Ik lease een 8 jarige ruin (we vermoeden dat het een draver is, maar hij si altijd recreatief gereden).
De eigenaresse heeft hem nu bijna 1 jaar (en ik lease hem ook al van die tijd), maar het heeft 4maand geduurd voor hij relaxed op zijn weide kon staan (samen met de andere pony dat ik lease).
In het begin was er niets mee aan te vangen en hij kon niets meer (door de stress reageerde hij echt op niets, geen enkele hulp je kon hem zelf niet longeren en hij verschoot bij een vallend bladje van de bomen).
Nu is hij al hard veranderd en na 20 min goed actief rijden en soepel maken loopt hij aan de teugel en nageefelijk (nog niet helemaal hoe het hoort maar het is al hard verbeterd tegenover vroeger). Maar hij is heel slecht in verhouding en heeft een slechte conditie. NU kunnen we hem ook longeren.
We zouden hem in het voorjaar graag doorrijden (hij kent echt alleen maar de basis).
We willen nu al aan zijn spieren en conditie beginnen werken. Maar nu vroeg ik me af, wat is het beste voor hem? Ik hoor van alles, ook nadelen en er zijn zoveel verschillende manieren.
Hij staat 24/7 buiten en we rijden op een smalle (ong 10m), maar lange weide (je kan dus enkel kleine voltes maken). Er is nog wel een stuk dat groot genoeg is, maar voor de moment ligt het veel te slecht en als hij er 5min op zou lopen zit hij door de modder te ploeteren.
Nu zijn we wel bezig met het verkeersmak maken (maar dit gaat nog wel lang duren (aangezien hij vanaf hij 1stap buiten zijn vertrouwde omgeving zet, hij verstijfd, hij is wel braaf, maar hij kis een blok spanning, geen enkel cel in in zijn lichaam is ontspannen). Eens hij verkeersmak is kan hij mee naar een grote buitenpiste die heel het jaar door goed ligt.
Het is zelf een zeer kijkerig paardje, dat meer al genoeg energie heeft (maar hij is wel rustig), Van nieuwe dingen in zijn vertrouwde omgeving word hij wel een beetje zenuwachtig maar als hij het eenmaal kent is het geen probleem, nieuwsgierig is en graag voor je werkt.
Het hoeft niet perse longeren te zijn, zolang het maar zijn conditie verbeterd en zijn spieren sterker maakt. Zodra hij verkeersmak is gaan we beginnen met lange wandelingen buiten maken.
Even een paar fototjes zodat jullie zijn 'bespiering'

Zo was hij in het begin (ook veel te mager en hij zag er echt ongelukkig uit)
https://lh4.googleusercontent.com/-KiI7 ... 252023.JPG
Het rijden helemaal in het begin in de piste: (ik heb er helaas geen recente foto's van)
https://lh5.googleusercontent.com/-WCCl ... 252015.JPG
Deze zomer:
(Hij was iets té ontspannen aan het eten

https://lh6.googleusercontent.com/-7M4y ... 520034.JPG
En nu (nog helemaal vuil

Als hij op rust staat zie je echt duidelijk dat zijn achterhand echt groot is tegenover de rest van zijn lichaam.
Hij krijgt voldoende eten (vooral veel hooi), en is gezond volgens de DA. Hij komt gewoon moeilijk aan en deze zomer is zijn buik vanachter beginnen uitzetten (door veel eiwitrijk gras) maar op zijn ribben komt maar geen vet.
Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!