[AR] Op de kar meer te zeggen dan naast het paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Op de kar meer te zeggen dan naast het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 17:19

Ik was een beetje hier aan het rondkijken en las deze opmerking.
Als een paard bang wordt, mag je in geen geval afstappen, las ik. De groom moet het oplossen en als dat niet kan, moet je het vanaf de kar oplossen, omdat je ernaast niets te zeggen hebt.

Nu verwonderde ik mij een beetje daarover. Ik weet dat menigeen hetzelfde zegt met het rijden en dat ik het daar iig niet mee eens ben. Voordat ik ook maar iets op de weg ga doen (rijden of wat dan ook) heb ik veel met de paarden gewandeld en zijn ze keurig in de hand/luisteren goed.

Nu men ik momenteel heel veel 'droog' met mijn trekpaard. Het paard is ooit ingespannen als jong dier, maar inmiddels 17 en al 14 jaar niets meer voor de kar gedaan.
Ik heb zelf niet de ervaring die nodig is om in te spannen en heb mij derhalve ingeschreven voor een cursus (heb wel wat gemend, maar niets van betekenis) om het zelf goed met ervaren trekpaarden te leren (noordzweden, hetzelfde ras als wat ik heb) en daarna samen met de instructie dit paard te gaan inspannen.

Tot die tijd men ik droog om zelf meer feeling te krijgen en om veel met het paard op de weg te komen. Maar ze heeft zo nu en dan haar moeilijke moment. Zo'm moment heeft ze in de regel als ik een bospad in wil gaan. Ik ben er nog niet aan uit of het onzekerheid is of onwil, maar ik weet wel dat ze op de gewone weg goed loopt en in het bos nogal eens struikelt, dus ik neem aan dat onzekerheid iig een rol speelt.

Hoe dan ook..ik kan dat nog niet van achteren oplossen (kan ik wel als ze even schrikt) en ga er dan naast lopen. Dat leek mij ook de meest logische oplossing als ze voor een wagen loopt, omdat je voor mijn gevoel dan juist meer te zeggen hebt. Nou ja, ik dus.

Ik vraag mij af of alle menners op dit gebied echter de tegenover gestelde mening zijn toegedaan. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Wat ik mij dan ook afvraag... als ernaast lopen een slecht idee is, hoe zit het dan met boswerk. Daar wordt altijd ernaast (nou ja, bij de achterhand dus) gelopen.

sjouk_L

Re: Op de kar meer te zeggen dan naast het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:22

Ik vind op zich ernaast lopen niet verkeerd, helemaal niet met droog mennen, dan loop je toch al mee. Dus dan maakt het niet zoveel uit waar of je dan precies loopt.
Ik combinatie met een wagen die erachter hangt blijf ik persoonlijk ook veel liever op de wagen. Als een paard dan echt paniekeert ga je tenminste mee. Mocht je ernaast gaan lopen dan is het moment van de wagen toch een moment dat het paard de benen kan nemen en je inderdaad niets te vertellen hebt. Ik wil dan ook niet weten wat er gebeurt als het paard er vandoor gaat met de wagen erachter zonder iemand erop die de combinatie kan remmen.

Als je toch al mee liep en je paard gaat er vandoor maakt het ook niet meer uit waar je daarvoor liep

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:00

Als je er naast loopt, hij springt op zij zodat je los moet laten is hij weg, met kar en al. En dan heb je echt een probleem.

Daarom groom er af en er naast, en koetsier op z'n plek. Mocht hij op zij springen zodat de groom hem los moet laten kan de koetsier altijd blijven corrigeren en sturen.

Een paard met alleen een zadel (of in jou geval een tuig) op zijn rug kan als hij los loopt een stuk minder schade veroorzaken (bij zich zelf en bij een ander) als eentje met een wagen achter z'n kont.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:17

Zie redenen hierboven inderdaad.

Paard houd nou eenmaal geen rekening met een (al dan niet omgeslagen) wagen achter zich, en als hij flink in paniek is dan veroorzaakt zo'n wagen er achter alleen nog maar meer paniek.

Dat terwijl je als ruiter je paard 'kwijtraakt' (je valt er af en paard gaat er vandoor, of je loopt er naast en paard rukt zich los en neemt dan de benen) heb je idd alsnog een loslopend paard, maar zónder een wagen er achter die overal achter kan blijven haken, tegen het paard kan komen, etc.

Geloof mij, 't is écht geen pretje, een ingespannen paard met wagen en al los, zonder menner op de bok. En hoe sterk en snel je ook bent, hoe groot of klein het paard ook is, ze zijn altijd sterker dan ons. En kunnen zich erg gemakkelijk losrukken. Dan heb jij heel mooi het nakijken hoe je volledige aanspanning, onbestuurbaar, de benen neemt. En dan mag je maar hopen dat de schade beperkt blijft, met name aan het overige verkeer. Je kan je indenken dat de gevolgen vaak níet te overzien zijn....

[VN] Paard met wagen rijdt over koetsier
Koetsier stapte zelf af om paard over een brug te leiden ipv. zijn passagier/groom dit te laten doen en zelf als menner op de bok te blijven zitten......

Hoe dat er ongeveer uitziet........?

Dit filmpje toont overigens een hele hoop stommiteiten en onkunde bij elkaar; mensen die in paniek rondrennen, achter losgebroken paarden aanjágen, andere aanspanningen gewoon los laten om een losgebroken paard te kunnen vangen (dus de aanspanning die ze vast hadden neemt ook weer de benen). Ze hadden meteen álle aanspanningen uit de bak moeten sturen en daar met hulp laten uitspannen. Dan was de schade beperkt gebleven, met maar 1 losse aanspanning.

Een op hol geslagen 4span tijdens een internationale wedstrijd. Menner vloog in het begin op ongelukkige wijze van de bok.

Ook tijdens een wedstrijd. Wagen slaat om, menner en groom worden gelanceerd en 't 2span gaat aan de kletter

Daarom wordt er altijd zo op gehamerd.
een loslopend paard is al heel erg vervelend, maar dan blijft de schade vaak meestal nog wel beperkt. Hangt er een wagen achter........
Als je op de bok zit kan je nog sturen en ingrijpen, en van alles proberen als het paard al aan de kletter gaat.

Daarom: menner blijft op de bok, en je stuurt je passagier/groom er af om paard te begeleiden. Heb je die niet bij je? (is toch altijd een risico wat je dan neemt!) dan van de bok af proberen op te lossen, maar dus idd in géén geval afstappen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:17

Ah oke... op die manier. Ok, dus wat ik nu doe, is niet verkeerd. Ben nog aan het trainen om zoveel mogelijk erachter op te lossen, maar dat lukt niet altijd. Tegenwoordig wel als ze een keer schrikt (bv van een stevige vrachtauto... ze raakt niet in paniek, maar kan even een sprongetje maken) of als we voorbij de dekhengsten van de buren moeten (die kunnen nogal heftig te keer gaan)
Het is verder overigens een heel stabiel paard. Ze heeft alleen af en toe zo'n moment... bv als ze dus een bospad in moet.
Daar komt bij dat we gewoon ook nog niet op elkaar zijn ingespeeld. Ik moet meer feeling krijgen daarvoor. Dit is op zich een goede en veilige manier om dat te trainen (denk ik zo)

Maar ik merk dus zelf wel dat ze in geval van onzekerheid meteen kalmeert als ik ernaast ga lopen. Is dat dan niet toch een punt van aandacht? Ik kan mij voorstellen dat ik haar moeilijk rustig krijg vanaf een wagen, maar dat het probleem voorbij is als ik ernaast ga lopen.
Dat is iig dus nu zo en ook ohz. Als ze daar paniekerig reageert en ik ga ernaast lopen, is het ook meteen goed en kan ik later weer gewoon opstappen (al heb ik inmiddels al erg lang niet meer gereden)
Dennis, als een groom erbij is, is het logisch dat deze ernaast gaat staan (vind ik dan... heb dat zelf ook gedaan als we met huifkar met gehandicapten gingen rijden), maar er is niet altijd een groom voor handen en dan is het natuurlijk de vraag wat je dan het beste kan doen.

Zal overigens dit straks ook eens met de instructrice bespreken, als de cursus begint. Ben ook wel benieuwd naar haar visie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:23

liljebo schreef:
Maar ik merk dus zelf wel dat ze in geval van onzekerheid meteen kalmeert als ik ernaast ga lopen. Is dat dan niet toch een punt van aandacht? Ik kan mij voorstellen dat ik haar moeilijk rustig krijg vanaf een wagen, maar dat het probleem voorbij is als ik ernaast ga lopen.
Dat is iig dus nu zo en ook ohz. Als ze daar paniekerig reageert en ik ga ernaast lopen, is het ook meteen goed en kan ik later weer gewoon opstappen (al heb ik inmiddels al erg lang niet meer gereden)
Dennis, als een groom erbij is, is het logisch dat deze ernaast gaat staan (vind ik dan... heb dat zelf ook gedaan als we met huifkar met gehandicapten gingen rijden), maar er is niet altijd een groom voor handen en dan is het natuurlijk de vraag wat je dan het beste kan doen.

Zal overigens dit straks ook eens met de instructrice bespreken, als de cursus begint. Ben ook wel benieuwd naar haar visie.

Daar moet je dus je groom voor gebruiken. En zowiezo is het niet handig om met een net beleerd paard alleen, zonder groom, op pad te gaan. Vele mensen mennen zelfs nóóit zonder groom, puur om dit soort redenen van veiligheid.

Ga je dan wel alleen, neem je wel extra risico's. Ik ga ook wel eens alleen op pad, maar ik men dan ook al járen en deze pony staat inmiddels al een tijd voor de wagen, is zeer goed bevestigd, eigenlijk prima bomproof, en ik haal geen 'rare fratsen' uit als ik alleen ben. Ik vermijdt dan dus ook situaties waarin ik bijv. een weg moet oversteken die onoverzichtelijk is. En mijn pony kan onder alle omstandigheden perfect stilstaan, waar en voor hoelang ik het maar wil.
Toch blijft het een extra risico, daar ben ik me dan ook van bewust.

Maar dan zal je mij nóoit zien afstappen in een situatie, om m'n pony aan de hand te geleiden.
Ik vind het al vréselijk eng/gevaarlijk als ik alleen aan 't rijden ben en ik moet toch echt hoognodig even plassen..........

En juist die situaties vanaf de bok oplossen, vergt ervaring en kunde. Veel problemen met het mennen los je voorwaarts op. Daarnaast is de zweep een zéer belangrijk hulpmiddel, want die vormt een verlenging van je armen en dient als begrenzer. Als jou paard dus op zij springt naar links, begrens je hem op links zodat hij niet verder gaat of zodat hij weer terug naar rechts gaat. Alleen aan de leidsels naar rechts trekken resulteert er vaak in dat ze toch naar links gaan, door zich over hun schouder weg te laten vallen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:32

Joyciej, heftige filmpjes.
Maar dan vraag ik even door... (tja, probeer ook maar te leren)... als je op de bok blijft zitten op het moment dat het paard in paniek raakt, is toch het risico groot dat je gelanceerd wordt en helemaal niets meer kunt?
Je ziet mensen ingrijpen door de paarden voor vast te pakken, nadat de koetsier is gelanceerd.
Dan denk ik (in mijn onnozelheid misschien) dat het niet tot lancering komt, als je al meteen ernaast staat en panieksituaties voorkomt?

Ik heb het dan dus niet over een moment waarop het al goed mis gaat, want dan heb je weinig keuze. Maar over het moment waarop het paard onzeker en bang wordt en niet meer verder durft.
Als je weet dat het paard meteen over die angst heen is, als je ernaast gaat lopen, voorkom je dan niet onnodige risico's?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:34

Het paard is overigens op leeftijd, heeft alles al gezien en is ingespannen op jonge leeftijd. Ze heeft het alleen allang niet meer gedaan. Even ter info. Het is verder een zeer stabiel paard.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:41

Het nadeel is dat je tijd nodig hebt om van de kar af te komen en in die tijd kan je als menner helemaal niets. Dus als je paard al druk wordt oid dan kom je eigenlijk al zowat niet meer van die kar af. Daarom ga ik persoonlijk echt nooit, maar dan ook nooit, alleen op pad. Ik heb echt het braafste paard van de wereld voor de wagen staan die alles voor me wil doen, maar als er toch iets gebeurd wil je gewoon dat er iemand makkelijk en veilig van de kar af kan komen om het paard even vast te houden, te begeleiden, gerust te stellen of noem maar op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:49

Ah ok, daar zit wat in. Is natuurlijk lastiger om van de kar af te stappen en erheen te gaan, dan wanneer je er toch al achter loopt.
Probleem is alleen dat als ik alleen met een groom kan mennen, ik waarschijnlijk nooit aan mennen toekom. Ik heb niemand die kan groomen. Kan mij voorstellen dat mijn man eens een doodenkele keer meegaat, maar meer dan dat zal het niet worden.

Maar goed... zover ben ik nog lang niet. Ben nog steeds droog aan het werk en dat zal nog wel even duren. Eerst lessen met ervaren paarden. Dan zien we wel weer verder.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:39

Niet altijd een groom voor handen?
Daarom rij ik nooit zonder groom. Langs de weg niet, maar ook in de bak niet. In het enkelspan heb ik hem de afgelopen jaren bij mijn al door gereden pony's niet nodig gehad (bij jonkies in het beleer traject alleen als steun, niet als grote probleem oplosser). Maar toch rij ik nooit zonder. (en rij daarom als ik geluk heb 2x in de week, 1x in de 2 weken komt vaker voor, terwijl ik 5 fijn betuigde pony's heb lopen)

Je kan niet altijd voorkomen dat je van een wagen af gelanceerd word (zeker in een marathon wedstrijd niet, bij een simpele dressuur training of rustige buitenrit loop je nu eenmaal minder risico), maar als je iets fout zie gaan zal je daardoor altijd je groom er af sturen om te kijken of die het kan helpen lossen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:42

hmmm... wordt lastig. Wordt dan geen mennen, want ik kom dan niet eens aan 1 keer in de twee weken, eerder 1 keer per 2 maanden of zo, en ik heb een paard wat toch echt regelmatig moet lopen.
Ze heeft wat artrose en is te zwaar. Dieet helpt niet. Ze moet echt lopen, liefst zonder iemand op de rug. Maar te voet ben je dan toch beperkt.
Jammer dan weer.

Maar hoe zit dat met boswerkers. Die zijn in de regel alleen en lopen ernaast (hebben ook niet echt een kar, maar een 'kärra' met stammen erop.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:51

Ik hoor tegenwoordig steeds meer dat mensen alleen gaan. Levensgevaarlijk, ik ga nooit maar dan ook echt nooit alleen op pad. Voor een paar weken terug ging ons paard voor het eerst aan de kletter (nog nooit gedaan is normaal gesproken een doodbraaf paard) maar ik was toch wel blij dat we met z,n 2en waren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:08

Citaat:
Maar hoe zit dat met boswerkers. Die zijn in de regel alleen en lopen ernaast (hebben ook niet echt een kar, maar een 'kärra' met stammen erop.

Da's heel zwaar werk en dan ook nog in een bos, dus niet op de weg / wegsituatie. Ik zie ze niet snel met een stel boomstammen op de kletter gaan en als het al gebeurt, heb er nog nooit van gehoord, slingeren ze zichzelf vrij snel om een boom heen :7

Met mijn pony's heb ik het wel vrij vaak gedaan, met mijn paarden nog nooit (zonder groom de weg op). Ik men wel alleen in de bak, wellicht ook onverstandig maar nooit als ik helemaal alleen ben en altijd met telefoon op zak, mocht er iets misgaan kan ik bellen. Met de pony's mende ik dan met een tweewieler, is toch weer iets anders dan met een grotere wagen. Ik heb het later ook met de vierwieler gedaan en de pony ervoor en jawel ook bij mij is het een paar keer bijna fout gegaan (dwz ben gestrand in maisveld, ergens in heg, halverwege sloot, keer in bushokje geknald, dat soort gedoe zeg maar... niet stuk aan pony, wagen of mezelf maar da's dan eerder kwestie van geluk dan wijsheid denk je achteraf..), ondanks echt 1000% bomproof en zeer goed afgerichte pony's :7
Blijkbaar moet het je toch een keer overkomen ofzo.... :o

Al die keren was er geen moment om na te denken om af te stappen of het lukte simpelweg niet omdat pony al zo'n beetje aan het vertrekken was en was ik alleen zonder groom...

Ik zeg niet dat ik het nooit (meer) doe, alleen op pad en met een tweewieler/sulky zit je er dichter op dus heb je meer te vertellen als je erachter zit maar wat al is gezegd het moment van afstappen is het gevaarlijkste moment (en het stukje naar je paard toelopen) want echt als ze vertrekken, ook al is het een minipaardje je houdt er dan gewoon niets aan.

Het moment van afstappen en naar je paard toelopen is bij een sulky/tweewieler korter zodat je de boel iets beter in de hand kan houden.. in princiepe. Maar dan nog hoor.

Misschien dat je met iemand uit je buurt de afspraak kunt maken dat je bij elkaar groomt? In principe zit elke menner met een 'groom' probleem, dus als je elkaar kunt helpen, ben je beide dan weer wijzer :)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 14-11-12 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:19

Ik ken het werk in het bos... moet daar hier ook mee aan de slag. Ga regelmatig naar de boswerkdagen en idd... daar nog nooit een paard zien wegrennen. Hoewel... toch wel rare dingen gezien... dat wel

Ik kan mij wel voorstellen dat afstappen en naar voren lopen wellicht teveel tijd kost. Maar goed.... het blijft lastig.

Toevallig heb ik dezelfde vraag op het zweeds forum gesteld en daar wordt toch anders gedacht. De meeste mensen gaan daar alleen omdat ze anders nooit aan mennen toekomen. Voor hen hetzelfde probleem als voor mij... iemand meenemen is gewoon geen optie

Het lijkt zo gemakkelijk... iemand uit de buurt.... Ik weet in de verre omtrek niemand die ment, woon in een dorp van 15 huizen, 9 km van een volgend dorp waar ik nauwelijks iemand ken. De meeste mensen hebben het druk met eigen zaken en in mijn kenniskring niemand die met paarden bezig is. Vergeet niet dat je hier met hele andere afstanden zit dan in nl. Iemand in de buurt... dat is hier nogal een abstract begrip.

Wellicht zijn de menners hier ook een andere mening toegedaan omdat de meeste mensen met paarden 'op het land' wonen en het verkeer e.d. hier in de verste verte niet te vergelijken is met nl.
Ik zelf woon dus ook 9 km van een dorp af.Hier om mij heen niets dan landweggetjes en bossen.
Maar goed... ik kan mij ook wel iets voorstellen bij de genoemde problemen.

Het speelt hier verder voorlopig nog niet, dus ik zal er eens rustig mijn gedachten over laten gaan of ik dan wel moet beginnen met mennen. (alternatief is dus een dikkert die in de wei staat te niksen en meer problemen krijgt met de gewrichten, tenzij ik heel erg veel ga wandelen. Maar zonder doel is dan ook een beetje saai...pfff weet het nog niet)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:22

Nou ik moet wel eerlijk zeggen als ik alleen maar over bospaden heen zou rijden zonder kans op veel verkeer ik dus wel gewoon in mijn eentje op pad zou gaan **krijgt nu heel bokt over zich heen** :7 :D had me even niet beseft in welke situatie jij woont.

Alle keren dat er bij mij iets 'mis' is gegaan was bij zaken met verkeer of kruisingen waar dan dingen gebeurden. In het bos / op het veld is me eigenlijk nog nooit zoiets overkomen. Ja er gebeurt wel eens iets maar dan heb je de ruimte en de tijd om het te herstellen.

Zal ook wel eens heel anders kunnen gaan maar de kans is wel kleiner.

Heb je anders niet een bepaalde route die je vaak zou kunnen gaan, soort loipe zeg maar? En het is inderdaad inspirender om er iets achter te knopen dan dat je er steeds naast moet lopen :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:31

Normaal gesproken, in het drukke Nederland vol medeweggebruikers, zou ik zeggen: altijd op de bok blijven... maar ik zie dat TS in Zweden woont, en als ik in een eenzaam Zweeds bos zou zijn met een paard dat het niet meer ziet zitten voor de koets, zou ik denk ik toch eraf springen: liever zou ik riskeren dat paard met koets en al aan de kletter gaat, en tegen een boom tot stilstand komt, dan dat ik met koets al tegen een boom te pletter sla.

Ik zou dan wel zorgen dat ik nooit voor de koets loop... om niet aangereden te worden door mijn eigen koets.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:32

Haha... ja idd... aan de andere kant... erachter aan lopen is dan wel weer beter voor mij :)

Ben nog stevig aan het piekeren wat ik nu zal doen

Mennen= cursus volgen (niet goedkoop) , Goed materiaal kopen (heb nu een borsttuigje wat niet veel voorstelt) , kar kopen etc en dan is het dus de vraag of ik goed alleen op stap kan en durf, Ik heb een fijn stabiel paard, maar ze heeft absoluut haar moeilijke momenten (een paard van 17 jaar, wat 14 jaar niet meer voor de wagen heeft gelopen, heeft haar eigen mening gevormd :)) )Ze ziet mogelijk ook wat minder goed (wat kan verklaren waarom ze een bos niet zo graag inloopt... is ook alleen daar waar ze ooit stress krijgt) en heeft lichte artrose. Het is dus niet duidelijk hoelang ze meekan voor de wagen. Klinkt een beetje cru, maar je moet reeel zijn, als je ergens geld in gaat steken. Temeer als dat geld niet ruim voor handen is (ben al maanden aan het klooien met zieke paarden, en al paar keer naar kliniek geweest)

Een andere optie wat ik nu bekijk is het lange teugelwerk. Zou mij ook meer daarop kunnen toeleggen. Met een merrie moet ik dat toch al doen, want die kan niet gereden worden, moet wel beweging hebben, maar raakt nogal makkelijk in paniek. Maar ik zou het ook met deze merrie kunnen doen... dat betekent dus toch de benenwagen blijven gebruiken. Vermoeiend, maar wel goed voor mij :) (ben zelf ook al een ouwe doos met wat artrose ) En haar dan wel af en toe gebruiken voor het uit de wei halen van wat stammetjes, wat toch al de bedoeling was. (stammetjes wegen niet veel... zijn kleintjes die mijn man zelfs draagt... maar hij heeft liever dat het paard ze sleept.)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:36

Ik zou als alles goed bevestigd is als ik jou was ook gewoon alleen op pad gaan hoor. Laten weten aan iemand dat je op pad gaat en hoelang je weg gaat en lekker genieten!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:49

Jiljebo: Hejsan! Je zoekt kennelijk een manier om je paard met artrose beweging te geven. Lange teugel en mennen zijn goede opties. Heb je een paard waar je nu op kunt rijden? Is het een idee om het 'artrose-paard' als handpaard mee te nemen? Met hoofdstel/halster en touw/teugel naast het paard laten lopen dat jij berijdt?
Of je vraagt mij over te komen en je te helpen met mennen :D In welke provincie ligt Bredaryd? Ik gok Smaland.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 10:34

Ipsilonka, dat deed ik ook als ik een rondje ging rijden; zorgde ervoor dat het bekend was wanneer en welk rondje. Deed ik al toen ik in nederland woonde en een oud braaf paardje had. Stond toen in pension en ik liet altijd weten waar ik heen ging.

Sandrine, hejsan :) Klopt.... ik werk idd met lange teugel en momenteel droog mennen. Sporadisch een rustige staptocht ohz (Hoewel dat volgens mij alweer twee maanden geleden is) Krijg ik zelf ook meteen beweging.
Helaas kan ik haar niet als handpaard meenemen, want het andere paard wat we hebben heeft zelf problemen en is bovendien niet veilig buiten. (in de wei met rijden trouwens ook niet) Ik doe met haar ook wat lange teugelwerk -zeer rustig aan- en we moeten woensdag weer naar de kliniek. Maar het is waarschijnlijk dat ze nooit meer geschikt is als rijpaard. Maar dus ook niet om echt mee de weg op te gaan.

Ik ga eerst natuurlijk zelf lessen. Wat ik aan menervaring heb, is niets van betekenis. Daarna wil ik met de instructeur gaan inspannen. Mocht het niet lukken, neem ik wel contact met je op :) Ik begrijp dat je erg bekend bent met Zweden? Ennuh ja... is småland.