Geen concentratie = geen resultaat.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDAINY

Geen concentratie = geen resultaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 21:48

Hee,
ik heb nou een verzorgpony die ik elke dag doe en ook echt alles mee doe. Het is een klein gebleven Paint Horse merrie, die in eind maart 2012 moeder is geworden. En ik kwam bij haar februari, kende haar dus niet zolang voor het veulen kwam. Maar ik won wel der vertrouwen. Alleen ze is nooit actief of geconcentreerd. Eerst dacht ik dat dit kwam door der zwangerschap want ze was ook chagrijnig (dit is zo goed als over, tenzij ze zich 'afsluit'.) Ze is weer drachtig, maar bevalt pas in Mei 2013. En ze is al die tijd niet actief geweest of geconcentreerd. Ze is voor enkele momenten geïnteresseerd in me en binnen een half minuutje is het over. Ze kan los meelopen, maar verminderd al snel tempo en wijkt een andere kant uit. Behalve in draf, dan is ze nog wel bereid om op een holletje achter me aan te gaan.
Maar ik wil dus vrijheidsdressuur doen en werk met de clicker. Maar dit werkt dus niet. Heeft iemand hier tips voor?

Maar dan is er nog iets. Indy is lui, om het zo maar eventjes te noemen. En als we gaan longeren breekt ze elke keer uit, door ineens de andere kant op te springen. Nou we hebben echt alle geprobeerd om dat tegen te houden. 2 lijnen, extra opletten, vlot door laten lopen (wat 9 van de 10 x mislukt want ze is niet gemotiveerd) Iemand nog meer tips?

Hopelijk hebben jullie tips :Y)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:02

Hoe is je merrie gefokt??? Mag ook via PB.

Dit is van belang om een goed advies te geven. Bepaalde bloedlijnen binnen de Quarters en Paints zijn erg flegmatiek en worden pas wakker op bepaalde prikkels. Als voorbeeld een cutting gefokt paard. Deze kunnen heel ongeconcentreerd en afgeleid zijn, tot er een koe in de bak komt :D
Daarbij ook van belang, is ze in Europa geboren of Amerika??? Amerikanen gaan heel anders met hun paarden om dan wij Europeanen. En die paarden reageren dus ook heel anders dan wij gewend zijn. Dit zou ook de reden kunnen zijn dat het met het longeren niet lukt. Amerikanen longeren niet, die gebruiken altijd een roundpenn, en die paarden kennen het dus ook gewoon niet. Als jij dan ineens wel gaat longeren heb je best kans dat ze het gewoon niet snapt en in paniek gaat.

Om je dus te helpen ben ik iets meer info nodig :D

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 22:09

rina schreef:
Hoe is je merrie gefokt??? Mag ook via PB.

Dit is van belang om een goed advies te geven. Bepaalde bloedlijnen binnen de Quarters en Paints zijn erg flegmatiek en worden pas wakker op bepaalde prikkels. Als voorbeeld een cutting gefokt paard. Deze kunnen heel ongeconcentreerd en afgeleid zijn, tot er een koe in de bak komt :D
Daarbij ook van belang, is ze in Europa geboren of Amerika??? Amerikanen gaan heel anders met hun paarden om dan wij Europeanen. En die paarden reageren dus ook heel anders dan wij gewend zijn. Dit zou ook de reden kunnen zijn dat het met het longeren niet lukt. Amerikanen longeren niet, die gebruiken altijd een roundpenn, en die paarden kennen het dus ook gewoon niet. Als jij dan ineens wel gaat longeren heb je best kans dat ze het gewoon niet snapt en in paniek gaat.

Om je dus te helpen ben ik iets meer info nodig :D

Ja dat is dus een probleem.. ik weet het niet. Ze is een paint zonder papieren, maar ze is al vanaf der 5e maand van der eigenaar en niet weggegaan dus ik denk dat ze gewoon hier in nederland is geboren. Ze is volgens mij gewoon recreatief gefokt, aangezien ze niet wil springen maar er doorheen rent en ze gewoon geen goeie hals heeft voor dressuur en nog lang niet soepel genoeg en dat wordt ze nu ook niet vanwege het veulentje..
Ze raakt zeker niet in paniek, want zodra ze de andere kant op gaat staat ze stil na ongeveer 5 stappen. Het kan zijn dat ze longeren gewoon niet snapt, want zo'n domme doos is het ook nog wel. Maar met losgooien durft ze nou juist wel los te gaan en dan gaat ze ook wilt. Maar ook in kudde gedrag is ze rustig en afgezonderd, maar hoe krijg ik der dan actief tegenover mij?

troi

Re: Geen concentratie = geen resultaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:52

Door interressant te zijn voor haar. Blijkbaar heb je haar knopje nog niet gevonden. Als eens parelli geprobeerd? Verder zijn er ook zat paarden die pas wakker worden als je ze onder het zadel flink aan het werk zet. Ik zou dat proberen. Lekker rijden, niet op de hoefslag rijden en elke minuut iets anders doen, dwing haar om op te letten.

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:30

troi schreef:
Door interressant te zijn voor haar. Blijkbaar heb je haar knopje nog niet gevonden. Als eens parelli geprobeerd? Verder zijn er ook zat paarden die pas wakker worden als je ze onder het zadel flink aan het werk zet. Ik zou dat proberen. Lekker rijden, niet op de hoefslag rijden en elke minuut iets anders doen, dwing haar om op te letten.

Ik probeer interessant voor der te zijn maarja, dat werkt dus blijkbaar niet. Ik ren als een debiel door de bak, doe vanalles maar niks werkt. Parelli? Het punt is, ze is 5, heeft amper gewerkt in der leven; geen conditie; pas der veulen echt officeel van der af. Dus ik rijd der amper, plus ze is nu kreupel dus ik probeerde meer op de grond te werken.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:42

ze moet er plezier in krijgen en de link leggen werken= leuk. misschien kun je een keer wat anders proberen en kijken of ze dat wel leuk vind. bijvoorbeeld een wandelingetje maken, vrijheidsdressuur, grondwerk, schriktraining, genoeg te bedenken! mijn pony vond aan de hand werken doodsaai totdat ik zijn talent voor vrijheidsdressuur ontdekte, dat vond hij geweldig!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:59

Ze heeft dus altijd lekker in de wei mogen staan luieren? Ik snap eigenlijk best dat ze daar erg tevreden mee is en niet zo nodig iets met een mens wil doen.Wil natuurlijk niet zeggen dat jij daar dan akkoord mee moet gaan. Niet kunnen rijden is erg onhandig. Heb je al schrikparcourtjes met haar gedaan? Wandelingen buiten incl graasmomentjes? Misschien dat dat haar wat meer prikkelt. Ik moet wel zeggen dat er legio paarden zijn die aan de hand werken gewoon niet leuk vinden. Die zijn dan meer paard gericht dan mens gericht. Dat is dan niet anders..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:27

Een dracht kan een hele belasting zijn voor het lijf, misschien zit ze wel niet fijn in haar lijf en heeft ze pijn?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:44

Probeer iets te vinden wat ze heel enthousiast van word en doe dat als ze haar aandacht er niet meer bij heeft..Een van mijn paarden is redelijk flegmatiek en als ik grondwerk doe doe ik haar eerst aan de leadrope en omdat ze van hand veranderen in draf en galop erg leuk vind doe ik dat in het begin vaak..Hier wordt ze lekker wakker van en richt zich meer op mij..Dan kan ik haar ook los doen want dan heb ik al wat beter contact met haar gemaakt..Ik moet wel zeggen dat je wel een beetje moet accepteren dat niet ieder paard hetzelfde is qua karakter,want je kan dat natuurlijk niet veranderen..

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:52

troi schreef:
Ze heeft dus altijd lekker in de wei mogen staan luieren? Ik snap eigenlijk best dat ze daar erg tevreden mee is en niet zo nodig iets met een mens wil doen.Wil natuurlijk niet zeggen dat jij daar dan akkoord mee moet gaan. Niet kunnen rijden is erg onhandig. Heb je al schrikparcourtjes met haar gedaan? Wandelingen buiten incl graasmomentjes? Misschien dat dat haar wat meer prikkelt. Ik moet wel zeggen dat er legio paarden zijn die aan de hand werken gewoon niet leuk vinden. Die zijn dan meer paard gericht dan mens gericht. Dat is dan niet anders..

Ze is dol op buiten het terrein, want ze is op een buitenrit ingereden. Nooit echt in de bak, maar ze is zowel met rijden als op de grond niet actief. Ze is nergens bang voor, ner-gens. Het is een dooie doos dus als ze schrikt kijkt ze alleen op. Als de groep begint te rennen gaat zij in een hoekje staan toekijken. Ze is een geweldige kinderpony, aangezien ze met een meisje van 5 alles doet. Ze is lief maar zo verschrikkelijk ongemotiveerd.