Longeren met pessoa: paar drukt hoofd omhoog

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Longeren met pessoa: paar drukt hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 16:41

Hai Bokkers,

Zo nu en dan longeer ik mijn leasepaard met de pessoateugel zodat zijn spieren wat extra worden getraind.
Hierbij stel ik de pessoateugel alleen laag in, aangezien hij moeite heeft met het lang en laag lopen. Alleen nu vind ik het lastig om de teugel goed af te stellen. Hij heeft nu voldoende ruimte om zijn hoofd niet laag te houden, dit laatste doet hij pas als hij helemaal ontspannen is, dit duurt zo'n 20 minuten. Maar als ik de teugel nog strakker afstel -waarbij hij wel wordt gedwongen om laag te lopen- loopt hij achter de loodlijn.
Hoe kan ik dit oplossen? Moet hij puur zelf naar die lang en lage houding toe met zijn hoofd?

Sim

Re: Longeren met pessoa: paar drukt hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:07

Er zijn verschillende manieren om de pessoa aan de longeersingel te bevestigen. Misschien dat je daar nog wat aan kunt veranderen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:08

-> TVG

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 17:19

_Sim_ schreef:
Er zijn verschillende manieren om de pessoa aan de longeersingel te bevestigen. Misschien dat je daar nog wat aan kunt veranderen?

Zoals ik hem standaard heb is door de onderse ring van de longeersingel en vervolgens door het bit naar de onderkant van de singel.
Vrijdagavond heb ik een foto gemaakt, zo zie je hoe in de teugel vast heb en hoe hij erbij loopt:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/546775_413463475391191_1475658989_n.jpg

Ik heb al eens geprobeerd om de teugel hoger in te stellen, maar hierdoor gaat hij alleen maar hoger lopen en volgens mij is dit de laagste manier om hem in te stellen. Of niet?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:30

Dat is inderdaad de manier om het paard zo lang en laag mogelijk te laten lopen. En als je het bilstuk iets inkort zodat hij van achter meer druk voelt om naar voren te komen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 17:31

Gaat hij dan niet zijn rug wegdrukken?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:34

Dat merk je snel genoeg en kun je het weer aanpassen. Zelf kun je er met een longeerzweep ook voor zorgen dat hij naar voren toe blijft door lopen als je het bilstuk iets meer inkort. Als het goed gebeurt moet hij vanzelf zakken.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:13

Ik zou hem een stuk losser doen van voor. Hij staat helemaal strak.

Daarnaast mag dat bontje een stuk hoger. Dan zul je zien dat hij een stuk minder mondrukken krijgt en niet gehindert wordt in zijn beweging. Sinds ik geleerd dat dat bontje op dezelfde plek moet zitten als dat het tuig achter zijn billen zit met mennen, gaat het véél beter. Dus hoger doen en dan wat strakker.

En dan lekker van achter activeren zodat hij voor los laat en lekker naar beneden gaat en de ruimte heeft.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:41

Zo strak staat ie niet hoor. Als de pessoa veel losser zou hangen heeft het geen zin om met pessoa te Longeren want dan werkt ie niet voldoende in.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:43

Ik heb hem losser. Tenminste dat denk ik aan de foto te zien.
Hij staat strak als hij zijn neus naar voren steekt.
Anders gaat hij er op hangen, en scheef trekken. :)

En als ze hem zo laat maakt het mij niet uit, ik geef tips, en er staan er nog 2 in mijn bericht :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:45

Ik denk dat het paard een "blokkade" heeft en het simpelweg niet kan zonder pijn. Hij staat best strak doordat hij niet zakt en een paard kiest vrijwel altijd de makkelijkste weg...
Laatst bijgewerkt door superwoman op 25-11-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:48

Is een longeerhulp geen uitkomst? En als het paard begrijpt waar zijn hoofd heen moet dat je misschien dan de pessoa er weer aan kunt zetten? :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:51

Je kan het vanvoor wat losser doen en de oogjes bij de billen wat strakker trekken. zodat hij achter strakker is als voor :D

Hoe dan ook blijft een een enorm onding! Ik longeer met dubbele lijnen veel makkelijker!