Lange Teugelen Is dat hetzelfed als long reining ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lucake99

Lange Teugelen Is dat hetzelfed als long reining ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:52

Hallo ,
Ik wil graag met mijn pony beginnen met lange teugelen ( dat is toch dat je naast zijn kont loopt ? ) En waar moet je dan precies staat , dat je toch nog wat veilig staat dat hij je niet kan trappen ofzo.
EN wou graag de dvd van Piet Bakker kopen , voor meer informatie.
Maar is Long Reining hetzefde als Lange teugelen ??

Groetjes !

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:54

long reining is gewoon de engelse benaming voor dressuur aan de lange teugel :j Ik vind zelf de dvd van Piet Bakker een goede basis om mee te beginnen. Het wordt duidelijk uitgelegd, ook precies waar je moet lopen en welke hulpen je in het begin geeft. Nog handiger is natuurlijk als er iemand in je omgeving het aan je kan leren!

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:56

Eliine schreef:
long reining is gewoon de engelse benaming voor dressuur aan de lange teugel :j Ik vind zelf de dvd van Piet Bakker een goede basis om mee te beginnen. Het wordt duidelijk uitgelegd, ook precies waar je moet lopen en welke hulpen je in het begin geeft. Nog handiger is natuurlijk als er iemand in je omgeving het aan je kan leren!

Ooo okee Bedankt !
Zal is nakijken of er iemand is ! :j

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:58

@ Eliine !
Doe jij ook aan lange teugelen , of lange lijnen ?
Waar sta jij eigenlijk bij je paard ?
Mijn pony is nou maar 1.21 , maar zou mischien is durven schoppen als je een tikje met de zweep geeft ( dit is nu wel niet meer het geval , maar voor de zekrheid !! )

Edel_wijs

Re: Lange Teugelen Is dat hetzelfed als long reining ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:01

Lange teugelen is dressuurmatig trainen, lange lijnen is "droog mennen". Bij het laatste loop je een eindje achter je paard/pony. Bij lange teugelen loop je naast de achterhand, omdat je dan veel sneller kunt reageren op datgene wat je pony doet.
Ik zou ook zeker aanraden de dvd van Piet Bakker aan te schaffen, hier zul je waarschijnlijk antwoord krijgen op een heleboel vragen. Hij geeft ook regelmatig clinics door het hele land, dus even googelen levert misschien ook wat op..

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:18

Wat is eigenlijk de beste positie om te staan bij lange teugelen , als je paard mischien een bok zou kunnen geven =

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:56

Klinkt misschien raar, maar ik heb geleerd om er zo dicht mogelijk bij de lopen, direct naast de achterbenen. Ten eerste kunnen ze dan weinig vaart maken en komt het minder hard aan als ze uithalen en ten tweede voel je het veel beter aankomen en kun je snel genoeg reageren om te voorkomen dat ze bokken/trappen...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:31

Eerlijk? Een paard waarvan ik weet dat ie uitslaat bij het geven van een hulp zou ik niet mee lange teugelen. Hooguit dubbele/lange lijnen ermee doen waar je echt op ruime (lees: een paar meter) afstand staat. En er aan gaan werken dat hij de juiste reactie op een zweephulp geeft. Ik heb helaas door schade en schande wijs mogen worden dat een trap vanuit die positie die jij omschrijft edelweis echt HEEL hard aan kan komen, het was wel een groot paard maar dan nog ook een kleintje kan je knieën flink de vernieling in helpen met een goedgeraakte trap. Je kunt niet alles voorkomen, in mijn geval heeft het paard voor die trap nooit een stap verkeerd gezet en was het geen kwade opzet. Maar daarom zou ik juist met een paard waarvan je weet dat ie kan trappen nooit lange teugelwerk dicht naast/achter het paard doen. De kans dat je een trap een keer niet kan ontwijken is imo gewoon veel te groot dan. En geloof mij maar, dat is niet echt een pretje ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:42

Eliine schreef:
Eerlijk? Een paard waarvan ik weet dat ie uitslaat bij het geven van een hulp zou ik niet mee lange teugelen. Hooguit dubbele/lange lijnen ermee doen waar je echt op ruime (lees: een paar meter) afstand staat. En er aan gaan werken dat hij de juiste reactie op een zweephulp geeft. Ik heb helaas door schade en schande wijs mogen worden dat een trap vanuit die positie die jij omschrijft edelweis echt HEEL hard aan kan komen, het was wel een groot paard maar dan nog ook een kleintje kan je knieën flink de vernieling in helpen met een goedgeraakte trap. Je kunt niet alles voorkomen, in mijn geval heeft het paard voor die trap nooit een stap verkeerd gezet en was het geen kwade opzet. Maar daarom zou ik juist met een paard waarvan je weet dat ie kan trappen nooit lange teugelwerk dicht naast/achter het paard doen. De kans dat je een trap een keer niet kan ontwijken is imo gewoon veel te groot dan. En geloof mij maar, dat is niet echt een pretje ;)

Hier sluit ik me bij aan!
Ik zou er in dit geval eerst voor kiezen om het paard meer bekend te maken met beweging en dingen rondom de achterhand en acceptatie van je aanwijsstokje. Zweepje moet gebruikt en gezien worden als verlenging van je arm, niet meer en niet minder.

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:22

Hoi,
Maar hij is echt braaf hoor, hij trapt normaal nooit!!
Hij is echt super braaf,je kan er gewoon achter lopen enz.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:25

Ik zou in jou geval op zoek gaan naar instructie, die je zeker bij de eerste paar keer even op weg kan helpen. Een dvd is mooi naslagwerk, maar kan instructie nooit vervangen!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:46

Als je gaat lange teugelen zoek instructie die hier ervaring mee heeft. En zelfs het braafste paard/pony kan je een trap verkopen. Hij hoeft maar ergens van te schrikken en slaat uit gewoon door de schrikreaktie kan je niks aan doen paard /pony ook niet maar je heb de klap al te pakken en dat kan heel heftig zijn. Ik zie hier wel foto's voorbij komen dat ik denk van ....help wat zijn die gevaarlijk bezig. Dan zeggen jullie vast ja dat moet jij zeggen je zit zo dicht op het paard. Klopt maar ik loopt naast het achterbeen en ben constant 100 % geconcentreed en kom niet achter mijn paard hoogstens in de piaffe als mijn paard op dat moment er echt goed in zit anders niet. Doe dit al meer als 7 jaar en heb 1x de hak van mijn paard gevoeld onder mijn arm dat was tijdens de eerste keer galop.Toen was ik ontzettend blij dat ik er niet achter was maar naast het achterbeen. Een paard/pony wat het werken aan de lange teugel niet kent begin ik trouwens altijd bij het schoft en ga dan lanzaam naar achter vertrouw ik het niet ga ik niet verder naar achteren. Veiligheid is heel belangrijk, veel paarden/pony's zijn geschikt voor dit werk maar niet allemaal !!!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:05

Helemaal eens andafries, en ook ik doe dit al ruim 7 jaar en heb het toch 1 keer niet kunnen voorkomen. Met redelijk wat lichamelijke schade tot gevolg (heb een week in het ziekenhuis mogen verblijven) Heeft me wel weer met twee beentjes op de grond gezet. En ik hoop ook hiermee misschien andere mensen er wat bewuster van te maken, dat het dieren blijven en zeker als je er zo dicht bij loopt je goed op moet letten en idd niet elk paard is geschikt. Mijn eigen pony ken ik van haver tot gort, maar ook bij hem ben ik voorzichtiger geworden en let ik weer extra op. Sowieso heb ik nooit met paarden gewerkt waarvan ik wist dat ze konden trappen, maar nu zeker niet meer. En echt hoor, als je al weet dat ie uit kan slaan ook al doet ie het anders nooooit, zou ik het persoonlijk niet op gaan zoeken :n