VD Probleem , veslaafd aan rollen !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lizanne

VD Probleem , veslaafd aan rollen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 19:38

Hoi Bokkers !

Ik zit met een probleem. Mijn paard kan nu sinds ong een maand het trucje , liggen op commando. Hij vind het trucje heel erg spannend omdat hij vroeger veel te bang was om te blijven liggen met een mens in zijn buurt. Maar nu gaat het super goed , en hij vind het heel erg leuk.
Mijn probleem :
Geen ideee waarom , maar hij vind het zand in de piste nu zoo leuk geworden , dat hij er alles aan doet om er in te liggen. En het liefst om er nog in te rollen. Ook al straf ik hem. Ik verzwaar mijn stem en sla met de zweep op de grond. Maar jij vertikt het gewoon en gaat gewoon toch lekker rollen. Dit is echt een probleem, want als hij het zadel op heeft doet hij het ook gewoon. En dit is natuurlijk wel gevaarlijk.
Als hij al in de verte de piste ziet staan , dan krijgt hij al schraap neigingen en dan slaat hij met zijn staart.

Heeft iemand hier ervaring mee ? Of weet je wat ik het best er aan kan doen ? Laat het dan weten, want afschrikken en hem bang maken om te gaan liggen wil ik natuurlijk ook niet ! Hopelijk heeft iemand goede tips !

Afbeelding

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:41

Hij heeft geen last van luis of dergelijke
dan zillen ze ook met of zonderzadel rollen in zand om de jeuk tegen te gaan

_Lizanne

Re: VD Probleem , veslaafd aan rollen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 19:43

Nee hoor , hij doet het ook alleen in het begin. Daarna stopt hij er volledig mee.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:43

Als je erop zit zou ik je paard goed voorwaarts houden, dan lukt het bijna niet om te gaan rollen.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 19:48

Klopt dan lukt het mij ook wel , het gaat er vooral om als hij los staat. Als ik in de piste sta en hem even los laat om de poort dicht te doen, is hij na 1 sec al aan het rollen..

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:59

Ik zou het rollen en liggen op commando niet meer vragen op de plek waar je ook met hem rijdt. Ik heb mijn paard het express in de paddock aangeleerd en niet in de rijbak. In de paddock mag hij namelijk altijd rollen.
En ik zou hem een keer heel duidelijk laten weten dat het niet mag als jij ook echt niet het commando hebt gegeven. Desnoods door hem een keer een tik te geven.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:03

Ik denk dat je niet duidelijk genoeg bent. Je mag best eens boos worden. En hem daar mee een corrigerende tik geven. ( dit hoeft niet hard, maar wel duidelijk laten merken dat het niet de bedoeling is. )

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 20:06

Ja klopt , ik denk dat dat het eerste is wat ik maar moet gaan doen. En Roosmarijn : Hij kan het kunstje eigenlijk op alle plaatsen , als er maar iets van zand ofzo licht. Meestal doe ik het zelfs al niet meer in de rijbak. Dus dat gaat niet veel helpen denk ik

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:27

Je krijgt wat je beloond. Je hebt kennelijk te veel beloond (met bv aandacht, ook negatieve aandacht vatten sommige paarden op als aandacht) voor het gaan liggen.

Daarnaast is het ook normaal dat een paard die net een nieuwe oefening leert deze telkens aanbiedt. Hij is immers op zoek naar een beloning en probeert deze te krijgen door het zelf aan te bieden (te anticiperen). Dit is meestal het gevolg van onduidelijkheid wanneer hij dit wel en niet moet uitvoeren. Wees dus consequenter in het geven van een cue (aanwijzing die zegt NU wel gaan liggen).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:28

Ik zou niet straffen. VOORKOM dat hij dit doet. Dus niet loslaten als je het hek dichtdoet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:08

malih schreef:
Ik denk dat je niet duidelijk genoeg bent. Je mag best eens boos worden. En hem daar mee een corrigerende tik geven. ( dit hoeft niet hard, maar wel duidelijk laten merken dat het niet de bedoeling is. )

1 tik en je paard durft niet meer te gaan liggen ;)
Bedenk wel dat het liggen een onderdanige oefening is, en omdat het paard het natuurlijk al eng vind zal hij het weer eng gaan vinden.

Het is natuurlijk wel ergens positief dat hij nu over de angst heen is, maar laat maar lekker rollen, loop weg, geef het geen aandacht. Negatieve aandacht is ook aandacht.
Zodra hij doorheeft dat hij er niks voor krijgt zal het ook niet interessant meer zijn om elke keer te gaan rollen.

Liggen zonder commando = geen beloning en negeren
Liggen met commando = beloning en aandacht

hebben paarden vaak snel genoeg door :j

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 00:12

VisibreTeam schreef:
malih schreef:

1 tik en je paard durft niet meer te gaan liggen ;)
Bedenk wel dat het liggen een onderdanige oefening is, en omdat het paard het natuurlijk al eng vind zal hij het weer eng gaan vinden.

Het is natuurlijk wel ergens positief dat hij nu over de angst heen is, maar laat maar lekker rollen, loop weg, geef het geen aandacht. Negatieve aandacht is ook aandacht.
Zodra hij doorheeft dat hij er niks voor krijgt zal het ook niet interessant meer zijn om elke keer te gaan rollen.

Liggen zonder commando = geen beloning en negeren
Liggen met commando = beloning en aandacht

hebben paarden vaak snel genoeg door :j

Bedankt ! En ja dat dacht ik indd ook , daarom dat ik het ook nooit afstrafte.. Maar wat als hij het nu zelf enorm leuk vind? Met of zonder aandacht.. Dan zal er toch geen einde aan komen ?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:48

Hmmm... Het is een oefening waar je brokjes voor kunt krijgen als je het op commando doet... Als je dat in je achterhoofd houd, is het voor een paard toch interessanter om te gaan liggen als je het wél vraagt, dan wanneer je het niet vraagt :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:55

Het gaat hier om een praktijkprobleem, dus ik verplaats het naar GVL.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:58

Maak de kans op succes GROOT en de kans om oefeningen verkeerd te doen klein. Dus wanneer je paard niet mag rollen omdat hij een zadel op heeft, je paard dus ook niet loslaten.

Je kunt het gedrag ook laten uitdoven door te negeren. Dat is lastig bij zulk zelfbelonend gedrag, maar het kan wel. Je kunt bv voor je gaat rijden eerst de bak in lopen, er uit gaan (voor hij rolt) belonen, terug gaan, er uit gaan, belonen en dan steeds langer in de bak blijven. Wanneer hij wel gaat rollen (als hij bv zonder zadel is), het gedrag negeren (draai je om) of zelfs loop weg.

Een andere oplossing is ander gedrag vragen dat je erg goed beloond, bv met 4 benen op de grond staan of een target aanraken. Kies geen gedrag dat tot rollen kan leiden (zoals schrapen, knielen of hoofd laag, aangezien dat in het gedragsrepertoire zit van 'rollen'). Als je heel erg veel gaat belonen voor ander gedrag, kun je aanleren dat er meer gedrag is waar hij voor beloond wordt.

Maar aangezien dit probleem een 'trainings probleem' is, zou ik een ervaren iemand eens laten langskomen en tips vragen. Misschien dat je zelf wel aanwijzingen geeft om te gaan liggen terwijl je dat niet door hebt. Een extra paar ogen kan heel erg leerzaam zijn. Aangezien het te pas en te onpas gaan liggen gevaarlijk kan zijn/worden zou ik zsm een les nemen van iemand met VD ervaring.