Vrijheidsdressuur hulp

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saraponys

Vrijheidsdressuur hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:14

Heey iedereen,
Ik heb 2 verzorgponys en binnekort een eigen en een shetlander erbij!!!!
maar ik wil dus met me komende shetlander ook vrijheidsdressuur gaan doen,maar wat zijn de beginnende trucjes?
En met mijn verzorgpony nu doe ik ook trucjes hij kan al: dingen oppaken, begin jambette, flemen en de trap op.
Maar ik wil hem leren steigeren maar hoe doe ik dat kunnen jullie mij helpen?

Sara

Rider1

Re: Vrijheidsdressuur hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:41

Als eerste moet je wel weten of de eigenaar het ermee eens is. Want persoonlijk zou ik ook niet zo graag hebben dat een verzorgkindje met mijn paarden vanalles doet zonder toestemming...

Dus als het mag, kan je steigeren op commando zo leren:

Wanneer je paard op het plateau kan staan, begin je te werken met een hoger blok, in dit geval puur voor het steigeren zelf. Wanneer je paard van het blok afmoet, zal hij met beide benen tegelijk naar achteren moeten springen. Als je hem op dat moment beloond met je stem en snel daarna iets lekkers geeft, zal hij snappen dat het opspringen met de voorhand de bedoeling is. Probeer hem altijd naar achteren van het blok te laten springen en terwijl je paard dat doet zwaai je met je handen in de lucht en zeg je (bijvoorbeeld) hoog. Zo weet je paard dat wanneer jij met je handen naar boven gaat en HOOG zegt, hij iets zal moeten doen met zijn voorhand. Herhaal dit vaker en vaker en je zult zien dat je paard het zal gaan begrijpen. Het voordeel van op deze manier je paard het steigeren aanleren is dat hij tijdens het steigeren vanaf het plateau niet naar voren kan komen. Zo heb jij het voordeel dat hij dat tijdens het steigeren zonder plateau ook niet zal doen. Zo wel, dan werk je hem terug door middel van lichaamshouding, stem en eventueel een zweepje dat je voor je houd door duidelijker te zijn.

maar let wel op, dat je pony NIET op een gladde bodem of harde bodems steigert.
bij ongewest steigeren moet je je paard NIET belonen.

en voor je shet zijn de beginnende trucjes: kusje geven, shaken( nee schudden ) ,gapen, op het blok, ...

:)

saraponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 09:58

Dankjewel!
Ja hoor het mag ze zijn toch voor de helft van mij, En de eigenaar is een wat oudere heer met een pensionstal.
Maar hoe kan ik hem leren kusjes geven? En schudden?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:10

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:13

saraponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 16:18

Dankjewel!
Jullie hebben me super op weggeholen!

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:10

een kusje: Ga achter een draadje zitten en zorg ervoor dat je paard nog genoeg ruimte heeft om bij je te komen. Pak iets lekkers en laat hem dit ruiken. Houd het lekkers dichtbij je hoofd en zeg (bijvoorbeeld) kusje, zoen, pakkerd of iets wat jij zelf prettig vind om te gebruiken. Pakt je paard het lekkers, beloon dan goed. Herhaal dit vaak en ga steeds iets dichter naar je wang. Wanneer je paard de smaak te pakken krijgt, en je wang aanraakt (ook al is het perongelijk!), beloon hem dan zo snel mogelijk en maak goed duidelijk dat dat goed was. Omdat dit nauwelijks inspanning vraagt van 't paard, kun je dit vrij lang oefenen. Shilas heeft het binnen een kwartiertje geleerd en bleef zijn aandacht erbij houden. Merk je dat de aandacht van 't paard afslapt, stop dan en ga de volgende keer verder.

shaken(schudden) :Je moet allereerst zorgen dat je paard niet bang voor de zweep is, je moet met de zweep je paard op alle plaatsen van zijn lichaam aan kunnen raken, inclusief zijn hoofd. Wat je doet om shake aan te leren is een vliegje na doen. Je kriebelt met het puntje van je zweep in je paard z'n oor. (Niet helemaal in zijn gehoorgang, langs de haren kriebelen die in de oren zitten is meestal al voldoende). Zodra je paard met zijn hoofd schud beloon je. Dit doe je een aantal keer tot je paard zijn hoofd al schud als je de zweep naast zijn hoofd houd. Je kunt er eventueel een commando aan verbinden maar dit is niet noodzakelijk!

Je kunt de zweep ook vervangen door je vinger, maar let dan op dat je het hoofd niet tegen je aankrijgt wanneer het paard reageert op het gekriebel.

:)

saraponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 19:08

Dankje wel!