Mijn merrie gooit zich helemaal vast op rechterhand, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Robizzle

Mijn merrie gooit zich helemaal vast op rechterhand, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:06

Hoihoi!

Ik heb sinds een maandje een Friese merrie van 6 jaar.
Ze is al vanaf haar derde jaar onder het zadel.
Ik ben heel blij met haar en ze heeft echt een superkarakter! :o

Er is alleen één 'probleempje'. Zodra ik op de rechterhand rijd, gooit ze zich helemaal vast.
Dan geeft ze totaal geen stelling (af en toe zelfs stelling zoals ze op de linkerhand doet, helemaal krom dus).

Ik oefen dit al door haar op een volte te zetten en dan de volte steeds kleiner te maken. Heel af en toe lukt het dan een klein stukje, maar dan buigt ze weer de andere kant op met haar hals.

Heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? Als ik wat meer druk op mijn rechterhand geef, valt ze meteen naar binnen.
Dit is ook haast niet tegen te gaan met mijn binnenste been/een zweep.

Ik kreeg al tips om met bijzet te gaan longeren, zodat ze wat losser zou komen.. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar zou dit iets kunnen zijn?

Alvast bedankt :)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:16

Misschien eerst een keer een goede osteopaat laten komen om haar wat losser te maken en dan veel longeren (afhankelijk van de bevindingen en advies). Ik zou eerder voor dubbele longe kiezen, want dan kun je haar regelmatig 'los laten' en dan kan ze eventjes ontspannen, met een bijzet loopt ze continue in die houding en dat kan wat te heftig zijn.

En heel voor de hand liggend; zorg dat je een goed passend zadel voor haar hebt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:18

Alvast 1 ding: Stelling is niets anders dan buiging om het binnenachterbeen verder onder te laten treden (quote van Johan Hamminga waar ik 100% achter sta) Als dit niet lukt, betekend dat dus eigenlijk dat zij in dit geval haar rechterachterbeen niet voldoende onder laat treden.

Ik heb zelf gemerkt dat het werkt om kleine stukjes te oefenen en vooral de schouders naar binnen te plaatsen in plaats van de hals te laten stellen: anatomisch gezien is dat haalbaarder voor een paard en train je dan het hele lijf van je paard. Vierkantjes rijden, schouder voor en tempocontrole zijn hier zeer belangrijk in. Dan kom je uiteindelijk weer uit op rechtrichten, hoewel deze oefeningen daar ook wel onder vallen.

Friezen hebben er vaak wat meer moeite mee, maar leren naar mijn idee wel altijd heel snel :) Let ook op jezelf: zit je recht, voel je je zitbeenknobbels en zit je ook actief? Je zult zelf de randvoorwaarden moeten bepalen waar binnen jij je paard op een andere koers wilt zetten.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:21

Is inderdaad haar lichaam al gecheckt? Tandarts, Fysio, Zadel?? Ik denk toch dat het uit haar lijf komt als ze het echt aan 1 kant zo extreem heeft...

Robizzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:25

@NiG: Bedankt voor je tips! Ik ga ff researchen over een dubbele longe, misschien is dat iets! Maar als ze op de linkerhand gewoon perfect loopt, kan het dan toch zijn dat het aan het zadel ligt ja?

@Amaryllis: Ik moet zelf ook nog veel leren op het gebied van stelling hoor, een vriendin helpt me daar nu bij. Maar op de manege heb ik het nooit geleerd en daarna heb ik vooral western gereden en dan weer vooral creatief (gewoon een beetje buitenrijden etc). Dus het kan inderdaad ook aan mijzelf liggen (mijn zit etc) Maar de schouders naar binnen plaatsen oefen je dus door vierkantjes- en tempo oefeningen te doen? En dan dus niet te veel op de hals richten?

Robizzle

Re: Mijn merrie gooit zich helemaal vast op rechterhand, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:26

@ ArGieVai: Nee, haar lichaam is nog niet gecheckt, althans niet door een fysio of naar het zadel o.i.d. Misschien moet ik daar ook eens naar laten kijken dan. Het is indd wel echt extreem aan die ene kant..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:32

Rekken en strekken! Door veel te oefenen met voltes/slagenvoltes/inbuigen etc zal ze steeds een beetje meer loskomen. Dit ga je niet in een maandje voor elkaar krijgen dus blijf geduldig!

Waarom heb je dit trouwens niet bij jouw western lessen geleerd? Ik ben ook western ruiter en rechrichten en inbuigen is 1 van de belangrijkste dingen in mijn lessen. Is de basis van alles.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:36

Nou je kunt het ook zien: je moet zien te bereiken dat de buitenschouder goed begrenst is door je buitenteugel en ook te zien dat de buitenschouder mee naar binnen stapt. Wanneer je een wending rijdt in stap kun je het goed zien en trainen, om mee te beginnen

Robizzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:39

Geen idee? Waar ik les had werd daar niet zo op gefocust. Ja, wel dat ik mijn gewicht moet verplaatsen voor de juiste stelling etc, maar er werd verder niet diep op ingegaan. En dat paard wat ik toen reed deed dat eigenlijk al heel goed, ik kon meer leren van hem dan andersom.. Heb nooit 'problemen' gehad hiermee. Heb ook niet heel veel lessen gehad hoor. Wilde gewoon relaxed buitenritjes maken met mijn toenmalige paard, maar omdat deze western was ingereden heb ik de basis geleerd toen.

Robizzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:40

Amaryllis schreef:
Nou je kunt het ook zien: je moet zien te bereiken dat de buitenschouder goed begrenst is door je buitenteugel en ook te zien dat de buitenschouder mee naar binnen stapt. Wanneer je een wending rijdt in stap kun je het goed zien en trainen, om mee te beginnen

Thanks, dit ga ik sowieso proberen :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:42

het is belangrijk eerst te weten of zadel, rug en tanden goed zijn.
dan met rijden vooral niet te veel aan de kant zitten waar ze vast houd, met kracht verleis je het echt van een paard.
probeer eens met je rechter been naar je linker hand toe te rijden, dus zorg dat ze rechtsachter meer ondertreed en vang dit met je linkerhand op, zodra ze rechtsom links goed buigt probeer je met je rechterhand zachtjes je paard wat rechter te krijgen en op een later stadium zelfs tot inbuigen naar rechts.

Robizzle

Re: Mijn merrie gooit zich helemaal vast op rechterhand, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 15:19

Even een update: Ik ben al flink aan het oefenen met het longeren met touwtjes en vierkantjes rijden. Ik merk dat ze vooruit gaat, dus dat is echt fijn :)

Bedankt voor het meedenken allemaal!