liljebo schreef:Maar ik merk dus zelf wel dat ze in geval van onzekerheid meteen kalmeert als ik ernaast ga lopen. Is dat dan niet toch een punt van aandacht? Ik kan mij voorstellen dat ik haar moeilijk rustig krijg vanaf een wagen, maar dat het probleem voorbij is als ik ernaast ga lopen.
Dat is iig dus nu zo en ook ohz. Als ze daar paniekerig reageert en ik ga ernaast lopen, is het ook meteen goed en kan ik later weer gewoon opstappen (al heb ik inmiddels al erg lang niet meer gereden)
Dennis, als een groom erbij is, is het logisch dat deze ernaast gaat staan (vind ik dan... heb dat zelf ook gedaan als we met huifkar met gehandicapten gingen rijden), maar er is niet altijd een groom voor handen en dan is het natuurlijk de vraag wat je dan het beste kan doen.
Zal overigens dit straks ook eens met de instructrice bespreken, als de cursus begint. Ben ook wel benieuwd naar haar visie.
Daar moet je dus je groom voor gebruiken. En zowiezo is het niet handig om met een net beleerd paard alleen, zonder groom, op pad te gaan. Vele mensen mennen zelfs nóóit zonder groom, puur om dit soort redenen van veiligheid.
Ga je dan wel alleen, neem je wel extra risico's. Ik ga ook wel eens alleen op pad, maar ik men dan ook al járen en deze pony staat inmiddels al een tijd voor de wagen, is zeer goed bevestigd, eigenlijk prima bomproof, en ik haal geen 'rare fratsen' uit als ik alleen ben. Ik vermijdt dan dus ook situaties waarin ik bijv. een weg moet oversteken die onoverzichtelijk is. En mijn pony kan onder alle omstandigheden perfect stilstaan, waar en voor hoelang ik het maar wil.
Toch blijft het een extra risico, daar ben ik me dan ook van bewust.
Maar dan zal je mij nóoit zien afstappen in een situatie, om m'n pony aan de hand te geleiden.
Ik vind het al vréselijk eng/gevaarlijk als ik alleen aan 't rijden ben en ik moet toch echt hoognodig even plassen..........
En juist die situaties vanaf de bok oplossen, vergt ervaring en kunde. Veel problemen met het mennen los je voorwaarts op. Daarnaast is de zweep een zéer belangrijk hulpmiddel, want die vormt een verlenging van je armen en dient als begrenzer. Als jou paard dus op zij springt naar links, begrens je hem op links zodat hij niet verder gaat of zodat hij weer terug naar rechts gaat. Alleen aan de leidsels naar rechts trekken resulteert er vaak in dat ze toch naar links gaan, door zich over hun schouder weg te laten vallen.