[AR] Mag je met enkelspan met 2 grooms rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shetties

Mag je met enkelspan met 2 grooms rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:07

Aangezien ik het op internet en in het reglement niet kon vinden (kijk er denk ik overheen) en de helpdesk van de KNHS nu dicht is, stel ik de vraag maar hier omdat ik er toch wel benieuwd naar ben :)

Mag je met een enkelspan pony combinatie met 2 grooms rijden?

Het gaat hier om een onderlinge indoor marathon, maar wel volgens de regels van de KNHS.
Laatst bijgewerkt door shetties op 17-12-12 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:08

Kortweg: Nee, dat mag niet. Alleen vanaf tweespan.

shetties

Re: Mag je met enkelspan met 2 grooms rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:08

Dat is jammer...

Bedankt voor het snelle antwoord! :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:23

Idd, mag niet, staat op blz 100, artikel 573 punt 1.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:25

Ik vraag me dan ook af; waarom zou je dat uberhaupt willen?
Die 2e groom is ook weer extra ballast............... en juist met een enkelspan pony zit je daar niet op te wachten lijkt mij.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:49

Bedankt Dennis, dan heb ik er toch overheen gelezen. Ik ga het gelijk even opzoeken!

Joyce, ik wil juist wat extra ballast omdat de pony de wagen wel erg makkelijk trekt. En zeker op hogere snelheden vind ik wat extra gewicht wel fijn, maar dan zal er dus gewoon een zwaarder iemand achterop moeten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:09

Of je kar verzwaren....voor elk probleem bestaan meerdere oplossingen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:37

Hihi, besef nu pas dat jij het bent, Eline. Had dat helemaal niet in de gaten, stom!

Maareh, ik weet niet met welke wagen je dan gaat rijden, maar kun je je dan niet vraagtekens zetten bij de wagen in kwestie?
Roos trekt mijn wagen ook makkelijk maar niet té makkelijk. Al denk ik wel dat ik met een 2span 'roosjes' op hoge snelheid toch wel een zwaardere wagen zou moeten hebben.......

Malaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:08

wedstrijdgericht niet maar recreatief wel

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 00:33

Haha Joyce dacht ik al :P

Nou het is namenlijk zo, een vriendin van mij heeft een C pony waar ik ook mee rij en men.
Het is een ervaren pony voor de wagen, maar ze heeft zelf geen geschikte wagen voor iets zoals een indoor marathon. Nu heb een leica voor mijn shetten en hij past daar ook voor, dus daar rij ik al mee rond (gewoon buiten). Nu wilde ik voor de leuk mee doen aan een oefen indoor met die pony en mijn wagen, maar omdat ik niet voor iemand anders pony mijn wagen ga verzwaren (en daarnaast wordt hij dan te zwaar voor mijn pony's), was mijn plan om 2 grooms achterop te nemen.
Natuurlijk zal ik niet zo hard gaan dat het onverantwoord is, en hij trekt de wagen goed, maar niet té makkelijk :)

Hoe groot is Roos eigenlijk?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:40

Ahah, nu snap ik 'm beter ja, haha, waarom je dat zou willen. Want inderdaad, té licht is ook weer niet goed... en als je het voor een keertje even op die manier kan oplossen, kan ik het wel snappen dat je zoiets overweegt.

Roos is, onofficieel gemeten (Elien en ik hebben eens haar stokmaat samen opgemeten) ongeveer 1.18m/1.20m. Is mij verkocht als ong. 1.22m. maar dat haalt ze niet.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 00:44

Ik ga even kijken wat kan zonder al te moeilijke dingen te hoeven doen, en anders gaat het gewoon niet door :)

Ja deze pony is wel wat groter, maar voor wat recreatief rijden en zo'n onderlinge indoor gaat het prima.
Roos is wel een mooi maatje voor je wagen :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 00:58

Hmm, ja lastig........ weet niet wat de reglementen zeggen over verzwaring met gewichten, maar dat lijkt me ook een beetje link omdat je dan natuurlijk ook gaat klooien met de balans en gewichtsverdeling v/d wagen....

Roos past er idd voor 't plaatje beter voor dan mijn shetmerrie Ot, al trekt die hem ook gemákkelijk in enkelspan. De rolweerstand is gewoon erg laag, dus trekt wel lekker weg.
Qua maat zou íets groter dan Roos, tot ong. C pony denk ik, ook nog wel lukken. Maar of dat ook qua gewicht zou kunnen weet ik niet, als je het hebt over echt rijden en dan ook wedstrijd en snelheid maken.

Edit: ik heb jou volgens mij afgelopen jaar zien rijden met de intocht van de paarden4daagse Epe, en volgens mij reed jij toen met die oranje-achtige Kraaywagen, kan dat kloppen? Is die dan ook van jou, of dat niet?
Die wagen stond paar jaar terug nl. op Paard & Koets en naar aanleiding van die wagen, heb ik toen mijn huidige wagen besteld.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 01:06

Ja precies, en de wagen is zo gemaakt dat hij een goede ligging heeft met (een) groom(s) achterop :)

Mijn pony's zou ik er echt niet voor zetten ik enkelspan (grootste is 1.03), maar in 2-span is het een fijne wagen.

Klopt, dat was ik inderdaad met die wagen en die C pony heb ik daar ook voor staan, en met deze wagen wil ik dus ook de wedstrijd gaan doen.
Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:14

Aha! Ja technisch was hij volgens mij nét ietsje anders dan de mijne........... ? Maar die van jou is toch ook geen 'echte' Leica, toch???

Ik vraag me nu echt af of die van jou dan echt zwaarder zal trekken/rollen dan de mijne. Ik kan hem zelf met 2 pinken verplaatsen, mijn shetmerrie van 1.02m. trekt hem met gemak in enkelspan. Op 't asfalt en harde zandwegen rolt hij eigenlijk gewoon mee in draf en valt er nauwelijks te trekken. Tuurlijk is het wel zwaar trekken met echt zware ondergrond en dan merk je wel dat Roos hem nét wat beter kan trekken dan Ot, maar ook voor bos en marathon trekt Ot hem prima.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 00:01

Het is wel een echte leica, hij staat zelfs op de voorbeeld cd ;)

Naja, laat ik het zo zeggen, hij loopt super licht, maar toch zal ik niet snel mijn pony van 1.03 er alleen voor zetten.
Vooral op de zwaardere stukken in het bos vind ik dat niet eerlijk. Maar dat is ook per pony verschillend, ik heb ook een vrij smalle pony :)