veel sobere pony's te voedingsrijk is :j Zeker wanneer het ook koeienland is, of dat is geweest.
Dat je de ribben nog kunt voelen zegt helaas niet alles. Ten eerste is hij al 20, en dan zie je die bouw wel vaker, bij pony's die iets meer op leeftijd raken. (alles gaat een beetje hangen :Y) ) En daarbij kan het per paard ook wisselen waar ze hun vet opslaan. Dit is trouwens wel een heel nuttig topic ervoor: [VS] [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?
Een hooibuik kan hoor, maar als ik de foto's zo bekijk heeft ie toch ook wel wat overtollige vetkilo's die er wel af mogen :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:58

Eliine schreef:
Jackytje schreef:

Ja het wisselt natuurlijk per weiland, maar over het algemeen kun je stellen dat het gras in NL en Belgie voor veel sobere pony's te voedingsrijk is :j Zeker wanneer het ook koeienland is, of dat is geweest.
Dat je de ribben nog kunt voelen zegt helaas niet alles. Ten eerste is hij al 20, en dan zie je die bouw wel vaker, bij pony's die iets meer op leeftijd raken. (alles gaat een beetje hangen :Y) ) En daarbij kan het per paard ook wisselen waar ze hun vet opslaan. Dit is trouwens wel een heel nuttig topic ervoor: [VS] [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?
Een hooibuik kan hoor, maar als ik de foto's zo bekijk heeft ie toch ook wel wat overtollige vetkilo's die er wel af mogen :)

Haha, tuurlijk, mogen zeker enkele vetjes eraf :+ Wou met hem aan het werk, helaas heel weinig kunnen doen door de feestdagen én het str*ntweer hier op dit moment. Alle paden liggen veel te glad en te modderig. Regen onderweg vind ik niet erg, maar tijdens het poetsen is ander verhaal (heb geen droge plek om hem te poetsen) Ik heb een workshop vetscoren gezien op HE. Héél interessant. Die man die sprak was een Belgische 'paardendieetist '. Heb er wel een stuk uitgeleerd. Momenteel staan de paarden trouwens niet op gras. (Alles is weer lekker blub geworden door de regen :( )