[AR] T stukje voor op disselboom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

T stukje voor op disselboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 11:40

Omdat we gisteren een nogal hilarische discussie hadden ivm het niet juist kunnen benoemen van kar-onderdelen vroegen wij ons af hoe dat T stukje heet wat je voorop een tweespanboom tegen kunt komen. Het is een stukje met een soort "bal" in het midden en links en rechts een zijstukje waar de disselriemen aan vast komen te zitten. Door de "bal" in het midden is er beweging mogelijk in het T stuk.
Ik moest nu het volgende tegen mijn reparateur zeggen: de vering van mijn disselboom is kapot waardoor hij te laag hangt, hij staat niet meer omhoog en is nogal "slap". Ook zoek ik een t stukje met een bal voor aan de voorkant. Tja, een slaphangende boom met een draaibal werd het uiteindelijk, dubbelzinnige praat alom :o :D
Maar de vraag blijft: hoe heet dat T-stuk officieel? De reparateur wist gelukkig wat ik bedoelde ;)

jorika1986

Re: T stukje voor op disselboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:06

Spinnenkop dacht ik...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:08

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:09

Ossenkop voor een tweespan
Evenaar voor een vierspan.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:42

BlackDevils schreef:
Ossenkop voor een tweespan
Evenaar voor een vierspan.

Is dat een regionale benaming?

Ik heb het altijd geleerd als zijnde (bij een tweespan) 'tweepaardsspinnenkop' en voor een vierspan 'vierpaardsspinnekop' (voorzien van een dubbel oog met trekhaak) .
De (vaste of losse) evenaar zit aan de kar (net voor de as) bij een 4- span heb je een losse evenaar die aan de boom bevestigd zit.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:47

De spinnekop zit bij autentieke rijtuigen, de grote haak waar je de evenaar aan doet.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:04

BlackDevils schreef:
De spinnekop zit bij autentieke rijtuigen, de grote haak waar je de evenaar aan doet.

Ik denk dat het dan toch een regionale benaming is. Ik ken het woord 'ossenkop' niet bij rijtuigen.
Ook de fabrikant van marathonwagens waar ik onlangs was had het over 'spinnenkop' bij een tweespan-wagen.

Dat is trouwens altijd wel grappig, die regionale benamingen. Zo heet een zweng bij ons in de buurt 'knuppel' en de strengen worden vaak 'repen' genoemd.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:34

flexibele evenaar met bal :D
Mijn reparateur weet nu gelukkig wel wat ik bedoel. Hij gaat er zelf eentje maken want hij was ook degene die die had gemaakt die ik gezien had. Was blij met weer een aparte opdracht ;)
Heb inmiddels ook geen slappe boom meer }>