[AR] advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 11:05

Hallo,

Eindelijk heb ik een super leuke shet gevonden.
Echt een knuffel, waar mijn kleine kinderen op kunnen (leren) rijden.
Niks geen eigenwijs ding, zou bijna zeggen een automaatje. Zo'n scheet:))

Deze shet kan ook voor de kar.
Ook dat hebben we bij de koop gezien en ook zo braaf.
Nou kan ik wel paardrijden, maar niet mennen.
Gelukkig zit er vlak in de buurt een menverenging. Dat lijkt me dus wel wat!
Omdat ik qua mennen totaal geen verstand heb, hoop ik op wat adviezen.
Daar is dit forum ten slot ook een beetje voor bedoelt toch:))

Ik wil dus op zoek gaan naar een karretje. Nu heb ik verschillende soorten karretjes en sulky's gezien.
Waaronder een karretje waar er twee op de bok kunnen en achter twee zitplaatsen.
Dat lijkt me wel wat, dan kunnen we, te zijne tijd' lekker als gezinnetje het bos in en de hei op.
Maar...kan zo'n shetlander pony dit wel trekken?
Want ik heb zo uitgerekend dat wij met de kinderen al op een totaal gewicht zitten van 200 kilo.
Dan komt daar nog het gewicht bij van de kar bij.
Nu weet ik wel dat hij de kar met ons niet hoeft te dragen, maar moet trekken.
Maar is dat niet te zwaar voor een shet van net een meter hoog?
Is dat niet een beetje zielig?

Omdat de shet nu gewent is om voor de kar te lopen,
denk ik dat ik daar gelijk mee moet door gaan, omdat ik niet wil dat hij straks vergeet hoe het moet.
Tenminste hij zal het vast wel niet vergeten, maar misschien moet hij dan wel even weer wennen.
En dat lijkt me niet zo handig, dat gewen, zeker in combinitie met een beginnend menner.
Is het zo dat ik het mennen nu gelijk beter wekelijks of in iedergeval met heel veel regelmaat moet herhalen?
Of kan ik eventueel, wat ik liever heb, een maand of 4 wachten tot het voorjaar begint?

Ik hoor graag van jullie.

mvg,
bridget

EmptyWords

Re: advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:20

over het gewicht durf ik je neit teveel te vertellen, er is wel een vuistregel mbt het gewicht wat je een pony/paard laat trekken.

mbt nu door mennen of even wachten... je kunt gerust 4 mnd wachten en dan er weer een kaaretje achter knopen, als de pony goed beleerd is vergeet hij dit niet, dan kun je ook gerust een jaar niet mennen. wel is het verstandig om meteen iemand erbij te hebben die jou goed kan helpen, zodat je het gelijk goed leert.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 11:26

Ik ga zo en zo niet alleen aan modderen, hoe lief hij ook is, ik ga geen problemen creeeren of op zoeken.
Net wat je zegt, gelijk goed leren, heb ik er voor altijd profijt van.
Ik heb het grote voordeel dat er een menvereniging om de hoek zit, die wekelijks les geeft.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:03

dat scheelt indd een hoop.

ik denk dat ik, als ik jou was, eerst maar eens kennis zou gaan maken bij die menvereniging, daar wat contacten enzo opdoen. dan kunnen ze je ook adviseren wat goed is om te doen mbt het wagentje en gewicht. alvast gaa kijken naar lessen, beetje voorpret ed. misschien is er iemand waarbij je al een keer op de bok mag etc.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:36

Heb je een (voorbeeld)foto van het wagentje wat je op het oog hebt?
En wil je dan voornamelijk, als je met het gezin op pad gaat, het bos in etc. of blijf je dan voornamelijk op de verharde weg?
Wat is de stokmaat van de shet?

die 'vuistregel' wat een pony max. kan trekken gaat zo:
verharde weg: 3x eigen gewicht
harde zandpaden, gras etc. niet heel mul: 2x eigen gewicht
Zand/bos/mulle ondergrond: 1x eigen gewicht.

Nou betekent dat natuurlijk niet dat je maar op het maximale moet gaan willen zitten.... mijn Welsh A weegt ong. 250 tot 300 kg. Laten we 250 kg. nemen.... x 3 = 750 kg. Die laat ik echt niet voor de lol even 750 kg. trekken 'omdat ze dat volgens de vuistregel zou moeten kunnen'.
Maar dat begrijp jij ook vast wel.

Behalve kijken naar het gewicht van de wagen, is rolweerstand ook erg belangrijk. Zo zijn er bijv. wagens die van die zware, lompe autobanden hebben. Meestal trekken die toch een stuk zwaarder weg.
Sommige wagens zijn qua gewicht best 'zwaar' maar hebben een hele lage rolweerstand dus trekken erg gemakkelijk.

Mijn marathonwagen zal zo voor enkelspan rond de 120/140 kg. wegen maar hij trekt zo licht als een veertje; ik kan hem zelf op m'n pinken verplaatsen en of ik nu mijn shet van 1m. in enkelspan of de Welsh A van 1.18m. in enkelspan er voor heb, op het asfalt hoeven ze nauwelijks te trekken, dan rolt de wagen eigenlijk al uit zichzelf. Heb ook wel eens een Dutch marathon/recreatiewagen van iemand gezien en gevoelt, en die zal ook zo rond dat gewicht zitten, maar jeej, daar had ik wel een stuk meer moeite mee, om die zelf te trekken.

Dat terwijl ik in het verleden een houten wagentje had die qua gewicht vast minder zwaar woog, maar die trok zeker wel zwaarder.

Ik hou voor mezelf altijd een beetje aan: 'als ik de wagen redelijk gemakkelijk kan trekken, kunnen mijn pony's dat zéker ook!'.

't is dus allemaal ook een beetje afhankelijk van wat je precies wil en zal gaan doen. Persoonlijk zou ik niet met een enkelspan shet met meer dan 2 personen lekker voor een paar uurtjes het bos in, dan wordt het toch al gauw te zwaar.

En vwb. nu inspannen of even wachten: dat kan prima hoor, als hij gewoon goed beleerd is dan is het helemaal niet erg om even te wachten en ondertussen zelf even wat contacten te maken bij de plaatselijke menvereniging, en je rustig te verdiepen in geschikt tuig en wagen :) Er zijn genoeg menners die hun paarden/pony's in de winter nagenoeg niet meer inspannen vanwege de kou, sneeuw/ijs etc.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 21:39

Super bedankt voor jullie reakties,
Ik ga inderdaad maar eens snel kijken bij de menvereniging.
Ongetwijfeld dat ik dan ook nog wat wijzer word, in iedergeval niet dommer :D
Wordt vervolgd...