[AR] Laten beleren voor voor de wagen, ja?.... waar dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Laten beleren voor voor de wagen, ja?.... waar dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 22:54

Heb een dilemma of noem het luxeprobleem.

Ben in het bezit van een fijne menpony (zelf beleerd) en een leuk ander paard die ik stiekum toch
ook ooit voor de wagen wil hebben. (tuig, wagen alles past)
Maar hij is tikje anders van karakter dan mijn fjord, dus bedacht hem niet zelf voor de wagen te willen zetten.

Ik had, een adres, van iemand in mijn ogen met respect ment en paarden ook zo beleerd, maar helaas doet die het niet meer.
De afspraak was, zelf al het voorwerk doen en dan dat zij hem gingen beleren en ik kwam kijken.

Vond het niet zo erg dat het niet doorging, want ach ik reed hem en Sjol liep wel voor de wagen.
Helaas Sjol 2 wkn terug met haar achterbenen in een ijzeren hek gehangen en zich losgetrokken.

Dus afgelopen zaterdag zwarte meegenomen naar de vereniging tijdens het vrij mennen (in zijn geval dus lange leidselen)
Voor het laatst in het voorjaar gelangeleidseld (met alles erop) en allen nog maar op het erf waar hij staat en dat was in totaal
maar keer of 6.
Zaterdag was hij op 1, 1 heluuppp! Ik zie ineens een zwarte shet voor een sulky die anders rammelt dan dat 2 span van net, momentje na, heel braaf. (draaide om om het geheel te kunnen bekijken en ik was natuurlijk te laat. mijn fout.)
Plan is dus volgende menles hem wederom mee te nemen en te gaan lange leidselen.

Echter ik zoek dus eigenlijk iemand die hem uiteindelijk voor me beleerd voor voor de wagen.
Iemand die het met respect doet en met gevoel voor het paard.
Hij is een fijn te rijden paard en met wat ik met lange leidselen met hem gedaan heb, denk ik dat hij
ook fijn zal zijn met mennen (licht in de hand).
Op zich is hij heel cool, maar kan ook gruwelijk snel zijn (de reden dat ik het niet zelf ga doen).
Wil het professioneel laten doen en als prof zegt, niet geschikt voor de wagen, dan is het goed, ben ik er klaar mee.
Hij is een fijn rijpaard, kan dus ook onder het zadel best van hem genieten.

Hier in de buurt zit ik te denken aan Piet de Ronde, maar ken hem verder niet, ook geen idee hoe ze het doen.
Wil graag het beleer proces kunnen volgen, liefst gewoon paard met trailer langs brengen en meekijken.
Aangezien ik onder het zadel in de tussentijd ook gewoon door wil rijden, ben net sinds 2 wkn (blessure gehad)
weer met hem aan het werk en hij pakt het zo lekker weer op, wil ik even op meeliften, die roze wolk)
Nog iemand andere suggesties?
Voor het geval Sjol langdurig in de ziekte wet zit, wil ik hem wel laten beleren.
Als Sjol binnenkort weer in orde is dan heeft het geen haast (dan kan voor de wagen zetten over paar jaar ook wel),
maar er achter aan rennen is wel vermoeiend!

Voorjaar 2012. voor het idee hoe hij het doet met lange leidselen.
http://www.youtube.com/watch?v=-WvZ_RsViEY

TurboTinker

Re: Laten beleren voor voor de wagen, ja?.... waar dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:57

Weten ze bij jou op de verenging niet iemand? In soest zitten er een paar beleer adressen die goed aangeschreven zijn, zelf vind ik van helden (van de manege) een hele fijne man :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:32

Piet de Ronde is een erg goeie!
Met heel veel respect voor de paarden. En zeer kundig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:54

Als je evt iets verder weg wilt kan ik je ook Berry v/d Bosch aanraden
www.vdbstables.nl

zussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 07:28

Piet de ronde doet het super en anders kan jullie instructeur op de vereniging het toch doen ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 20:44

Nieuwe ontwikkelingen.

Vanwege het prachtige winterweer, waardoor ik toch niet kan rijden,
kan erf niet af te paard en laden en lossen op vereniging gaat ook niet, gaat Toobs zondag intern bij Piet :D

Hij blijft fijn aan het werk en ik heb straks een 2e menpaard, of hij wordt ongeschikt verklaard.
Wordt vervolgd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:36

Gaaf, ik ben benieuwd :).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:45

Dennis schreef:
Gaaf, ik ben benieuwd :).

Ik ook, heb echt geen idee, wat hij van die zwarte Framboezel gaat vinden.
Ik vind het een fijn paard en kan fijn lopen, is verkeersmak en fijn buitenrijpaard, is ook best nuchter en cool,
maar kan ook paniekzaaier uithangen en autist.
Vandaar dat ik hier mijn vingers niet aan ga branden, mag prof. doen.
Denk eigenlijk dat hij het wel heel goed gaat doen, bij een goede menner, met mij, hmmmmmmm.....
(oke, de wens is de gedachte, maar ik blijf dromen, totdat iemand zegt, NEE, niet geschikt)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:47

Stoer!! Toobs als koetspaard!! prachtig.
Waarom zou het niet goed gaan?

Wij hebben Monaco in het verleden naar Freek Saris, bij ons in de buurt gebracht.
iedereen was ervan overtuigd dat dat echt niks zou worden...en het ging .... super.
Duurde wat langer maar wat vond ie het leuk.

Moraal van t verhaal.... het lukt gewoon!
Veel plezier!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:53

Heel stom heb er gewoon zin in hem weg te brengen, omdat ik stiekum denk dat hij het prachtig vindl
Ga afspreken dat ik woensdag ga meekijken, zullen dan nog wel niet ver zijn, maar kan me niet schelen,
gewoon leuk!

Tjinta, super dat Monaco het ook heel leuk vond, ach en als het langer duurt, als het maar goed gaat.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 02:09

Heb net je verhaal doorgelezen.. hoe gaat het :) ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 20:12

Hij logeert al vanaf zondag in Zwartewaal.
Zwartje schijnt het goed te doen, heeft al 2 x voor de wagen gelopen.

Dit is 1 van de achterburen.
Afbeelding

In het weekeind doen ze hem niet, dus zelf wezen rijden, wat helaas zwaar waardeloos ging, maar ach.

En Toobs op speurtocht naar wat lekkers in het gangpad (ze hadden brokjes gemorst zo te zien :D ),
zo veel brokjes dat hij zelfs de 2 wortels op zijn slobber emmertje over het hoofd zag.
Afbeelding

Mis mijn vreemde snuiter wel een beetje :o en zijn stal daar is kleiner dan thuis en hij kan niet lekker naar buiten hangen
en de buurman met wie hij altijd van alles deelt (van bal, tot voeremmer, tot kuilgras) heeft hij ook niet.
Maar het is maar voor paar weekjes.

Wil woensdag gaan kijken als hij gedaan wordt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:15

Ff een vraagje tussen door ik ken iemand die een paard wil beleren voor de kar maar mag je dan ook gewoon springen die genen is bang als hij aan het mennen is dat het paard dan straks met de kar over een klein takje heen springt. Wat vinden jullie?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:18

trysteffy schreef:
Ff een vraagje tussen door ik ken iemand die een paard wil beleren voor de kar maar mag je dan ook gewoon springen die genen is bang als hij aan het mennen is dat het paard dan straks met de kar over een klein takje heen springt. Wat vinden jullie?

Ik zou daar een ander topic voor opstarten :) dit is het topic van sjolvir die iets over haar paard vraagt over hetbeleren :)

Sjol: Wat fijn dat hij het goed doet! Gaat vast snel goed komen dat hij weer snel naar huis kan :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 20:21

Ach, kan wel antwoorden, niet springen als je de kar er achter hebt, of je mentuig erop.
Mijn pony werd onder het zadel gereden, sprong en crosste ik ook mee, zwarte paard ook en veel mensen doen dat.
Je paard moet gewoon voorzien zijn van goed stuur (zodat ie niet met kar en al over iets heen probeert te springen) en goede rem en goede voorwaarts.
En je paard niet in verwarring brengen door hem echt recht op hindernis die ook springbaar zou kunnen zijn af te rijden, want je moet dan wel van te voren sturen, naar links of rechts.

Springpony in hindernis met wagen, je moet zelf sturen, zodat je paard niet springt, of dwars door een hindernis heen loopt.
(want geloof me, deze pony weet dat roodwitlintjes stuk gaan als je er tegen aan loopt)
Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:29

wat leuk dat hij voor de wagen gaat we willen natuurlijk dadelijk ook foto's in het barocke fototopic.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 20:33

Even geduld!!
Ga woensdag kijken als ie gedaan wordt, dus hoop dan op filmpje of foto van zwartje voor de kar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:16

leuk!
ben ook benieuwd!

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:20

Hoi,

Ik heb hem zien lopen voor de wagen van de week (dacht vrijdag). Dat ging echt top! Hij liep al supernetjes. Mijn pony is ook net beleerd bij Piet (wel lekker weer thuis sinds gisteren), vandaar dat ik hem gezien heb.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 20:40

Oetenhok, wat leuk!
Hoe lang heeft de jouw pony daar gestaan om beleerd te worden?
En heb je zelf al gemend?
Wat voor pony heb je?
Heb je er nog meer waarmee je rijdt/ment?

Je hebt nu in ieder geval al meer gezien dan ik :j van zwartje voor de wagen (ik niets namelijk),
vrijdag stond hij er overigens voor de 2e x voor.
Leuk te horen dat ie het netjes doet.

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:14

Ik heb je een pb gestuurd.