Grondwerk oefeningen voor soepele spieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Grondwerk oefeningen voor soepele spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 22:52

De winter komt er weer aan en in het slechtste geval betekend dit lange tijd van sneeuw in de rijbaan en/of zeer koude temperaturen. Tijden dat rijden bemoeilijkt wordt.
Ik doe dan meestal wat grondwerk met mijn paard om haar wat soepel te houden, maar ben op zoek naar leuke simpele oefeningen om het ook voor haar leuk te maken/houden.

Ik doe momenteel oefeningen als volgen, halthouden, achterwaarts, hoofd laag, Hoofd naar haar voorbenen, buigen naar links of rechts en dan bijvoorbeeld een snoepje laten halen en dat steeds meer naar haar achterhand.
Verder wijken voor druk en slalom om pionnen. Lopen over een stuk plastic.

Ik probeer nog wat meer oefeningen te bedenken om haar lekker soepel te houden, want ze word nogal snel stijf.

Oefeningen als schouderbinnenwaarts en traver zijn te hoog gegrepen. Maar weet iemand simpelere oefeningetjes die daarnaartoe kunnen leiden??

Of oefeningen die je met betrekkelijk weinig ruimte kan doen? (voor als het echt te slecht is om buiten te zijn)

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:56

inbuigen, als het inbuigen goed lukt kun je overgaan naar de schoudervoor.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 12:21

Is er niemand anders die leuke oefeningetjes weet waarmee ik mijn paard kan leren, motiveren en soepel kan maken?

Graag met eventuele trucjes. :+ Want ik heb wat dat betreft een dwarskopmerrie. |o Als ik haar vertel dat ze moet buigen, dan wil ze niet. Maar als ik er een spelletje van maak, wil ze vaak wel dingen doen, die ze anders niet doet. :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:09

Je zou je eens kunnen verdiepen in het werken aan de hand. Dat kun je zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wel. Op de website van Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl staat onwijs veel informatie!

Sabbientje

Re: Grondwerk oefeningen voor soepele spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 16:53

Leuke site, al meerdere keren gelezen. Haal ik wel leuke dingen vanaf, maar staat niet op wat ik zoek. Namelijk trucjes en/of spelletjes om bepaalde dingen te bereiken.

Men kan roepen voorwaarts neerwaarts, lengtebuiging, ondertreden enzovoort.
Maar handiger is om erbij te vermelden hoe je je paard kan bewegen om het ook werkelijk uit te voeren. En dat mis ik op een hoop sites. Vind ik erg jammer.

Daarom mijn vraag hier.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:59

Dat zijn natuurlijk dingen die leert dmv een aantal lessen. Door alles op internet te zetten loop je ook weer het risico dat mensen dingen verkeerd gaan toepassen of signalen missen.
Het is eigenlijk heel simpel, maar via de pc wat lastig uitleggen :) .

Maar als je echt "trucjes" oid wil, is misschien vrijheidsdressuur iets voor je?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 17:14

Nee, ik bedoel niet dat soort trucjes.
Meer handigheidjes om oefeningen voor elkaar te krijgen.
Lokken met een snoepje of bijvoorbeeld balkje gebruiken of een pion op een bepaalde manier neerzetten en je paard eromheen laten draaien ofzo. Dat soort dingen.
De sluiproutes, dat je paard stiekem een paar passen schoudervoor/binnenwaarts/traver zet, zonder dat ze het zelf doorheeft.
Of dat ze onbewust bepaalde spieren oprekt, sterker maakt.
Dat bedoel ik met trucjes en spelletjes.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:20

Je kan 'the seven games' van parelli aanleren? Leuke basis, leuke truukjes en dingetjes als je een beetje creatief bent.

ik weet niet of je er bekend mee bent. Maar dan kom je ook bij wijken voor druk,
en later sideways dat is ook leuk. Wijkend over een balkje heen bijvoorbeeld.

Wel denk ik dat werken aan de hand beter is om je paard echt soepel te houden, want je kan wel je paard laten wijken maar hij doet opzich niet veel met zijn lichaam dan.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 03-12-12 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:21

Ah oke! Eigenlijk gewoon slimmer zijn dan je paard ;) .

Je kunt ook een parcours opzetten, bijvoorbeeld een labyrint neerleggen van balken en je paard daar doorheen loodsen, zowel vooruit als achterwaarts. Een "ster" maken, een blok o.i.d. in het midden neerzetten en daar balken overheen leggen(uiteindelijk op het blok en de andere op de grond), zo krijg je balken die in een cirkel liggen met verschillende hoogte. Door daar overheen te gaan leert je paard buigen, afstand en hoogte inschatten, maar ook het verschil tussen links/rechts balans omdat de hoogte verschillend is. Dit kun je natuurlijk zo moeilijk maken als je zelf wil, door meerdere balken toe te voegen of juist het blok te verhogen.
Een slalom van pionnen..

Ik heb in de laatste bit een artikel gelezen over Dual aktivierung. Was erg interessant en ook leuk voor de afwisseling of de bevroren bak periode. Ze hebben ook een website http://www.dualaktivierung.nl/ .

En als je de kans krijgt om een lesje of hulp van iemand te krijgen in het werken aan de hand zou ik dat ook aanraden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:30

Wat leuk dat!

Maare..Balkjes en pionnen voldoen ook wel toch..?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:31

ga dit topic ook maar volgen die van mijn is totaal niet los

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:33

NeverGiveUp schreef:
Wat leuk dat!

Het schijnt dat juist de kleuren blauw en geel, bepaalde hersenactiviteit opwekt. Maar hoe dat precies zit weet ik ook niet hoor, ben wel bezig om me er wat in te verdiepen, maarja tijd enzo ;) .

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:35

ijssnuiver schreef:
NeverGiveUp schreef:
Wat leuk dat!

Het schijnt dat juist de kleuren blauw en geel, bepaalde hersenactiviteit opwekt. Maar hoe dat precies zit weet ik ook niet hoor, ben wel bezig om me er wat in te verdiepen, maarja tijd enzo ;) .

Serieus? Grapppig.. Ik sla de site op ga ik me ook eens verdiepen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:40

Ja ga ik ook doen. Vind nieuwe dingen altijd interessant en leerzaam! Zit altijd wel iets tussen wat je weer meeneemt in je trainingen met de paarden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 08:38

Bedankt voor de tips. Ik ga mij er zeker in verdiepen :D

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 11:18

Vind het opzich wel jammer dat dat Dual aktivierung vooral duitste sites/ boeken zijn.
Heb er al meerdere keren wat van bij Kreamer zien liggen, maar mijn duits is niet goed genoeg om er een duitstalig boek over te lezen.
maar het lijkt me wel leuk en intressant om dingen van mee te pikken in de oefeningen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:20

Dat is inderdaad waar ik ook een beetje op vast loop.
Maar wellicht komt er ooit nog iets vertaald naar het Nederlands uit.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:17

Even een stipje :) kan ik het later nog even door lezen :€ altijd leuk om nieuwe dingen uit te proberen :) want het rijden word inderdaad minder straks :P en longeren is niet echt ons ding hihi en
Dan moet je toch dingen proberen waarbij je rustig wat in de bak rond kan stappen :)