Grondwerk oefeningen om mee te beginnen Hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Grondwerk oefeningen om mee te beginnen Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 14:42

Hallo,

Ik heb les gehad in rechtrichten onder het zadel, alleen is mijn instructeur ernstig ziek en weet ik niet wanneer ze weer terug komt.

Daarom wil ik mij ook gaan verdiepen in oefeningen aan de hand?
Wie kan mij vertellen waar ik moet beginnen en hoe ik het moet doen?

Poess91

Re: Grondwerk oefeningen om mee te beginnen Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:58

Ik blijft dit topic even volgen, ben er ook wel nieuwsgierig naar :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:04

Dan is grondwerk wel een breed begrip; wil je freestylen, lange teugel, dubbele lijnen, loswerken (kaptoom)...

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:08

ik volg ook

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 15:24

Ik wil zorgen dat mijn paard door oefeningen recht word. Dus schouderbinnenwaart, schouder voor etc.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 15:24

Ik vraag me alleen af hoe ik dat moet doen, en met welk materiaal

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:27

Ik krijg les van Angelique de Vries. Echt helemaal top! Ze kijkt naar de situatie, het paard en de eigenaar en past daar de oefeningen, de uitleg en het tempo op aan (zou iedere instructrice imo moeten doen, maar is helaas niet altijd zo :\ ). Ze geeft les in rechtrichten vanaf de grond en vanuit het zadel en ook NH. Zij komt in Zwijndrecht/Dordrecht/Ridderkerk e.o.

Weet niet waar jij woont, maar kijk anders voor een instructrice in jouw buurt eens op: http://www.paardenbegrijpen.nl/links/in ... htrichten-

Deze site bevat ook al heel veel theorie.
Laatst bijgewerkt door Devitootje op 20-11-12 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:28

Ja, dat snap ik. Alleen die oefeningen kan je doen aan kaptoom/leadrope of met lange teugel.
Als je met lange teugel wil gaan werken zou ik eens googlen op naam van Piet Bakker en daar wat instructiefilmpje van te gaan kijken. Kan je alvast een begin maken..
Als je wil beginnen met de beginselen van rechtrichten d.m.v. kaptoom/leadrope, kijk dan eens op paardenbegrijpen.nl Daar kan je allemaal ebooks vinden met exacte instructie hoe je aan de hand kan beginnen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 18:11

Ik woon in Rouveen ( bij Zwolle)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:15

je zou kunnen beginnen met inbuigingen vragen, schouderbinnenwaarts, schoudervoor, freestylen. ik weet niet wat je precies wilt. als je grondwerk wilt doen heb je in eigenlijk een leadrope, neckrope (kan ook gewoon een halstertouw om de nek zijn) en een bitloos hoofdstel nodig. ik vind het erg fijn om met een kaptoom grondwerkoefeningen te doen, maar je kunt het ook met een ander bitlooshoofdstel doen natuurlijk. ik zou als ik jou was gewoon even googlen en op youtube kijken, daar staat bij alle oefeningen duidelijk omschreven hoe het moet. scheelt mij weer wat typewerk :D

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:29

@HZB, via de eerder gegeven link zie je een overzicht van alle instructrices en ook kan je onderaan vragen wie er bij jou in de buurt zit/komt. Ook al zitten ze niet direct bij jou in de buurt, sommige hebben ook lesdagen op bepaalde locaties.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:38

Ik zou dit ook via een paar lessen op gaan pakken, zodat je start met een goede basis. Emiel Voest kent in zijn systeem naast het rijden, loswerken en werken aan de DLL ook het grondwerken. Hiermee ga je dus aan een touwhalster en een leadrope oefenen vanaf de grond. Pasjes wijken, schouderbinnenwaarts wendingen om voor en achterhand, dat soort zaken.
Via deze link kun je een instructeur bij jou in de buurt vinden die jou met dit onderdeel zou kunnen helpen:
http://www.emielvoest.nl/hst/e08m02v/em ... teurs?open