hoe een begin maken met jong paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SCC

hoe een begin maken met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:37

hallo,

mijn vraag is : hoe kan ik het beste beginnen met NH en vooral met wat ?

mijn merrie is 5 jaar en afgelopen zomer beleerd ohz en voor de kar.
vanwege slecht passende zadels heb ik haar doorgereden met een BBP en nu nadat de grootste spiergroei is geweest ben ik verdergegaan met een goed passend zadel.

ivm de tandarts heb ik haar 3 weken gereden met halster en touw (moest rijden van de DA ivm spieren & omdat ze naar de tandarts moest ivm haken kon ze geen bit in)

ik heb haar kusje leren geven zonder dat ik t echt doorhad en nu kan ze het op commando.

en freestijl longeren ben ik ook al mee begonnen,
zoals jullie kunnen lezen ben ik geen complete leek op dit gebied.

Maureen95

Re: hoe een begin maken met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:38

Je bent al goed begonnen. Maar wat wil je bereiken met je paard? daar moet je ook op trainen. Wil je ook buiten kunnen rijden? Ga lekker wandelen en laat haar aan "enge"dingen ruiken.

Lau_John

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:42

Ik snap niet helemaal je vraag eigenlijk :).
Waar zou je graag mee willen beginnen?
Er is heel veel op gebied van natural horsemanship en iedereen begint er anders mee volgens mij.
Neem eens een lesje, dan kan je vaak al een stuk verder. Of kijk een dvd van bijvoorbeeld Parelli of Clinton Andersson ( je kan op youtube kijken wat het meeste bij je past bijvoorbeeld)

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:43

ik wil graag kunnen rijden zonderzadel en met een bitlooshoofdstel op een goede manier.
ook wil ik straks wedstrijden gaan rijden (zonder zadel) en dan zou het fijn zijn dat onze band goed is. vanwege de drukke plekken waar ik kom moet het wederzijdse vertrouwen erg sterk worden.

voor enge dingen heb ik haar inderdaad aan de hand en met heer stalmaatje voorop langs de weg.
en ook hang ik hier bij de bakrand wel rammelende en wapperende dingen en ik heb een grote vlag om te trainen dat ze er onderdoor moet lopen zonder dat ik haar aanraak of dwing

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 02:47

Ik zou willen adviseren om veel friendly game met haar te gaan doen. Ben je bekend met Parelli?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 22:59

ik ben niet bekend met Parelli.
ik ga me eens inlezen over friendly game !

afgelopen maand was zender van de maand Horse and Country en toen heb ik wel geboeid zitten kijken naar live clinics op tv. helaas weet ik niet meer wie t was. t ging ook over trailerladen en zadelmakmaken.
later ook een stukje over paarden in een grote groep mak maken aan mensen en omgeving.

een vrouw had een stukje uitleg over hoe de hartslag met een paard was op spannende momenten.
en ook iets met aan een leadrope springen over een ton en tussen 2 tonnen door lopen (smalle doorgang)
wie weet wat dat was ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:02

Dat was waarschijnlijk Natural Horsemanship. Dat ga je uiteindelijk bij Parelli ook kunnen doen.

Maar als je geen ervaring hebt en een echt groen paard hebt, zorg dan voor een goede basis om wat voor manier ook, je kunt daarna altijd nog omscholen.

Maar wil je meer zien over Parelli? Ga dan maar even kijken op Youtube en zoek op Parellitube, zie je de nodige filmpjes van enthousiastelingen langskomen.

En mocht je wat tips hebben over specifieke filmpjes, websites en boeken, dan kun je hier even naar kijken.

[VNA] Boeken???

Staan genoeg tips in.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 23:13

Cassidy schreef:
Dat was waarschijnlijk Natural Horsemanship. Dat ga je uiteindelijk bij Parelli ook kunnen doen.

Maar als je geen ervaring hebt en een echt groen paard hebt, zorg dan voor een goede basis om wat voor manier ook, je kunt daarna altijd nog omscholen.

Maar wil je meer zien over Parelli? Ga dan maar even kijken op Youtube en zoek op Parellitube, zie je de nodige filmpjes van enthousiastelingen langskomen.

mijn paard is zowiezo wel beleerd ohz en voor de kar.
en longeren van freestyle gaat ook al goed. (mijn rijbak min een klein stukje is precies een longeer grootte)
zou dit ver genoeg zijn in de dressuur / recreatie basis ?

ik rijdt met mijn volwassen paard nu wedstrijden van de "friese dravers" het rijden zonder zadel wil ik ook gaan oppakken met haar.
ik denk dat het met de combinatie vriendelijke omgang van NH moet gaan lukken *help me uit mijn droom als t niet zo is*

ik ga sws inlezen tot van het voorjaar en dan een aantal lessen volgen.
momenteel heeft mijn paard winterstop voor rijden. (de bak is te slecht)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:55

Parelli is erg leuk om te doen met een jong paard! Geeft een goede basis en level 1 is totaal niet belastend voor een jong paard. De meeste games kun je ook doen zonder goede bak, dus dat is ook mooi meegenomen. Een goede en leuke manier om een band op te bouwen met je paard die je zeker zal helpen in de rest van zijn/haar opleiding.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 01:19

Leuk topic!
Ik kan helaas geen tips geven, maar ga zelf ook eens rondkijken :)

Selena94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:03

Ik ben anderhalf jaar geleden ook begonnen met een 4 jarige fjord. Ik begon zelf in de roundpen. Denver los in de roundpen en dan met lichaamstaal hem laten bewegen, stoppen. Naar me toe komen en andere kant op. Ik ga zelf zoizo nooit op een paard rijden die ik niet ken. Ik heb eerst ruim acht weken met hem gespeeld in de roundpen tot hij reageerde voordat ik er op ging zitten. Ik gebruik zelf de manier van Hempfling met een combi van Parelli, Monthy Roberts en Rick Gore.

Mijn tools zijn een touwenhalster, leadrope (gwn een zeiltouw van 4 meter) en een longeerzweep of dressuurzweep. Met die laatste zal ik heb nooit slaan. Ze zijn een vervanging voor de dure carrotstick.

Als ik nu rijd is Denver soms echt een eigenwijze pony. Dan stap ik af en doe grondwerk om hem te laten opletten op mij. Ik rijd met bbp en touwenhalster met een of twee teugels. Knoopmanier van Rick Gore. Gaat tot nu toe nooit los! Ik gebruik geen ijzeren stuken bij zijn gezicht.
Tijdens het rijden gaat hij zelfs opzoek naar mijn hand. Dan loopt hij een paar passen verzameld / rond (geen idee hoe t heet) en daarna weer koppie omhoog. Dit vraag ik hem zo goed als niet. Dus t kan wel degelijk.
Nu begint hij zelfs met vrijheidsdressuur goed te reageren. Overstappen voorvoeten en achterkant appart. Ik vind dit zelf super. Ik houd vooral in mijn hoofd: met kleine hulpen beginnen, geduld en vooral: 9 van de 10 keer is t niet een fout van t paard maar van jou zelf. Als hij je niet snapt kan hij ook niet doen wat je vraagt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt

jorindez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:31

Misschien is het goed om het langzaam op te bouwen. Als je begint met zadel en bit en dan steeds iets weglaat.
Als ze dan bitloos braaf is kan je het denk wel zonder zadel proberen.
En het is zeker goed om parelli met haar te doen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:40

Ik vind dat je al heel goed bezig bent door met een BBP te rijden, als je dus zonder zadel wil gaan rijden. Heb je ook een bitloos hoofdstel? Dan kan je dat ook gaan proberen, dan ben je al een heel eind op weg lijkt me.

Overigens vind ik je paard met 5 jaar niet zo jong, mijn paard is 3 en dat vind ik echt jong, hihi. Overigens doe ik met haar wat freestyle 'Parelli' (niet heel strikt Parelli, ook andere methodes erin) sinds ze 1,5 is ongeveer. Je moet wel weten wat je doet met een jong paard maar met 5 kun je prima gaan opbouwen zonder bang te zijn dat je snel teveel vraagt.

MilaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:59

Ze hebben gezegt tegen mij dat je het best eer aan de teugel als aanleerd zo balast je in het begin al minder dingen van het paard. Maar ik weet nie of jij het kan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:51

Een jong paard iets bijbrengen dat nog niets kan, is werk voor een prof. Omscholen kan daarna nog steeds. Niet helemaal een leek op het gebied en echt weten waar je mee bezig bent, zijn twee heel verschillende dingen.

Je zie dat je paard een basis had, ik zou nog verder een beetje schaven aan die basis voordat je NH gaat doen. NH is meer dan alleen met halster rijden en zonder zadel. Je zou je kunnen verdiepen in de theorie, voordat je aan de praktijk begint. En dan zou ik Parelli adviseren.

Een paard van vijf jaar kan ik overigens niet vreselijk jong vinden.