Trainen motoriek pony. Ideeen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Trainen motoriek pony. Ideeen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 01:01

Hoi Allemaal!

Ik verzorg een 16-jarige haflinger, Dunja. Binnenkort wordt ze van mij. Ze heeft een slechte houding en daarbovenop waarschijnlijk wat artrose en sinds een maand of 5 zijn haar andere verzorgster en ik haar aan het 'oplappen'. En dat gaat eigenlijk heel goed. In eerste instantie konden we tien minuten met haar stappen (aan de hand) en nu zijn we al bij 45 minuten stappen (langer houden we zelf niet vol, want t moet dagelijks gebeuren) of 30 minuten rijden (in stap).

Ze heeft erg veel moeite met ondertreden en ik denk dat dat onder andere te maken heeft met haar motoriek. Ze weet eigenlijk helemaal niet 'wat voor en achter is', zoals onze (nieuwe) instructrice het zo mooi omschreef.

Nu zat ik te denken dat er vast wel oefeningen aan de hand moeten zijn die we kunnen doen om haar meer bewust van haar eigen lichaam te maken. Ze kán nu ondertussen, na veel oefenen nl wel ondertreden, maar heeft daar de hele tijd een hulp bij nodig, zoals een klein tikje met je vinger tegen haar achterbeen. Ze heeft dus wel de spieren gekweekt, maar nog niet het bewustzijn.

Ik zat al te denken aan oefeningen met een hoepel, een soort VD. Eerste oefening: voorbenen er in. Tweede oefening: achterbenen er in. om het verschil aan te geven. Dan iets met keertwending, voorbenen in de hoepel laten staan en later achterbenen in de hoepel laten staan.
Ook iets met balkjes: over balkjes heen stappen, achteruit over een balkje heen. Tussen twee balkjes (rechtuit) stappen en daarna achteruit. Dan balkjes in een hoek leggen en hetzelfde doen.

Maar daar houdt mijn verbeelding ongeveer op. Nog ideeen? Alles dat ik kan vinden op google met 'paard' en 'motoriek' gaat over de motoriek van de ruiter...

Saintelette

Re: Trainen motoriek pony. Ideeen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:04

En gewoon balkjes stappen? Dus gewoon een heleboel op een rij leggen en vervolgens erover stappen? Ik heb altijd geleerd dat dit de beste manier is ;)
Oh en ik heb ook ooit eens horen zeggen dat je bij paarden die zich niet bewust zijn van de achterbenen, wat gewicht aan de achterbenen moet vastmaken (kleine zandzakjes ofzo), maar ik weet niet of dat echt een betrouwbare methode is :+

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 01:09

balkjes stappen lijkt me idd ook een simpel en heel prima idee. Precies wat ik zoek.

Haha, als ik iets vast maak aan haar achterbenen (van de week nog van die reflectorbandjes voor om je arm, heel losjes) gaat ze heel raar lopen. Maar dat zou natuurlijk juist wel iets kunnen zijn, bedenk ik me nu... : )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:12

Goed leren longeren en dat uitbouwen met evt. een pessoatuig. Ivm artrose niet te lang en op een grote cirkel.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:15

Voordat je met training aan het werk gaat om haar fysiek te verbeteren, zou ik toch laten onderzoeken of ze werkelijk artrose heeft, of mogelijk andere fysieke problemen die haar motoriek beïnvloeden. Het is zo sneu als je je paard oefeningen aanleert om sterkere spieren te krijgen terwijl ze er pijn bij heeft. Zeker als je haar met voedingssupplementen (in geval van artrose) of een behandeling (losmaken van gewrichten/spieren) veel sneller en beter kunt helpen.

Ik spreek (helaas) uit ervaring. Mijn paard was slecht in springen. Ik was begonnen aan een traject met veel lage sprongen om vertrouwen op te bouwen, tot mijn instructrice het vermoeden van artrose uitsprak. Foto's gemaakt en inderdaad, artrose... Na een maand bijvoeren met glucosamine zie ik zóveel verbetering in zijn algehele bewegingspatroon (ruimer lopen, makkelijker buigen). Springen doen we trouwens niet meer, omdat ik nu weet dat hij hier pijn bij had/heeft en dit zijn artrose verergert, maar oefeningen om hem soepeler te maken deste meer.

Aan oefeningen voor soeplesse en motoriek zou ik eerder denken aan zijgangen, liefst vanaf de grond (lange teugelen of naast de schouder). Korte draaien en wendingen om de voor- en achterhand kunnen te belastend zijn voor een paard dat fysiek niet goed in elkaar zit. Je kunt wel eens kijken naar een 'body wrap' en TTouches van Linda Tellington Jones, die zijn goed voor meer lichaamsbewustzijn.
Verder kun je eens kijken naar Dual Aktivierung, een methode waarbij gekleurde balken en pionnen gebruikt worden voor mentale én fysieke training.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 01:26

Heb al aantal longeerlessen gehad (academisch) maar het is niet zo ons ding. ben ook zelf niet zo van de hulpteugels en ze loopt nu prima ontspannen. Haar achterhand komt er ook steeds makkelijker wat onder, maar het probleem zit hem vooral in de bochten. Ipv dat ze haar binnenachterbeen onder zich zet, zet ze het verder naar binnen dan de voorafdruk.

Het gaat wel goed als we aan de lange lijnen werken en ik loop achter haar, want dan loopt de lijn langs haar achterhand en dat is al goed genoeg om haar er aan te helpen herinneren. Of aan de hand dus, op de volte, als ik haar heel zachtjes bij tik.

Ze kan het dus wel, maar je moet het blijven aangeven. Ik zou haar er graag zelf wat bewuster van maken, dat ze achterbenen heeft en dat ze die niet zo maar achter haar voorbenen aan moet laten slingeren ;)

@ calippo: zit zit al sinds we begonnen zijn met 'oplappen' aan de gluco en ik heb wel echt het idee dat het haar helpt. We hebben een nogal praktische dierenarts en die zei: kijk maar of gluco helpt, dan weet je meteen of je dat bij moet voeren.

De training bouwen we super gelijkmatig op en ze heeft er zelf heel veel lol in, anders zou het denk ik ook geen doen zijn. Ze heeft pas een keer echt spierpijn gehad en toen zijn we meteen 6 tandjes lager gaan zitten. Daarna opgebouwd en nu kan ze makkelijk dat waar ze toen zo'n spierpijn van had.

Kortom: het gaat me dus echt om haar bewustwording en motoriek. Ik ga Dual Aktivierung zeker uitchecken!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:29

Wat gebeurt er als je het achterbeen oppakt en gekruist voor de ander zet?

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 01:49

Ze heeft last van kramperigheid en een beetje hanentred, dus been oppakken an sich is al een hele opgave. Maar ik zal het eens proberen! =)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:37

Een goede methode om een paard meer bewust te laten worden van voor- en vooral de achterhand is werken met TTouch van Linda Tellington-Jones. In de TTouch zitten veel verschillende oefeningen die je daarbij kunt gebruiken. Google maar eens.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 15:22

ga ik doen, dank je wel!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:58

Inderdaad TTouch en als aanvulling daarop, de grondwerkoefeningen(TTeam).
Dit is ook werken met oa balkjes en trainen de bewustwording van je paard.