Ik heb een Draver, die in haar vroegere jaren voor de sulky heeft gestaan. Nu niet meer. Vorig jaar heb ik haar wel voor de slee gehad, ging prima. Ze was hartstikke braaf. Luisterde echt perfect.
Nu wil ik het dus allemaal verder met haar oppakken. Sleetje rijden in de winter is voor mij niet genoeg. Ik wil mennen.
Ik heb dan wel begeleiding van iemand met ervaring hierin, wat heel fijn is, toch wil ik gewoon voor de zekerheid kijken wat jullie Bokkers vinden en of ik wel op de goede weg ben.
Ik heb ondertussen een tuig van Rider Pro. Samen met iemand die verstand heeft van mennen, hebben we die vandaag gepast. Er moeten hier en daar nog gaatjes bij, dat gaan we morgen even doen en dan zal die als het goed is, prima moeten zitten. Ik kan dan wel even een foto maken.
Dan heb ik zelf geen kar, maar kan ik een kar in gebruik nemen van de overbuurman. Een best wel grote zware recreatiewagen. Is dat wel een goed idee, om meteen met zoiets groots te beginnen? Begeleiding zag er geen problemen mee.
Sowieso, wat voor bit moet ze in. Ik rijd haar nu dressuurmatig en recreatief op een dubbel gebroken trensje. Kan ze prima mee in de bak. Buiten word ze soms wat heet en loopt ze er weleens doorheen, maar dat is altijd wel weer op te lossen. Voor de kar vind ik het wat enger. Omdat ik weet dat ze nogal snel kan zijn en als ze echt haar hoofd erop zet van jiehaa, we gaan hard, dan duurt het een minuut om haar terug te krijgen. Mij een minuut te lang. Dus is een zwaarder bit een optie? Of toch met dat dubbelgebroken trensje verder gaan? Degene die mij begeleid stelde een stang voor.
Vandaag heb ik even met haar met het tuig gelopen. Ging prima. Maar mevrouw rook stal en draaide zich ineens vlug om en ze wil lekker in harde draf naar huis. Moest haar toch flink tegenhouden. Omkeren kan ze straks sowieso niet voor de kar.. Maar ze is wel hartstikke vlug.
En dat vind ik het enge. Ze is hartstikke braaf en bomproof, maar ze houd gewoon van hard gaan.. En onder het zadel vind ik dat niet erg, ik houd ook van hard gaan, dus ze doet alleen maar wat ik haar geleerd heb buiten

Sowieso moeten we eerst een flink stuk oefenen voordat we de weg op gaan.. Paard kent het dan wel van vroeger, maar voor de sulky staan is natuurlijk wel even wat anders dan voor een recreatiewagen.. En ze heeft het al zolang niet gedaan.. En ik heb ook totaal geen ervaring.
Ik en degene die me begeleid, dachten zelf, eerst in het weiland en dan met een palet of iets anders zwaars er aan, maar nog geen kar. Daar de rondjes doen, de stem commando's goed bevestigen. Stap en draf kent ze wel. Halt en Hoo ook wel, maar soms is ze Oost-Indisch doof. Ze houd van snel, snel en snel...
Maar voor de kar vind ik dat toch best eng...
Hoe los je dat snelle op?