Paard loopt slecht mee in de weide

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Paard loopt slecht mee in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 10:39

Sinds een maand heb ik een eigen paard: Maya. Maya is een Tinkermerrie van 8 jaar en komt uit het wild. Ze is ingereden, maar daar is in principe ook alles mee gezegd. Ik heb een probleem met haar uit de weide halen: als ik haar wil halen dan loop ik naar haar toe en het laatste stukje komt ze dan naar mij toegelopen. Ik wil met haar gaan Parellien, dus ik gebruik een touwhalster en een leadrope.

Halsteren gaat heel gemakkelijk, maar meelopen doet ze in de weide liever niet. Buiten de weide is dit geen enkel probleem, dus ze kent het wel. Ik wil er geen gevecht van maken, dus ik probeer haar op de ‘Parelli-manier’ uit de weide te halen. Ik motiveer haar ook met brokjes, dit werkt goed. Wat ik nu doe is dat ik telkens aan het einde van mijn leadrope ga staan en haar dan naar mij toe laat komen op de ‘yo-yo-manier’, dus 3 seconden het touw door mijn handen laten glijden, dan 3 seconden iets stroever laten glijden en dan lichte druk op het touw houden totdat zij naar mij toekomt en dat steeds opnieuw. Soms lukt het ook wel op fase 1.

Af en toe krijgt ze dan wat brokjes (ik probeer dit nu af te bouwen). Het probleem is dat ik vrijwel elke keer een paar minuten in fase 3 moet wachten totdat ze besluit naar mij toe te komen. Aangezien de weide nogal groot is, schiet dit niet erg op. De eerste keer dat ik dit op deze manier deed, kostte mij dit een half uur. Dit vond ik niet erg, omdat ik er vanuit ging dat de eerste keer het langste zou duren. Dit is helaas niet het geval; gisteren duurde het ook weer minstens zo lang.

Ik denk dat ze een leftbrain introvert is maar dat weet ik nog niet zeker. Ik ben echt pas net begonnen met Parelli, als in: we hebben net game 1 (friendly game) gedaan. Hoe los ik dit op een savvy manier op?

Vilar

Re: Paard loopt slecht mee in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:43

Belangrijk is om zowel geduldig als vastberaden te zijn.
En ga het uit de wei halen oefenen, zonder dat daar iets op volgt zoals grondwerken of rijden. Dus uit de wei halen, even rust geven en belonen, en weer terug de wei in.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:39

Leuk dat je een nieuw paard hebt :D
Wat doe je als je buiten de wei bent? Denk je eens in als Maya en bedenk waarom jij de wei niet uit zou willen. Heeft ze ergens nare ervaringen mee gehad? Word ze alleen maar uit de wei gehaald om te werken? Probeer anders eerst eens de eerste 3 games in de weide. Dus friendly, porquinpine en driving. Als dat goed gaat kan je haar proberen uit de wei te halen met die 3 spelletjes. Als je anders meer info wilt moet je even PB 'en :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:44

Begin gewoon met de 7 games in de wei. Die kun je idd prima gebruiken om haar uiteindelijk uit de wei te krijgen. De 7 games hoeven niet beperkt te worden tot de bak, maar moeten immmers in alles terugkomen wat je met haar doet!

Maar begin ook eens met game 0: ga gewoon eens een tijd in de wei zitten. Als ze eventueel bij je komt, niet reageren, gewoon aanwezig zijn. Undemanding time!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 19:43

Bedankt! Ik ga ermee aan de slag. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:46

alsjeblieft! als je hulp nodig hebt? PB box staat open voor je!

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:51

Haha wat een grappige praatjes hier! :-) ik roep ons jonge paard gewoon en ze komt naar stal gerend (waar ze aandacht en eten krijgt).. Maar de taal die jullie spreken, spreek ik niet. Ik zal me eens in pirelli verdiepen! Succes met je paard ts, maar miss snapt hij t ook niet?