Waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 21:47

Ik die Parelli al 3 jaar fanatiek. Ik kan er veel over vertellen en kom vaak bij mensen langs om te helpen. Ik zit dus op het Groenhorstcollege en doe de opleiding paardenhouderij. Daar zitten allemaal mensen die dus op de reguliere manier met paarden omgaan. Ik heb het gevoel dat ik door veel mensen niet begrepen word. Iedereen denkt dat ik niet goed kan rijden en ben het vaak niet eens met de uitspraken die hun maken. daar ben ik echt heel eerlijk in. we zijn bijvoorbeeld naar een paddock paradise geweest. ik vond het bijvoorbeeld heel leuk! maar iedereen uit mijn klas vond het een poedersuiker excursie en onzin. zelfs mijn leraar wist het verschil niet tussen grondwerken en VD. dat vond ik echt erg en toen ben ik een beetje uit mn slof gesloten. iedereen vond het grondwerk wat ze daar deden maar zweverig. Omdat iedereen altijd maar mooie volbloeden heeft of erop rijd en verzorgt en kom ik aan met mn dikke fjord(waar ik zielsveel vna houd) en een ouder NRPS (waar ik veel van houd) vinden ze dat maar afgedankte paarden.
Ze vinden dat ik geen mooie volbloeden kan berijden omdat ze vinden dat ik die niet aankan. Dit vind ik belachelijk. Ze vinden dat ik die paarden niet kan berijden omdat ik 'brave'paarden heb. zo braaf zijn ze niet. ze vinden ook alleen maar de foto's mooi waar paarden in de krul rijden en foto's die ik van mijn paarden laat zien waar ik bitloos op rijd vinden ze maar raar.

Wat kan ik hiermee doen? Ik weet nu niet zo goed hoe ik mij moet gedragen. hoe zouden jullie hier op reageren?

JorisDy

Re: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:55

Leven en laten leven. Denk ook dat het komt dat parelli voor veel onbekend is en alles wat onbekend is is vaak gek.
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt en derest laten kletsen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 21:56

ja. ze laten me geen eens een stal uitmesten ( niet bij stage hoor!) omdat ze denken dat ik dat niet kan...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:03

Op mij kom je over alsof jij hét parelli-orakel bent... Terwijl je je er pas 3 jaar mee bezig houdt. Als.je erg hoog van de toren blaast over een onderwerp waar de gemiddelde ruiter van denkt dat het lichtelijk zweverig is, trek je.natuurlijk wel.veel aandacht. En zeker ook.negatieve aandacht.
Misschien moet je je wat dat betreft wat anders opstellen?
Jij hebt namelijk ook een duidelijk oordeel over je.klasgenoten en je vind jezelf erg goed. Als je wilt dat zij jou in je waarde.laten, zul je hen ook in hun waarde moeten laten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:06

Maar Parelli is niet het enige wat goed is.
Ik zou het ook heel vervelend vinden als iemand mij steeds over Parelli, bitloos, grondwerk, VD etc komt vertellen.
Je klasgenoten moeten jou in je waarde laten, maar dat moet andersom ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:11

Je kunt een paard wel naar het water leiden, maar je kunt hem niet dwingen om het te drinken.
Je kunt een mens wel naar kennis leiden, maar je kunt hem niet dwingen om dingen aan te nemen.

Doe je ding, verspil geen energie aan mensen die niet willen snappen waar je mee bezig bent. Jij hebt een manier van aanpak met paarden waar jij een leven lang op kunt voortborduren. Je medescholieren gaan dingen leren die ze hun leven lang toe gaan passen, en daardoor de garantie krijgen dat ze iedere keer dezelfde resultaten bereiken. Als ze daar blij mee zijn, dan zou ik ze lekker hun gang laten gaan. Ze komen zichzelf wel tegen, en dan is het nog maar de vraag of ze hun sjieke volbloed in gaan ruilen voor de volgende sjieke volbloed omdat ze hem niet aankunnen. Of de sport definitief aan de wilgen hangen omdat ze tegen grenzen aanlopen die eventueel opgelost kunnen worden als ze ook maar bereid zouden zijn om over de rand van hun bord heen te kijken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:15

Loetie84 schreef:
Op mij kom je over alsof jij hét parelli-orakel bent... Terwijl je je er pas 3 jaar mee bezig houdt. Als.je erg hoog van de toren blaast over een onderwerp waar de gemiddelde ruiter van denkt dat het lichtelijk zweverig is, trek je.natuurlijk wel.veel aandacht. En zeker ook.negatieve aandacht.
Misschien moet je je wat dat betreft wat anders opstellen?
Jij hebt namelijk ook een duidelijk oordeel over je.klasgenoten en je vind jezelf erg goed. Als je wilt dat zij jou in je waarde.laten, zul je hen ook in hun waarde moeten laten.

Dit viel mij ook al op :j

Stel je meer open op; observeer en leer ook gewoon je mond te houden :) je bent nog hartstikke jong, hebt nog enorm veel te leren en er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ook docenten weten niet alles, maar jij ook niet; waarom dan boos worden omdat een docent het verschil niet weet tussen VD en grondwerk? VD is namelijk ook grondwerk :+ alles wat je naast je paard doet is grondwerk. Of dat nou longeren is of je paard leren achteruit lopen op commando.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:17

Nog een kleine toevoeging: menig bokker weet ook het verschil niet tussen grondwerk en vrijheidsdressuur. Grenzen bij sommige oefeningen zijn heel vaag, is een pasje opzij, of naar achteren of naar voren nu VD of grondwerk? Kun jij de grenzen duidelijk aangeven? Welke oefening van Parelli is grondwerk en welke is VD?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:22

mika11 schreef:
Maar Parelli is niet het enige wat goed is.
Ik zou het ook heel vervelend vinden als iemand mij steeds over Parelli, bitloos, grondwerk, VD etc komt vertellen.
Je klasgenoten moeten jou in je waarde laten, maar dat moet andersom ook.

ja , dat vind ik ook , ik zoek er een beetje mijn eigen weg in ,
dus volgens verschillende personen en manieren , van alles probeer ik zgm eruit te helen wat echt goed is .
tja , ik ken er genoeg die niet houden van dat naturel gedoe , ik vind veel dingen wel goed
maar ik vind ook sommige dingen wel erg ver gaan , en waarschijnlij k, als je je er niet in verdiept hebt
zie je veel meer fouts dan goeds,
en tja , veel mensen staan er gewoon niet voor open :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:28

Ts: sta jij wel open voor de ideeën van je klasgenoten? :) want moet wel van 2 kanten komen immers.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:36

Ik denk zomaar dat TS het stadium waar haar medeklasgenootjes zich op dit moment bevinden allang gepasseerd is. Parelli maakt duidelijk onderscheid tussen "normals" en "naturals". En idd, het is moeilijk tot elkaar te komen als de een al verder is dan de ander. Neemt echter idd niet weg dat je open moet blijven staan voor beide manieren van aanpak. En dat geldt idd ook voor TS
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-11-12 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:50

Cassidy, jij komt nu ook wel over alsof Parelli het enige ware is.
Waarom zou je met Parelli in een veel verder stadium zijn (TS), als mensen die geen Parelli doen? (de klasgenoten van de TS)
Nu lijkt het net alsof de klasgenoten van de TS gedoemd zijn tot mislukken omdat ze niet aan Parelli doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:54

De vraag is wat jij "gedoemd vindt om te mislukken"? Als je dingen doet zoals je ze altijd doet ga je resultaten krijgen zoals je ze altijd hebt gekregen. Er is alleen zoveel meer. En om dat te zien moet je open blijven staan. Parelli leert je kijken naar je paard, en je eigen weg te gaan, omwille van het paard. Kijkt niet naar plaatjes en hoe iets eruit behoort te zien, leert je communiceren met het paard en in te spelen op zijn behoeftes. Lichamelijk en psychisch. Zie ook de waarde van een paddock paradise die de medeklasgenoten zo stom vonden. Ik mis dan ook een beetje de inbreng waarop de andere leerlingen van de opleiding paardenhouderij hun paarden zouden huisvesten. Of wordt dat een "standaard opsluiten in een box 23 uur per dag en vervolgens je paard een uur te krampen rijden?" O, ik vergeet die doodsaaie stapmolen waar ze overdag dan ook nog een uurtje inmogen....

Parelli is overigens niet de enige "ware" maar wel de makkelijkste manier om de kennis van verschillende en inmiddels overleden trainers in een goed gestructureerd programma te vinden. Scheelt mij een heleboel werk, heb de info mooi compact binnen handbereik.

En voor een verschil tussen "normal" en "natural" aanpak zal ik even een filmpje neerzetten. Is wel mooi dat het een persoon is die het verschil kan laten zien.

http://www.youtube.com/watch?v=lqKYG9UqP1Y
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-11-12 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:58

Cassidy; het zijn wel pubers nog, dus die horen ook veel nog 'stom' te vinden natuurlijk :) en hun eigen kunnen te overschatten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:58

Maar wel pubers die een paardenopleiding doen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:00

Tja, het blijven pubers :')
In de zorg hoor ik ze hier ook nog wel eens heel hard 'iewl' roepen en 'stom werk'. Daarvoor blijven het pubers en 'Ik weet het beter hoor! Net geleerd dit!!'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:01

Het meest kwalijke vind ik dan nog dat de leraar er niet meer van weet.
Nu heb ik meer kennissen die het Groenhorst College hebben gedaan, een daarvan is halverwege gestopt, vanwege de inhoud van de opleiding.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:03

Maar een docent kan toch niet alles weten? Het zijn toch net mensen; wat is er nou erg aan dat de docent niet weet wat het verschil is tussen grondwerk en VD; zit sowieso ook overlap tussen immers. De grens is niet zwart/wit.
Docent neemt ze wel mee op excursie naar een paddock paradise :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:04

Natuurlijk zijn het pubers, ik snap je punt ook wel hoor. :)

Ik blijf het gewoon zonde vinden dat er nog zo weinig open blikken zijn op veel scholen.
Ik kan mij voorstellen dat je daar als 'natural' stevig in je schoenen moet staan. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:05

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:06

Maar ze gaan op excursie naar een paddock paradise: blijkbaar is er wel degelijk aandacht voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:06

TurdusMerula schreef:
Natuurlijk zijn het pubers, ik snap je punt ook wel hoor. :)

Ik blijf het gewoon zonde vinden dat er nog zo weinig open blikken zijn op veel scholen.
Ik kan mij voorstellen dat je daar als 'natural' stevig in je schoenen moet staan. :)

Exactly my point. Leraar had die excursie ook niet zelf verzonnen begrijp ik. Daar is TS mee gekomen, ik vraag me af of hij dat dan nog een keer gaat doen, helemaal gezien de reacties van de scholieren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:10

TurdusMerula schreef:

Nu maak ik een onderscheid tussen Natural en Natural Horsemanship. Natural is een paard zo natuurlijk mogelijk houden, met uitschieters naar het extreme en zonder te kijken naar de behoeften van een paard (die misschien wel beter af is bij een deken, een ijzertje en een aantal uren op stal ipv in een prutweiland of paddock) , en rijden zonder boomzadel, bitloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijster. NH kan ook met een paard dat een deken opheeft, een ijzertje onder en die met bit gereden wordt.

Wat is jou definitie van "natural"?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:12

Ben het wel met mika11 eens. TS is 17 en verder ontwikkeld dan haar klasgenootjes omdat ze parelli doet?
Ik vind het nog al wat om op die leeftijd te roepen dat je heel goed.kunt rijden...
Verder moet je, als je een 'afwijkende' stroming volgt, want zo is.het nou eenmaal, er ook achter staan en.blijven staan. Dat je dan wel.eens commentaar krijgt moet je voor lief nemen. Als je afwijkt val je nou.eenmal.op. Als.je.daar slecht tegen.kunt, moet je.proberen niet af te wijken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:13

Het is voor menig volwassene al moeilijk om tegen de stroom of de gevestigde orde in te gaan, wat wil je dan dat een Puber doet?