[AR] Strengen verkorten: gewoon de schaar er in?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fientje80

Strengen verkorten: gewoon de schaar er in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 15:55

Hoi allemaal,
Ik heb sinds kort nieuwe strengen aangezien mijn oude strengen niet betrouwbaar meer waren. Alleen een probleempje: de strengen zijn veel te lang! Ik wilde straks het tuig even opnieuw invetten, en dan direct even iets gaan doen aan dit probleem. Zal ik gewoon de schaar er in zetten of hebben jullie andere ideeën? Ik heb nu namelijk de strengen een keer om de lamoenen heen gedraaid en extra gaatjes er in, maar dit is natuurlijk geen degelijke oplossing en de overige streng hangt er nu een beetje bij aan de voorkant.

Gewoon de schaar er in of moet ik dat toch even anders aanpakken?
Alvast bedankt! :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:56

Met de schaar erin, maak je ook de stiksels kapot :(
Kun je ze niet ruilen voor een kortere maat ?

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 16:00

Shirley schreef:
Met de schaar erin, maak je ook de stiksels kapot :(
Kun je ze niet ruilen voor een kortere maat ?

Ja daar zat ik idd ook een beetje mee! Nou deze passen in het tuig, en als ik kortere strengen bestel zijn die ook dunner (beetje raar, maar ze zijn dan ook voor een kleiner tuig oid..) en dan passen ze weer niet op mijn tuig! :(

Nivada

Re: Strengen verkorten: gewoon de schaar er in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:01

Even naar je zadelmaker/paardenwinkel/man die leer kan stikken?

die knipt het netjes af en kan het evt. opnieuw stikken.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:01

Schoenmaker?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:05

fientje80 schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb sinds kort nieuwe strengen aangezien mijn oude strengen niet betrouwbaar meer waren. Alleen een probleempje: de strengen zijn veel te lang! Ik wilde straks het tuig even opnieuw invetten, en dan direct even iets gaan doen aan dit probleem. Zal ik gewoon de schaar er in zetten of hebben jullie andere ideeën? Ik heb nu namelijk de strengen een keer om de lamoenen heen gedraaid en extra gaatjes er in, maar dit is natuurlijk geen degelijke oplossing en de overige streng hangt er nu een beetje bij aan de voorkant.

Hoe moet ik dat voor me zien? Een keer om het lamoen gedraaid?
Strengen horen in een rechte lijn van het borsttuig naar de zweng te lopen, zonder bochten/knikken en al helemaal geen slagen om iets heen :?

Strengen kan je in laten korten bij de zadelmaker/tuigmaker. Niet zelf aan gaan frutten als je er geen verstand+materiaal voor hebt om het veilig en netjes te doen.

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:48

Ik heb ze inderdaad zoals hierboven beschreven, laten in korten en gaten erbij laten maken bij een erkende leermaker..
netjes reslutaat, heb 15 euro betaalt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:55

Keet schreef:
fientje80 schreef:
Hoi allemaal,

Hoe moet ik dat voor me zien? Een keer om het lamoen gedraaid?
Strengen horen in een rechte lijn van het borsttuig naar de zweng te lopen, zonder bochten/knikken en al helemaal geen slagen om iets heen :?

Strengen kan je in laten korten bij de zadelmaker/tuigmaker. Niet zelf aan gaan frutten als je er geen verstand+materiaal voor hebt om het veilig en netjes te doen.

Over deze vetgedrukte opmerking zit ik ook even op mijn achterhoofd te krabben... Of is het een grapje?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:12

Ik hoop dat ze de broekriemen bedoeld in plaats van de strengen |(

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:16

Ik denk dat TS bedoelt dat de strengen lopen zoals ze horen maar dat ze dan an de voorkant ( na de gesp dus) een lang stuk overhoudt en dat ze dat om het lamoen geslagen heeft. Ook niet echt ideaal natuurlijk....

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 18:20

Hoooo, nee ik bedoel het niet zoals iedereen hier denkt!! :') Ik heb de strengen gewoon vast gemaakt zoals noest, gewoon in een rechte lijn zegmaar, maar het overige stuk strengen heb ik teruggeslagen om zo maar te zeggen, en dan een keer om de lamoenen heengedraaid. Anders hangt het overige stuk van de strengen op de grond! Hoop dat het nu duidelijk is voor iedereen? :o

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 18:20

Zilfstar schreef:
Ik denk dat TS bedoelt dat de strengen lopen zoals ze horen maar dat ze dan an de voorkant ( na de gesp dus) een lang stuk overhoudt en dat ze dat om het lamoen geslagen heeft. Ook niet echt ideaal natuurlijk....

Klopt!! Nee absoluut niet ideaal inderdaad...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:23

Pffjieew gelukkig.
Ik denk dat je bij een tuigmaker wel terrecht kan met jouw probleem.
Of misschien een schoenmaker... maar misschien vind hij de strengen te dik om te kunnen doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:33

fientje80 schreef:
Hoooo, nee ik bedoel het niet zoals iedereen hier denkt!! :') Ik heb de strengen gewoon vast gemaakt zoals noest, gewoon in een rechte lijn zegmaar, maar het overige stuk strengen heb ik teruggeslagen om zo maar te zeggen, en dan een keer om de lamoenen heengedraaid. Anders hangt het overige stuk van de strengen op de grond! Hoop dat het nu duidelijk is voor iedereen? :o

Kijk, dat verandert de zaak! :D Een hele opluchting! In dat geval naar een zadelmaker/tuigmaker en de uiteinden laten inkorten. ;)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:12

Kun je niet klittebandjes om de borstriem doen en daar het overig gedeelte doorheen halen? Dan hangen ze iig niet meer op de grond. :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:05

Bij mijn oude tuig had ik aan de voorkant 2 tyraps gedaan waar het te lange stuk doorheen zat

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:34

Ondertussen zijn ze naar de tuigmaker geweest en ze zien er weer tip top uit. Iedereen bedankt voor de tips! :)