goede bijzet teugel om te longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

goede bijzet teugel om te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:43

hoi bokkers!

ik rijd zo`n vier keer per week,maar merk wel dat m`n paardje het moeilijker heeft als ik een dag niet gereden heb. nu leek het me goed om behalve vier keer per week te rijden, ook nog zo`n een a twee keer in de week te longeren. Ik ben opzoek naar iets waar door z`n spieren een beetje getraind worden, en lekker los komen.
Nog wat nutige info:
-pony is 17
-we gaan b starten maar de pony is al l geweest en nemen ook l oefeningen mee in het trainen.
-pony heeft moeite met rechter stelling en op eigen benen lopen, dit omdat ie waarschijnlijk bij z`n vorige baas (die heb 9 jaar heeft gehad) veel op de hoefslag heeft gelopen en niet veel rechter stelling heeft getraind.
-pony loopt heel gemakkelijk nagefelijk en daarom zoek ik ook een bijzet teugel die "fijn"voor hem is maar hem wel lekker los maakt als ik een keer geen tijd heb om te rijden en even wil longeren.
- ik ben er bang voor dat ik iets aan hem hang wat z`n hele aanleuning verpest, dat zou natuurlijk erg jammer zijn omdat de pony fijn vertrouwen heeft in de hand.

oefening voor het longeren om m`n pony losser te maken/of te gebruiken zijn ipv rijden zijn ook welkom!

SuzanH

Re: goede bijzet teugel om te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:44

pessoa :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:55

Met een touwtje over de schoft. :j

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:54

ik vind het super fijn om met een elastiek te werken, dit is mooi zacht..
Werkt het zelfde als de hand..Vind ik..

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:56

Gewoon een simpel touwtje.
Kan je mooi op veel manieren instellen, heb bij een elastiek alleen de ervaring dat ze gaan hangen..

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:02

judith370 schreef:
Gewoon een simpel touwtje.
Kan je mooi op veel manieren instellen, heb bij een elastiek alleen de ervaring dat ze gaan hangen..

Helemaal mee eens.
Gebruik ik ook altijd voor alle paarden en pony's.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:53

Helemaal niks gebruiken maar leren longeren vanuit je eigen hand dus met ruitergevoel.
Ook een stiek werkt niet als een hand, een hand kan voelen en vragen en loslaten een stiek niet er staat dan altijd druk op het paard.
Longeer ook NOOIT aan het bit maar gebruik een kaptoom.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:56

Pessoa werkt het mooiste. Gebruik ik ook bij de pony van mijn dochter om hem lekker los te werken. Gaan ze mooi over de ru lopen. Wel idd met kaptoom en niet op het bit.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:08

Ook ik raad een pessoa aan! Mijn paarden lopen daar allen super mee. En indien je echt goed longeren kan is de dubbele longe nog beter.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:12

RT-P >> TVG

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:31

Ik werk het liefst met dubbele lijnen en dan de binnenlijn door het bit naar de longeersingel.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:33

ik gebruik alleen dubbele longe of bijzet touwtjes van lammert haanstra, vind ik tot nu toe nog het meest fijn werken. Als je wat minder ervaring heb zal ik eerder kiezen voor touwtjes, die zijn goedkoop, wegen niets en je hebt een enkele longe in je hand ipv 2 longes en een zweep, bij dubbele longe komt weer meer kijken.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:35

Anoniem schreef:

Ik vind dit ook een erg fijne manier. Paard kan lekker zakken met de hals en word alleen
tegengehouden wanneer hij zijn hoofd te ver omhoog doet. Daarnaast kun je ook nog
'instellen' hoe lang je hem laat.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:13

Ik longeer met dubbele lijnen, erg fijne manier van werken. Je hebt vrijwel dezelfde teugelvoering als dat je erop zit, dus je kunt concreet je hulpen afstemmen op wat het paard nodig heeft.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:26

Joline_ schreef:
Anoniem schreef:

Ik vind dit ook een erg fijne manier. Paard kan lekker zakken met de hals en word alleen
tegengehouden wanneer hij zijn hoofd te ver omhoog doet. Daarnaast kun je ook nog
'instellen' hoe lang je hem laat.

hoe maken jullie dit dan vast? soort teugel over de schoft heen of wat moet ik me er bij voorstellen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:43

dressuur518 Begin er niet aan als je er nu al geen verstand van hebt, leer eerst eens echt longeren, zo,n touw is echt niet de beste manier , leer longeren vanuit je hand en niet met dingen aan het paard,want waar op moet je letten bij longeren en wat moet je voelen, dat gevoel kun je nooit ontwikkelen met hulpteugels, neem les van iemand die jou kan leren aan de enkelen lijn longeren, of idd dubbelen lijnen, maar het dier nooit vast zetten met iets, daar krijg je nooit een fijn lopend paard mee, ja miss voor veel ruiters voor het oog maar klopt het technisch dan nog wel, loopt het paard wel juist over de rug enz enz , dat leer je niet door er zomaar iets aan te hangen,maar door te leren voelen met je eigen hand en met een longeerhulp leer je dat nooit.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:51

Ik denk inderdaad dat als je er zo weinig verstand van hebt, je hier niet in
je eentje aan moet beginnen.

@ midgie; de manier die ik omschrijf is trouwens totaal niet vast zetten. Touw
gaat over de rug tussen de voorbenen naar het hoofd en hierdoor kan het paard
alleen het hoofd niet helemaal omhoog gooien. Wel gewoon een normale halshouding
en word uitgenodigd te zakken en rugspieren te gebruiken.