hoe zorgen dat paard niet trekt tijdens de galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe zorgen dat paard niet trekt tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 11:43

Als ik mijn haflinger longeer en hem in galop zet. Gaat hij heel erg trekken om zo meer steun te zoeken bij de longeerbak rand.

Echt moet hij leren om het ook zonder steun te zoeken. Maar hierdoor gaat hij heel erg hangen tijdens het galoperen. Soms moet ik me volle gewicht er in hangen om te zorgen dat hij niet te veel naar buiten kukkelt.

Of ik hem nou niet of wel bijzet, hij blijft het doen. Ik weet dat hij het moeilijk vind. Maar wie heeft een tip hiervoor.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:52

Logeren in een afgezette ruimte, bijvoorbeeld een halve rijbak. Geef het paard de gelegenheid om steun te vinden aan de bakrand. Dit is geen probleem, evenwicht komt met de tijd. Wanneer hij in draf wel op eigen benen kan lopen komt dit in de galop ook. Is dit in draf nog niet bevestigd dan KAN de galop ook nog niet zo ver zijn. Rustig trainen en elk paard ontwikkeld zich in zijn eigen tempo. Je kunt niets forceren. Licht bijzetten kan altijd, longeren mer dubbele longe werkt ook goed, mits je er zelf handigheid in hebt. Leer hem dat hij bij het longeren ontspannen naar binnen kijkt, dus stelling vragen volgens het verloop van de volte.
Vooral zelf niet gaan hangen aan de longe, bedenk eens wat je hem dan 'vertelt' wanneer je hangt en hij die rukken krijgt in zijn mond!
Hoe bevestig je de longe aan het bit? Kan erg belangrijk zijn.
Africhten/opleiden kost tijd. Zie het als een uitdaging.
Succes.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 15:21

Ik longeer meestal met met halster juist om dan niet in z'n mond te rukken. Als ik longeer met hoofdstel dan doe ik geen galop. En dan bevestig ik de longeerlijn eerst door de voorste ring dan door de ander en dan een slag terug naar de voorste bitring.

Anoniem

Re: hoe zorgen dat paard niet trekt tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:24

Het bos in en lange rechte lijnen galopperen, je zal merken dat als je dat twee keer per week serieus doen, zijn galop steeds beter wordt. En voorlopig in de bak nog even niet galopperen.
Hij is zo te horen nog niet sterk genoeg voor de galop, en dat hebben meer haflingers.

Gaan hangen aan de teugels , daar help je hem uiteraard niet mee.
Wat gebeurd er als je dat niet doet ?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:52

Een veel gemaakte fout bij het longeren: de longe vastmaken zoals jij doet. Heb je wel eens gekeken wat de werking dan is die de longe op het bit overbrengt wanneer je er een beetje druk opzet? Het paard krijgt het notenkrakers effect in de mond en gaat dan niet meer ontspannen lopen. Je kunt je paard hiermee nooit corrigeren om hem binnenstelling te laten lopen.
Hetzelfde effect heeft het 'longeerriempje', wat men eerst aan de bitringen vastmaakt en daaraan de longe. Ik longeer altijd aan de binnenste bitring. Wanneer je dan te veel druk erop zet trek je het bit door de mond. Is idd niet de bedoeling, dus geen druk erop!!. Paard moet leren, geef het de tijd, om op weinig druk de juiste reactie te laten zien. Maar hij moet dus wel de tijd krijgen om te leren wat JIJ de juiste reactie vindt.
Longeren met halster, je zit hem dan niet in de mond maar corrigeren kun je niet. Wanneer een paard zijn hals tegen je gebruikt kun je daar niet tegenin trekken, je verliest het toch!
Succes.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:12

Mijn paard deed dit aan het halster juist ook heel erg, klapte zijn hals zowat dubbel als hij geen 'steun' had aan de onheining en liep erg over de buitenschouder weg. Bovendien schoof het halster rond zijn hoofd zodat hij het bijna in zijn oog kreeg aan de binnenkant.
Ik heb de longeerboeken van Lammert Haanstra er op nageslagen, en bij mij hielp zijn tip voor het bevestigen van de longe bij paarden die dit doen: 2x door de binnenbitring en dan aan de buitenbitring. Omdat je hem 2x om de binnenbitring slaat kan hij niet gaan 'kraken', maar kun je wel op de buitenbitring begrenzen. Dan toch maar met hoofdstel longeren om het hem te leren, dan kun je daarna altijd nog terug naar het halster.
En daarbij: niet gaan hangen, maar kort druk geven als hij naar buiten trekt en het liefst deze hulp al geven vóór hij echt gaat hangen. Bij mijn paard weet ik precies wanneer hij dat gaat doen, namelijk als hij van de hoefsslag af gaat, dus dan haal ik de longe even iets aan, zodat hij beter oplet.
En niet te lang achtereen volhouden, zoals Marieke zei, hij moet wss oefenen met zijn balans dus het gaat niet in één keer goed :)

Succes!
Laatst bijgewerkt door Gwahir op 03-12-12 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:13

Longe vastmaken zoals boven beschreven door TS lijkt mij idd het "probleem" ("hangen" tegen bakrand) juist erger maken, ook is op die manier geen stelling te vragen.
Als je zelf met je gewicht aan de longe moet gaan hangen gaat er iets helemaal fout en is van (de intentie van) longeren geen sprake meer, dit kan niet de bedoeling zijn.

Ook ik longeer (jong spul) gewoon aan de binnenste bitring, en verwissel dan na enige tijd van looprichting (kun je ook leuk in de oefeningen in passen, halt houden, en naar je toe komen, of juist halt laten houden en op de hoefslag laten wachten, talloze variaties mogelijk!).

Je zou ook een kaptoom kunnen proberen tijdens het longeren Wordt niet zo veel meer gedaan, maar het bevestigingspunt voor de longe zit dan op de neus/het neusbeen, geeft je meer vrijheid om je paard zelf te dirigeren om van richting te veranderen. Moet je wel erg goed thuis zijn in je lichaamstaal/zweepaanwijzingen!

Aan alleen het halster longeren met een "hanger" lijkt me niet zo'n goed idee, het lokt beide partijen uit tot een spelletje ruk en trekwerk.

De longe geef je overigens net zo veel ruimte als JIJ bepaalt, dus ook de cirkel die het paard loopt, een jong paard dat (met name in galop) gaat "plakken/hangen/naar buiten uitzwaaien" met gevaar de bakrand te raken, "scheurt" vaak als een plank in de rondte, in veel te hoog tempo.
Dan zou je eerst op stem en aanwijzingen er goed de tempo-versnel/vertraag commando's in moeten trainen (kost tijd!) zodat het paard op je stem een rustiger, gedragener galop weet aan te nemen, dat scheelt al stukken, en is meteen een stukje training (want voor een jong nog niet goed uitgebalanceerd lopend paard is langzamer/gedragener rond gaan veel moeilijker dan maar wat "in de rondte scheuren" in met name galop... ).

Ook ik vraag me af, wat gebeurt er als het paard de longelengte ruim krijgt: vliegt-ie dan tegen de bakrand op, in galop? Dan gaat ie gewoon ongecontroleerd en veel te hard.

Longeren is een hele kunst op zich, waarbij de mogelijkheden in het leerproces zich steeds verder verfijnen, maar met hangend rondslingeren aan een lijn heeft 't niks te maken.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:23

Ik kan helemaal met 'terpentijn' meegaan. Longeren is een kunst op zich en je kunt dit net zo verfijnen als wanneer je er op zou zitten. Juist stemhulpen helpen je daarna tijdens het rijden. Maar geef het paard de tijd om zich te kunnen ontwikkelen. Jammer dat je zo ver weg zit. Zou je graag een keer willen helpen.
Succes.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 19:27

Ik ga vanavond goed reageren. Maar even reactie op terpentein. Als ik hem aan de bakens laat kleven hangt hij niet. En ook z'n galop is rustig. Het is echt puur als ik hem van de bak rand af haal. Onder het rijden heeft hij ook moeite met voltes rijden bij bijv de E maar dan kan ik hem beter ondersteunen

Oja mijn haflinger is 14

terpentijn

Re: hoe zorgen dat paard niet trekt tijdens de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:47

Dan heb ik niets gezegd, dan gaat het hier duidelijk niet om een jong of ongetrained paard

Tsja...dan vraag ik me af: is dit paard eerder gelongeerd, en zo ja, als die dit gedrag bij jou vertoont: neem longeerlessen, want daar heb je dan blijkbaar met een zo'n ervaren paard geen benul van Maar het paard weet exact hoe die met jou de vloer aan kan vegen.
Veel succes er mee!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:03

terpentijn schreef:
Dan heb ik niets gezegd, dan gaat het hier duidelijk niet om een jong of ongetrained paard

Tsja...dan vraag ik me af: is dit paard eerder gelongeerd, en zo ja, als die dit gedrag bij jou vertoont: neem longeerlessen, want daar heb je dan blijkbaar met een zo'n ervaren paard geen benul van Maar het paard weet exact hoe die met jou de vloer aan kan vegen.
Veel succes er mee!

Hij is ooit voor de wagen beleerd. En is bekend met lange lijnen enz. (ik heb hem nog nooit gek zien doen aan de longe, door angst of onkunde.) Maar dat ten min, neem ik je tips ten goede aan :)

Ik heb binnenkort een longeerclinic van 3 lessen. (op verschillende data's). Hieraan ga ik dus mee doen, Hoop dan veel te leren.